Fazerin uusi sitoumus on jatkoa 10 vuoden palmuöljytyölle

Fazer on julkaissut vastuullisen palmuöljyn sitoumuksen. Tavoitteena on jäljitettävyyden parantaminen ja ympäristön kannalta kestävän palmuöljyn käyttö. Sitoumus on jatkoa Fazerin aiemmalle palmuöljytyölle.

Fazerin uusi sitoumus antaa Fazerin palmuöljyhankinnalle suuntaviivat vuoteen 2020 asti. Konsernin tavoitteena on läpinäkyvämpi hankintaketju ja palmuöljyn vastuullisuuden kehittäminen. Aiemmin asetettu tavoite kaiken käytetyn palmuöljyn kattamisesta Greenpalm-sertifikaatein täyttyi vuosina 2012 ja 2013. Sitoumuksen myötä Fazer siirtyy GreenPalm -sertifikaateista käyttämään segregoitua ja massabalanssiin perustuvaa RSPO-sertifioitua palmuöljyä.

”Suunta on selkeä. Haluamme parantaa käyttämämme palmuöljyn jäljitettävyyttä ja hankintaketjun läpinäkyvyyttä”, kertoo Fazer-konsernin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk. ”Vaikka segregoitu palmuöljy on ensisijainen tavoitteemme, massabalanssijärjestelmää tukemalla pyrimme omalta osaltamme kannustamaan tuottajia siirtymään jäljitettävän palmuöljyn käyttöön”, sanoo Romantschuk.

GreenPalm-sertifikaatein Fazer on tukenut RSPO-sertifioidun palmuöljyn tuotantoa, mutta järjestelmä ei ole mahdollistanut palmuöljyn jäljitettävyyttä. Segregoituun eli erilliskäsittelyyn perustuvassa seurantajärjestelmässä kaikki käsiteltävä palmuöljy on RSPO-sertifioitua.

Arvoketjun yhteistyöllä ympäristövaikutuksia pienemmäksi

Sitoumuksen myötä Fazer haluaa yhä paremmin huomioida ympäristövaikutukset palmuöljytuotannossa. ”Kaikki käyttämämme palmuöljy on sertifioitua ja tulee olemaan myös jatkossa. Haluamme mennä eteenpäin ja katsoa, mitä voimme tehdä sertifikaattien lisäksi”, Romantschuk linjaa. Fazerin tavoitteena on luoda erillinen ohjeistus, jonka mukaisesti tuotettua palmuöljyä toimittajilta vaaditaan.

Ohjeistuksen tavoitteena on tarttua palmuöljytuotantoon liitettyjen metsäkadon ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen haasteisiin. ”Tähän tarvitaan tiivistä yhteistyötä Fazerin palmuöljytoimittajien ja alan asiantuntijoiden sekä järjestöjen kanssa”, sanoo Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa.

Suurin osa Fazerin käyttämästä palmuöljystä on rasvasekoitteissa, joita Fazer ostaa rasvatoimittajiltaan. ”Näin ollen meille on erittäin tärkeää, että toimittajillamme on kyky tarjota vastuullista palmuöljyä”, toteaa Fazerin Elomaa. Palmuöljyä sisältäviä rasvasekoitteita käytetään Fazerilla kekseissä, makeisten täytteissä sekä joissakin kahvileivissä.

RSPO:n jäsen vuodesta 2004

Fazer liittyi RSPO:n (Roundtable on Sustainable Palm Oil) jäseneksi vuonna 2004. RSPO on kansainvälinen palmuöljyalan yhdistys, joka luotiin pyrkimyksenä vastata palmuöljyn tuotantoon liittyviin haasteisiin. Vuosina 2012 ja 2013 kaikki Fazerin käyttämä palmuöljy katettiin GreenPalm-sertifikaatein, joilla on tuettu RSPO:n vastuullisuuskriteerit täyttävää kestävää palmuöljyn tuotantoa. Fazer menestyi WWF:n kansainvälisessä palmuöljypisteytyksessä vuonna 2013 hyvin saaden 11 pistettä 12 enimmäispisteestä. Pisteytyksessä arvioidaan yritysten vastuullisuutta palmuöljyn hankintaan liittyen.

Fazerin palmuöljysitoumus: http://www.fazergroup.com/siteassets/responsibility/palm-oil/fg_palm-oil-commitment_fi_2014.pdf

Kysymyksiä ja vastauksia Fazerin palmuöljysitoumuksesta: http://www.fazergroup.com/fi/palmuoljy_ukk

Ulrika Romantschuk, SVP, Communications & Branding, Fazer-konserni, p. +358 40 566 4246

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää