Hallituksen esitys makeisten arvonlisäveron nostosta herättää huolta

Fazer on yli 130 vuotta ollut sitoutunut kehittämään kotimaista ruokamarkkinaa, luomaan työpaikkoja ja tekemään pitkäaikaisia investointeja Suomeen. Hallituksen tiistaina esittämä muutos makeisten arvonlisäverokohteluun aiheuttaa Fazerilla suurta huolta.

”Olemme hyvin yllättyneitä tästä hallituksen esityksestä. Suomen poliittisen toimintaympäristön arvaamattomuus, ennakoimattomuus ja toimijoita epätasa-arvoisesti kohteleva sääntely on erittäin huolestuttavaa. Olemme aina painottaneet ja toivoneet ennakoivaa, läpinäkyvää lainsäädäntöä ja avointa vuoropuhelua tärkeiden sidosryhmien kanssa ja myös itse pyrkineet siihen toiminnassamme” konsernijohtaja Christoph Vitzthum toteaa.

Hallituksen ehdotuksen mukaan elintarvikkeiden arvonlisäkantaan ei tulisi nostoja, mutta herkuttelutuotteista yksittäisenä kategoriana makeiset nostettaisiin korkeampaan verokantaan. Ehdotus kohtelisi tuotekategorioita eriarvoisesti ja ohjaisi makeisten kulutusta mahdollisesti ulkomaisiin tuotteisiin ja muihin kategorioihin. Fazer kummeksuu hallituksen esitystä nostaa yksittäinen herkuttelukategoria yleisen arvonlisäverokannan piiriin. Elintarvikkeissa yksi vahva kuluttajatrendi on perinteisten kategorioiden sekoittuminen. Herkuttelutuote voi olla myös perunalastut, vanukkaat, aamiaismurot jne. Hallituksen esityksessä jätetään samalla kokonaan huomioimatta paljon suolaa ja rasvaa sisältävät tuotteet, joiden kulutus on kasvanut voimakkaasti.

Arvonlisäveron neutraalisuusperiaatteen mukaisesti vero ei saa vääristää kilpailua. Toteutuessaan hallituksen esitys vääristää kuitenkin merkittävästi kilpailua herkuttelutuotteissa ja on siten ristiriidassa EU:n neutraalisuusperiaatteen kanssa.

”Emme tässä vaiheessa pysty vielä ottamaan kantaa siihen, miten hallituksen esittelemä suunnitelma vaikuttaa liiketoimintaamme laajemmin eikä päätökseemme investoida uuteen suklaatehtaaseen, vaan joudumme vakavasti punnitsemaan vaihtoehtojamme.” Vitzthum jatkaa

Suomessa kaikkiin elintarvikkeisiin on sovellettu samaa 14 prosentin alennettua arvonlisäverokantaa, eikä elintarvikkeita ole aiemmin eroteltu ryhmän sisällä. Joidenkin elintarvikkeiden eriytetty verokanta poikkeaisi muiden EU-maiden arvonlisäverojärjestelmästä. Koska arvonlisäverojärjestelmä on EU:ssa pitkälle yhtenäistetty, liittyy hallituksen esitykseen riski siitä, että verokohtelu ei olisi unionin oikeuden mukaista. Makeisvero oli Suomessa käytössä vuodesta 2011 vuoteen 2017. Hallitus päätti vuonna 2017 luopua verosta, sillä EU:n komission mukaan vero oli valtiontukisääntöjen vastainen vääristäen kilpailua samankaltaisten tuotteiden välillä.

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.