Harri-Pekka Kaukonen uusiin johtotehtäviin Fazerilla

Fazerin liiketoimintaa kehitetään ja tehostetaan, ja sitä myötä organisaatiota uudistetaan. Konsernin varatoimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen on nimitetty uuden leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueen johtajaksi.

Fazerin kasvun myötä konsernissa on nykyään neljä toimialaa. Niistä kolme - Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä - yhdistetään uudeksi leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueeksi. Fazer Amica jatkaa ruokailupalvelualalla, ja se muodostaa toisen liiketoiminta-alueen. Uuden leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueen johtajaksi on nimitetty tekniikan tohtori Harri-Pekka Kaukonen (46). Nimitys astuu voimaan 1.1.2010. Kaukonen jatkaa konsernin varatoimitusjohtajana ja toistaiseksi myös Fazer Venäjän pääjohtajana. Kaukonen tuli Fazerille vuonna 2003 konsernin talousjohtajaksi. Tätä ennen hän toimi McKinsey & Companyssa partnerina. Fazer Amican liiketoiminnasta vastaa edelleen Iris Karjula. Sekä Kaukonen että Karjula jatkavat konsernin johtoryhmän jäseninä ja he raportoivat konsernijohtaja Karsten Slottelle. Lisätietoja: Karsten Slotte, konsernijohtaja, puh. 040 507 7065 Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, puh. 040 566 4246 www.fazer.fi Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 17 000 henkeä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.