Fazerin vuosi 2018: Keskiössä uuden strategian toteuttaminen

Suomen liiketoiminnoilla hyvä tulos

Vuosi 2018 lyhyesti

• Liikevaihto oli 1 618,2 miljoonaa euroa (1,641,6)
  • Liikevoitto oli 84,2 miljoonaa euroa (92,1)
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 114,6 miljoonaa euroa (149,6) ja bruttoinvestoinnit 50,5 miljoonaa euroa (108,0)
  • Fazerin uutta strategiaa alettiin toteuttaa
  • Fazer-brändiä uudistettiin tukemaan yhtiön meneillään olevaa transformaatiota nykyaikaiseksi, vastuulliseksi ruokayhtiöksi

Vuoden 2019 näkymät

Fazer jatkaa transformaatiotaan ja keskittyy vahvasti toimeenpanoon. Fazerin liiketoimintojen ja tuoteportfolioiden kehittäminen on avainasemassa strategian toteuttamisessa uudistetun Fazer-brändin ja useiden kasvutoimenpiteiden lisäksi. Orgaanisen kasvun lisäksi tutkitaan aktiivisesti mahdollisuuksia vahvistaa kasvua ja kansainvälistymistä yritysostojen avulla. Fazer jatkaa myös kilpailukykynsä vahvistamista arvonluontiohjelmien sekä organisaation ja rakenteen jatkuvan kehittämisen avulla. Liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

”Vuonna 2018 aloimme toteuttaa uutta strategiaamme kehittyäksemme nykyaikaiseksi, vastuulliseksi ruokayhtiöksi. Kuljemme kohti yhteistä strategista päämääräämme toimimalla vahvemmin kuluttajakeskeisesti ja Fazerin uudistuneen brändipositioinnin tukemana. Panostamme arvon luomiseen liiketoimintaportfoliovalinnoilla, ylläpitämällä toiminnan huippulaatua ja toteuttamalla rakenteellisia parannuksia,” toteaa Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

”Uudistuneella Fazer-brändillä on syvempi tarkoitus, ja sen avulla varmistamme, että Fazer erottuu kuluttajille merkityksellisellä tavalla myös tulevaisuudessa. Northern Magic. Made Real. on ainutlaatuinen ja eteenpäin katsova. Se on kunnianhimoinen lupaus, joka pohjautuu perinteisiimme ja kurkottaa tulevaisuuteen. Se tukee tavoitettamme laajentua voimakkaasti pohjoisessa Euroopassa ja kansainvälisesti.

Se miten viljelemme, tuotamme ruokaa ja kulutamme sitä, vaikuttaa merkittävästi ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiimme. Olemme määrittäneet uuden lähestymistavan vastuullisuuteen voidaksemme ottaa vahvemmin kantaa ja saavuttaaksemme konkreettisia tavoitteita. Lähestymistapa noudattaa Fazerin mission, strategian ja uudistetun Fazer-brändin linjauksia ja koostuu neljästä päätavoitteesta: 1) 50 % vähemmän päästöjä, 2) 50 % vähemmän ruokahävikkiä, 3) 100-prosenttisesti vastuullisesti hankittua ja 4) enemmän kasvipohjaista.

Fazerin vuoden 2018 liikevaihto oli vuoden 2017 tasolla, mutta liiketoiminnan tulos jäi viime vuotta alhaisemmaksi. Kaikkien Fazerin päävaluuttojen heikentyminen suhteessa euroon vaikutti tulokseen negatiivisesti. Valitettavasti kuluttajien heikentyvä ostovoima vaikutti negatiivisesti Venäjän leipomoliiketoiminnan tulokseen. Ruotsin leipomoiden tuloskehitys ei ollut suunnitelman mukainen, mutta hieman parannusta oli nähtävissä loppuvuonna.

Perusteet, joiden pohjalta ihmiset tekevät valintoja, ovat muuttuneet. Yrityksenä meidän tulisi osata ennakoida ihmisten tarpeet. Fazerilla me tähtäämme korkealle ja uskallamme ajatella isosti. Olemme vahvistuneet yrityksenä ja markkinoilla meidät nähdään uudessa valossa – entistä edistyksellisempänä ja tulevaisuuteen suuntautuvana yhtiönä. Keskitymme strategiamme toteutukseen valmistautumalla digitalisoituvan maailman tarpeisiin ja edistämällä tavoitteellista työskentely- ja turvallisuuskulttuuria. Fazerilla on hyvät edellytykset vahvistaa asemaansa kotimarkkinoilla ja kasvaa pohjoisessa Euroopassa ja kansainvälisesti.”

Suomen liiketoiminnoilla hyvä tulos

Vuonna 2018 kaikki Fazerin liiketoiminta-alueet saavuttivat hyvän tuloksen Suomessa, ja liikevaihto kasvoi 801,3 miljoonaan euroon. Fazer on edelleen markkina­johtaja makeis-, leipomo- ja ruokapalvelualalla. Suomeen investoitiin yhteensä 30 miljoonaa euroa.

Fazer Leipomoiden tulos oli hyvä ja yhtiö kasvatti markkinaosuuttaan. Artesaanileivän kysynnän kasvu jatkui, ja Fazer nostikin tuoretta artesaanileipää tarjoavien myymäläleipomoidensa lukumäärän 64:ään. Fazer Makeisten markkinaosuus suklaalevyissä kasvoi ja keksien myynti lisääntyi voimakkaasti. Fazer Candy Store avattiin palvelemaan kuluttajia verkossa. Myynnin arvossa mitattuna Fazerin menestyksekkäimmät tuotteet Suomessa olivat Fazer Puikula Täysjyväruis ja Fazerin Sininen.

Uusi liiketoiminta-alue Fazer Lifestyle Foods tarjoaa hyvinvointia edistäviä ruokia ja tuotteita niille, jotka haluavat vähentää globaalin ruuantuotannon aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Suomessa sen tarjooma sisältää hedelmäiset Froosh-smoothiet, Fazer Yosa -kauratuotteet ja maidottomat juomat sekä kaurapohjaiset Fazer Alku -aamiaistuotteet.

Fazer Food Services panosti innovointiin ja vastuullisen tarjooman kehittämiseen. Uutta oli mm. yhteistyössä IBM:n ja VTT:n kanssa lanseerattu innovaatioekosysteemi ja tutkimusravintola TestEat, jossa tutkitaan erilaisia ruokavalioita ja käyttäytymis­malleja lounasravintolassa.

“Näemme paljon kasvumahdollisuuksia etenkin uusissa kategorioissa ja aiomme jatkossakin investoida Suomeen”, sanoo Christoph Vitzthum.

Jouni Grönroos, talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja, Fazer-konserni, jouni.gronroos@fazer.com, puh. +358 40 504 5125

Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, ulrika.romantschuk@fazer.com, puh. +358 40 566 4246

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Vuosikatsaus 2018

Vuonna 2018 Fazer aloitti uuden strategiansa toteuttamisen, transformaation nykyaikaiseksi, vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Vaikka Fazerin päämarkkina-alueiden taloudessa jatkui suotuisa kehitys, kilpailu kiristyi kaikilla liiketoiminnoissa. Lisäksi poikkeuksellisen kuuma kesä, leipomoliiketoiminnan heikko tulos Venäjällä ja Ruotsissa sekä kaikkien Fazerin päävaluuttojen heikentyminen vaikuttivat negatiivisesti vuoden 2018 tulokseen. Tästä johtuen Fazer-konsernin liikevaihto ja liikevoitto pienenivät edelliseen vuoteen verrattuna.

Vuonna 2018 Fazerin brändipositiointi määriteltiin uudelleen, jotta se vahvistaisi kuluttajalähtöistä lähestymistapaa.  Vuoden 2018 alussa perustettiin erillinen Fazer Retail -liiketoimintayksikkö vahvistamaan suoraa kuluttajaliiketoimintaa. Lisäksi Fazer Lifestyle Foods -organisaation kehittämistä jatkettiin. Tehokkuuden parantamista jatkettiin monella saralla. Työturvallisuus ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen olivat yhä tärkeitä teemoja, ja työ tuotti positiivisia tuloksia.

Markkinat, liiketoimintaympäristö ja myynti

Vuonna 2018 monien Fazerin päämarkkinoiden taloustilanne kehittyi positiivisesti. Toisaalta kaikki Fazerin päävaluutat heikentyivät suhteessa euroon, mikä vaikutti Fazerin taloudelliseen tulokseen negatiivisesti. Valuuttakurssimuutoksista Ruotsin kruunun vaikutus oli suurin. Kruunu heikentyi suhteessa euroon 6 %.

Vuosi 2018 oli Fazer Leipomoille haastava Ruotsissa ja Venäjällä. Samaan aikaan Suomen tulokset ylsivät ennätystasolle ja Baltian liiketoiminta kehittyi positiivisesti: näillä markkinoilla Fazerin markkinaosuus myös kasvoi. Artesaanileipä on pysynyt suosittuna erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Venäjällä leivänkulutus siirtyi edullisempien segmenttien suuntaan. Poikkeuksellisen kuuma kesä vaikutti leivänkulutusta vähentävästi kaikilla markkinoilla. Fazer Leipomoiden liikevaihto supistui 552,3 miljoonaan euroon (2017: 583,2 ilman Fazer Retailiin siirrettyjen leipomomyymälöiden ja Fazer Lifestyle Foodsiin siirrettyjen Fazer Alku -puurojen liikevaihtoa). Ohjelmat kehityksen kääntämiseksi ja Fazer Leipomoiden kaikkien toimintojen tehostamiseksi on käynnistetty.

Fazer Makeisten vuoden 2018 liikevaihto kasvoi 333,1 miljoonaan euroon (2017: 331,2). Suklaalevyjen markkinaosuus kasvoi ja keksien myynti lisääntyi Suomessa. Ruotsissa Fazer säilytti markkinaosuutensa. Fazer Candy Store avattiin palvelemaan kuluttajia verkossa. Tällä hetkellä verkkokauppa toimittaa EU-alueelle, ja maantieteellinen laajennus on suunnitteilla. Yhteistyön JD.com-verkkokaupan kanssa on aloitettu Kiinan markkinoiden tarjoamien mahdollisuuksien tutkimiseksi.

Fazer Food Servicesillä on yli 1 000 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ja sen liikevaihto oli 593,2 M€ (607,7). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettuna liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla. Voimassa olevia sopimuksia saatiin pidettyä hyvin ja muutamista kannattamattomista sopimuksista irtaannuttiin. Fazer Food Services alkoi toteuttaa tehostamistoimenpiteitä, joita jatketaan vuoden 2019 aikana liiketoiminnan kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Fazer Food Servicesin Suomen ja Ruotsin Fazer Culinary Teamit ottivat marraskuussa kaksoisvoiton ruoanlaiton maailmanmestaruuskilpailuissa Luxemburgissa.

Kilpailu kiristyi smoothiejuomien ja maidottomien tuotteiden markkinoilla, kun brändituotteet ja suurten kauppojen omat tuotemerkit kilpailivat markkinaosuuksista. Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 21 % 121,8 miljoonaan euroon (100,4). Vuoden aikana lanseerattiin useita uusia tuotteita. Froosh-smoothievalikoima täydentyi terveysvaikutteisilla smoothieilla.  Fazer Alku -aamiaisbrändillä lanseerattiin muroja ja luomupuuroja. Fazer Yosa -kauratuoteperhe laajeni kahdeksalla tuotteella, ja brändiä päivitettiin muun muassa pakkausten uudella ulkoasulla. Kaurapohjaiset tuotteet ovat herättäneet maailmanlaajuista kiinnostusta, ja pohjoismainen kaura on arvossaan maailmalla. Fazer Lifestyle Foodsin organisaation kehittämiseen ja markkinointitoimenpiteisiin tehtiin merkittäviä investointeja kasvun varmistamiseksi.

Erillinen Fazer Retail -liiketoimintayksikkö perustettiin vuoden 2018 alussa vahvistamaan Fazerin suoraa kuluttajaliiketoimintaa. Liiketoimintayksikköön kuuluvat Gateau-leipomomyymälät Suomessa ja Ruotsissa sekä Fazer Cafét Suomessa. Uusi liiketoimintayksikkö yhdistää artesaanileipomotuotteet ja laadukkaat herkut ensiluokkaiseen kokemukseen. Vuonna 2018 painopiste oli organisaation ja toiminta-alustan rakentamisessa tulevaa kasvua ja vähittäiskauppaosaamisen laajentamista varten. Uuden liiketoimintayksikön liikevaihto oli 46,4 M€ sen ensimmäisen toimintavuoden aikana.

Fazer Experience -vierailukeskuksessa kävi vuoden 2018 aikana yli 200 000 ihmistä, mikä on uusi ennätys.

Tulos ja taloudellinen tilanne

Fazerin liikevaihto supistui 1 % edellisestä vuodesta ja oli 1 618,2 M€ (1 641,6). Heikentyneet valuuttakurssit pienensivät liikevaihtoa 48,6 miljoonalla eurolla. Vuonna 2017 ostetut liiketoiminnot kasvattivat vuoden 2018 liikevaihtoa 18,8 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin liikevoitto pieneni 84,2 miljoonaan euroon (92,1). Liikevoitto sisältää 4,2 M€ (3,5) kertaluontoisia uudelleenjärjestelykuluja ja alaskirjauksia (netto). Tilikauden voitto oli 63,9 M€ (72,1). Fazer Makeiset oli ainoa liiketoiminta-alue, joka paransi kannattavuuttaan.

Kassavirta ja taloudellinen asema

Konsernin taloudellinen asema säilyi vahvana. Korolliset nettovelat olivat 95,0 M€ (79,0). Konsernin omavaraisuusaste oli 56,8 % (55,1 %).

Liiketoiminnan kassavirta oli 114,6 M€ (149,6) ja bruttoinvestoinnit 50,5 M€ (108,0). Valtaosa investoinneista tehtiin uusiin tuotantolaitteisiin ja nykyisten koneiden ja laitteiden uudistamiseen leipomo- ja makeisliiketoiminnassa.

Avainluvut                                                2018                                   2017                                            2016

Liikevaihto, M€                                       1 618,2                              1 641,6                                        1 603,1

Liikevoitto, M€                                             84,2                                   92,1                                             90,1

−  osuus liikevaihdosta, %                             5,2                                    5,6                                               5,6

Oman pääoman tuotto, %                            11,6                                   13,3                                             14,1

Omavaraisuus, %                                         56,8                                   55,1                                             54,2

Nettovelkaantumisaste, %                            17,5                                   14,2                                             10,8

Henkilöstö

Vuoden lopussa Fazer-konsernissa oli 15 696 työntekijää (15 993), joista 91 (68) henkeä oli konsernin emoyhtiön palveluksessa.

Henkilöstö                                                                          2018                                   2017                                    2016

Henkilöstön määrä 31.12.                                                15 696                                15 993                                 16 048

Henkilöstö keskimäärin                                                    13 242                                13 198                                 13 287

Palkat ja palkkiot, M€                                                         423,7                                  433,3                                   422,2

Strategian toteuttaminen

Vuonna 2018 Fazer aloitti uuden strategiansa toteuttamisen tavoitteenaan tulla johtavaksi nykyaikaiseksi ja vastuulliseksi ruokayhtiöksi pohjoisessa Euroopassa ja kansainvälisesti. Tämän strategisen tavoitteen pohjalta Fazer vahvisti asiakaslähtöisyyttään ja päivitti brändipositiointiaan. Fazer pyrkii luomaan arvoa portfoliovalintojen, jatkuvan toiminnan laadun parantamisen ja rakenteellisten uudistusten avulla. Vaikka 2018 oli haastava vuosi, Fazer on sitoutunut tuloksensa parantamiseen kaikilla liiketoiminta- ja markkina-alueillaan. Fazerin uuden strategian toteuttaminen sisälsi vuonna 2018 lukuisia arvoa luovia toimenpiteitä eri liiketoiminta-alueilla ja konsernifunktioissa, uuden Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueen organisaation ja osaamispohjan kehittämistä, uuden Fazer Retail -liiketoimintayksikön luomisen, jakeluyhtiön perustamisen Fazer Makeisille Yhdysvalloissa sekä kannattavuuden, kasvun ja maantieteellisen laajentumisen mahdollistavien keinojen suunnittelun ja kehittämisen.

Laatu, ympäristö, työterveys, työturvallisuus ja elintarviketurvallisuus

Vuonna 2018 laadun, ympäristön, työterveyden ja -turvallisuuden (QEHS) painopiste oli hallintajärjestelmän kehittämisessä ja digitalisoinnissa, säädösten noudattamisessa, osaamisen parantamisessa, riskien hallinnan vahvistamisessa ja turvallisuusjohtamisen edistämisessä.

Työterveyttä ja -turvallisuutta parannettiin uusilla viestintäkeinoilla ja johtamistoimenpiteillä. Johdon turvallisuuskävelyt, turvallisuuskatsaukset ja -sitoumukset sekä muut turvallisuuskäytännöt ovat osa päivittäistä työtä. Tapaturmataajuus väheni 17 %vuodesta 2017. Kaikilla liiketoiminta-alueilla on turvallisuussuunnitelmat.

Fazer jatkoi myös laadun ja elintarviketurvallisuuden kehittämistä monin tavoin. Esimerkiksi uusi digitaalinen QEHS-ratkaisu otettiin käyttöön, ohjelmaa kaikkien tuotantolaitosten sertifioimiseksi globaaliin elintarviketurvallisuusjärjestelmään jatkettiin ja allergeenien hallintaa kehitettiin.

Fazerin kaikki tuotantolaitokset on sertifioitu Global Food Safety System -järjestelmän mukaisesti (FSSC 22000 -sertifiointi). Tämän lisäksi myös muita QEHS-hallintajärjestelmiä on sertifioitu markkinoiden ja asiakkaiden vaatimusten mukaisesti. Fazer Food Servicesin HACCP (ennalta ehkäisevä elintarviketurvallisuus) -prosessi digitalisoitiin ja yhdenmukaistettiin Pohjoismaissa. Vuonna 2018 ei ollut tuotteiden takaisinvetoja.

Fazerin ympäristöasioiden hallinta parani edelleen sisäisten ohjelmien ja kolmannen osapuolen sertifiointien ansiosta. Fazer jatkoi energiatehokkuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä ja suoritti energiatehokkuuskartoituksia ja itsearviointeja. Konsernissa toteutettiin jätteen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä, joissa keskityttiin ruokahävikin torjuntaan ja sivuvirtojen kierrättämiseen. Fazer oli ensimmäinen elintarvikealan yritys, joka teki Suomessa vesivastuullisuussitoumuksen.

Vastuullisuus

Vuonna 2018 Fazer tarkisti ja päivitti lähestymistapansa vastuullisuuteen, jotta se tukisi yhtiön muutosta johtavaksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Fazerin vie kohti vuotta 2030 neljä kunnianhimoista päätavoitetta, jotka edistävät Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamista ruuan avulla. Päätavoitteet ovat: 1) 50 % vähemmän päästöjä, 2) 50 % vähemmän ruokahävikkiä, 3) 100-prosenttisesti vastuullisesti hankituttua ja 4) enemmän kasvipohjaista. Fazerin vastuullisuustyön kohokohtia vuonna 2018 olivat energiatehokkuuden järjestelmällinen parantaminen ilmastopäästöjen vähentämiseksi ja keskittyminen ruokahävikin vähentämiseen. Fazer jatkoi sitoutumistaan kaakaon, viljan, soijan, palmuöljyn ja kalan vastuulliseen hankintaan ja kasvipohjaisen tarjooman kasvattamiseen. Fazerin maine pysyi hyvänä kaikilla päämarkkinoilla.

Riskienhallinta

Fazer arvioi ja analysoi riskienhallintapolitiikkansa mukaisesti säännöllisesti konsernin strategisia, operatiivisia ja taloudellisia riskejä ja toimii niiden pienentämiseksi. Vuoden 2018 aikana yhtään merkittävää riskiä ei toteutunut.

Tutkimus ja kehitys

Fazer jatkoi ruuan ja kognitiivisen suorituskyvyn suhteeseen keskittyvän Fazer Brainhow -ohjelman toteuttamista. Kaksi uutta kliinistä koetta saatiin menestyksekkäästi päätökseen vuoden 2018 aikana. BRAVE-nimisen tutkimuksen yhteistyökumppanit ovat Nokia ja Nightingale Health. BRAVE tutkii aivoystävällisen ruuan vaikutusta kognitiiviseen toimintaan, fysiologiaan ja veren biomarkkereihin. Tulokset ovat olleet lupaavia, ja ne julkaistaan vuonna 2019.

Fazer Lifestyle Foodsin teknologia ja tuotekehitystyö tuottivat uusia kaurapohjaisia tuotteita, jotka lanseerattiin Fazer Yosa -brändillä. Fazer LOFO -paranne, joka on pitkäaikaisen tutkimus- ja kehitystyön tulosta, esiteltiin kansainvälisillä IBA-leipomomessuilla Münchenissä. Patentoitu paranne on maailman ensimmäinen entsyymipohjainen ratkaisu, joka vähentää leivän sisältämien FODMAP-yhdisteiden määrää tehden leivästä vatsaystävällisempää.

Fazerin yhteistyö yliopistojen ja tutkijoiden kanssa jatkui. Vuoden aikana julkaistiin yksi väitöskirja ja useita pro gradu -töitä.

Tutkimus- ja kehityskulut olivat 9,8 M€ (9,9).

Muutoksia konsernirakenteessa

Fazer jatkoi konsernirakenteensa yksinkertaistamista ja useita juridisia yksiköitä fuusioitiin vuonna 2018.

Hallitus ja tilintarkastajat

10.4.2018 pidetyssä yhtiökokouksessa hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Berndt Brunow (puheenjohtaja), Anders Dreijer (varapuheenjohtaja), Klaus Cawén, Ketil Eriksen, Jan Fazer, Leif Hagelstam, Johan Linder, Cecilia Marlow ja Juhani Mäkinen.

Tilintarkastajaksi valittiin Tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers ja päävastuulliseksi tilintarkastajaksi Martin Grandell, KHT.

Näkymät vuodelle 2019

BKT:n kasvun odotetaan jatkuvan useimmilla Fazerin päämarkkinoilla, mutta hidastuvan vuonna 2019. Kilpailuympäristön odotetaan pysyvän kovana kaikissa Fazerin liiketoiminnoissa.

Fazer jatkaa transformaatiotaan ja keskittyy vahvasti toimeenpanoon. Fazerin liiketoiminta- ja tuoteportfolioiden kehittäminen on avainasemassa strategian toteuttamisessa uudistetun Fazer-brändin ja useiden kasvutoimenpiteiden lisäksi. Orgaanisen kasvun lisäksi tutkitaan aktiivisesti mahdollisuuksia vahvistaa kasvua ja kansainvälistymistä yritysostojen avulla. Fazer jatkaa myös kilpailukykynsä vahvistamista arvonluontiohjelmien sekä organisaation ja rakenteen jatkuvan kehittämisen avulla. Liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.