• Fazer Group/

Fazerin Vantaan leipomo täyttää tänään 50 vuotta, Fazer Paahtoa leivottu ensimmäisestä päivästä saakka

Toukokuussa 1971 Vantaan Fazerilassa aloitti toimintansa moderni leipomo. Paahtoleipien klassikkoa, Fazer Paahtoa, on leivottu Vantaan leipomolla sen toiminnan alkamisesta saakka. Vantaalla leivotaan myös monet muut suomalaisten rakastamat suosikit, kuten kauraiset Fazer Puikulat, Fazer-munkit sekä Oululainen Reilu -paahtoleivät. Leipomo työllistää yli 300 työntekijää.

Fazerin Vantaan leipomon tuotteista tunnetuimpia ovat paahtoleipien klassikot, Fazer Paahdot, joita on leivottu Vantaalla koko leipomon 50-vuotisen olemassaolon ajan. Niin ikään maankuulut Berliinin- ja Omar-munkit, Dallaspullat sekä Oululainen Reilu -paahtoleivät valmistetaan Vantaalla. Kauraleivonta on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina, ja kaurajauhoja ja -hiutaleita kuluukin päivittäin noin 5 000 kiloa. Fazer leipoo vain kotimaisesta viljasta, joka jauhetaan omassa myllyssä Lahdessa.

Kuluneiden vuosikymmenten aikana Fazerin Vantaan leipomon toiminnot ovat kehittyneet jatkuvasti. Rakennusta on laajennettu useita kertoja ja valmistuslinjoja on automatisoitu. Vastuullisuustyö on vahvasti osana päivittäistä tekemistä, ja elintarviketurvallisuus on huippuluokkaa.

Vuosien mittaan valmistusmäärät ovat nousseet; esimerkiksi kauraisia Fazer Puikuloita valmistetaan Vantaalla tätä nykyä 6,5 miljoonaa leipäpussillista ja munkkeja noin 18 miljoonaa kappaletta vuodessa.

Toimitusvarmuus lähes 100 %

Fazerin Vantaan leipomossa on toimintaa vuorokauden ympäri, seitsemänä päivänä viikossa. Fazer on alueella merkittävä työllistäjä, ja yksin leipomossa työskentelee yli 300 henkilöä kolmessa vuorossa. Fazer Leipomoiden asiakaskohtainen keräily on keskitetty Vantaan lähettämöön. Lähettämön läpi kulkee viikon jokaisena päivänä noin 40 000 sinistä leipälaatikkoa, ja tavaraa lähtee kauppoihin aina Hangosta Utsjoelle saakka.

”Parasta Vantaan leipomolla on fazerilaisten hyvä henki ja tekemisen meininki. Toimitusvarmuutemme on huippuluokkaa, peräti 99,5 %. Leipomolla on tehty viime vuosina merkittäviä investointeja, jotka ovat lisänneet sekä tuotanto- että lähettämökapasiteettiamme. Teknologiat ovat menneet hurjasti eteenpäin, ja automaation taso on noussut. Olemme myös panostaneet erityisesti pakkausmateriaalien ja taikinahävikin kierrätykseen”, kertoo Vantaan leipomon johtaja Antti Laasonen.

Fazer Marjapiirakat täyttävät myös 50 vuotta

Vanhimpia Vantaan leipomolla edelleen leivottavia tuotteita ovat Fazer Marjapiirakat, joilla on niin ikään tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuosi. Marjapiirakoiden taikinan resepti on pysynyt alkuperäisenä, ja täytteissä näkyvät kulloisenkin aikakauden trendit. Täytehillot valmistetaan aidoista marjoista, jotta maut säilyvät aitoina ja luonnollisina.

Alun perin Marjapiirakat leivottiin alumiinivuokiin, mutta vuonna 2019 siirryttiin käyttämään ekologisempia paperivuokia. Muutoksen myötä tuotteen hiilidioksidipäästöt vähenivät lähes 90 %. Uusin tulokas Marjapiirakka-tuoteperheessä on tänä keväänä kauppoihin tullut Fazer Muumi Ompukkapiirakka.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Oy, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672
Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat: