Fazerin toiminnot Venäjällä

Tuomitsemme jyrkästi Ukrainan sodan. Muun yhteiskunnan lisäksi vallitseva tilanne vaatii myös yrityksiltä reagointia. Meiltä on kysytty, mitä aiomme tehdä leipomotoiminnallemme Venäjällä. Tämä on kysymys, johon ei ole helppoa ratkaisua. Joillakin toimialoilla nopeat reaktiot ovat mahdollisia, mutta esimerkiksi elintarvikealaa koskee erityiset velvoitteet. Katsomme asiaa myös inhimillisestä näkökulmasta: leipä on peruselintarvike ja äkillinen valmistuksen lopettaminen aiheuttaisi isoja ongelmia siviiliväestölle Pietarissa ja Moskovassa. Tähän mennessä olemme lopettaneet kaiken viennin Venäjälle ja keskeyttäneet investointimme sinne. Venäjän leipomot toimivat täysin paikallisesti. Meitä ja yrityksen paikallista johtoa sitoo edelleen velvollisuus noudattaa lainsäädäntöä ja meillä on vastuu henkilöstöstämme. Venäjän vastasanktiot ja niihin liittyvä toimialakohtainen lainsäädäntö tekevät rakenteelliset ja omistukseen liittyvät muutokset erittäin hankaliksi ja meidän täytyy etsiä sen mukaisia ratkaisuja.