Helli hermojasi joulukiireessä – hyvinvointia ja hyvää mieltä suklaasta

Joulu on herkuttelun ja hyvän mielen aikaa. Joulu on myös suklaan ystävien kulta-aikaa ja monille omat suklaasuosikit ovat osa rakkaita muistoja jo lapsuuden jouluista. Mutta tiesitkö, että tumman suklaan sisältämät ravintoaineet ja kuitu hellivät myös verisuonia, suolistoa ja hermostoa?

Suklaan ravitsevat, hyvää tekevät ja jopa mystisinä pidetyt ominaisuudet ovat kiehtoneet ihmisiä jo vuosituhansien ajan. Suussa sulavan suklaan maku on omiaan rentouttamaan ja tuomaan hyvää mieltä, ja tummassa suklaassa on myös monia hyvinvointia edistäviä ravintoaineita – magnesiumia, kaakaon flavanoleja, ja kaliumia, jotka hellivät hermostoa ja verisuonia ja auttavat pysymään virkeänä.

Harvempi kuitenkaan tietää, että tumma suklaa on myös runsaskuituista. Tai että kuitu on suoliston mikrobiston ravintoa ja riittävä kuidun saanti vaikuttaa suoliston toimintaan. Myös suoliston hyvinvoinnin yhteyttä aivojen toimintaan tutkitaan tällä hetkellä aktiivisesti: Suoliston mikrobisto osallistuu aivoille välttämättömien välittäjäaineiden valmistukseen. Välittäjäaineet puolestaan kiihdyttävät tai jarruttavat aivojen toimintaa ja osallistuvat muun muassa tunne-elämän säätelyyn ja vaikuttavat muistiin ja vireystilaan.

Joulukiireessä kannattaa siis panostaa riittävään kuidunsaantiin - ja tässä hyviä uutisia suklaan ystäville: tummassa suklaassa on jopa yhtä paljon ravintokuitua kuin ruisleivässä*. Ja herkkävatsaisille tiedoksi: tumman suklaan sisältämä kuitu soveltuu hyvin myös FODMAP-ruokavalioon.

Kohtuullinen määrä suklaata mahtuu hyvin tasapainoiseen ruokavalioon – mutta mitä on kohtuullinen?

Fazer on tutkinut** yhteistyössä ravitsemustieteen johtavien asiantuntijoiden kanssa tumman suklaan hyvää tekeviä vaikutuksia työikäisillä ja iäkkäillä ja sitä, onko positiivisten terveysvaikutusten kannalta riittävän suklaamäärän syömisellä negatiivisia terveysvaikutuksia. Kaakaon flavanolien kannalta riittävä määrä tarkoittaa käytännössä noin kolmannesta Fazer Pure Dark -suklaalevystä tai neljää Karl Fazer Dark -suklaakonvehtia, eli noin 30 g 70% tummaa suklaata päivittäin.

”Tutkimuksissamme olemme havainneet, että tällaisella päivittäisellä annoksella ei ollut haitallista vaikutusta painoon tai veren rasva-arvoihin. Tummaa suklaata voi siis hyvällä omalla tunnolla syödä kohtuudella osana terveellistä ruokavaliota,” kertoo Fazerin tutkimus- ja innovaatioyksikkö Fazer Labissa työskentelevä ravitsemustieteiden tohtori Marika Laaksonen.

Hengähdä hetkeksi suklaan parissa

Ota pieni tauko joulun hyörinästä ja rentoudu suklaameditaatiolla:

Suklaameditaatioon ja aivojen hellimiseen voit tutustua tarkemmin myös Heurekan Aivot narikasta! -näyttelyssä. Fazer on näyttelyn yhteistyökumppani.

Tiesitkö tämän suklaasta?

• Kaakaomassassa on noin 20% kuitua. Tarkka kuidun osuus riippuu kaakaopensaiden kasvuolosuhteista: länsi-afrikkalainen kaakao on hieman kuitupitoisempaa kuin etelä-amerikkalainen. *
  • Suklaan lopullinen kuitupitoisuus riippuu suklaasta: esimerkiksi Fazer 70% Pure Dark -suklaa sisältää 12% ravintokuitua, mikä on samaa luokkaa kuin tyypillisessä ruisleivässä. Esimerkiksi neljässä Karl Fazer 70% tumma suklaa konvehdissa on 3,4 g kuitua.*
  • Tumma suklaa sisältää runsaasti hyvää tekeviä kaliumia, magnesiumia ja kaakaon flavanoleja. Osana monipuolista ja terveellistä ruokavaliota kalium edistää hermostojen normaalia toimintaa ja verenpaineen pysymistä normaalina, magnesium auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta ja kaakaon flavanolit auttavat ylläpitämään verisuonten joustavuutta, mikä edistää normaalia veren virtausta.
  • Terveysvaikutusten saamiseksi flavanoleja tulisi saada 200 mg päivässä, jonka saa vajaasta kolmasosasta Fazer Pure Dark -levyä tai neljästä Karl Fazer 70% tumma suklaa konvehdista.

* Salminen M. Kaakaon ja suklaan ravintokuitu. EKT-sarja 1846. Helsinki: Helsingin yliopisto, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto 2018.

**Mm. Fazerin rahoittama, Helsingin yliopiston ravitsemustieteen osaston, professori Mikael Fogelholmin johdolla toteuttama tutkimus vuodelta 2015. Tutkimukseen osallistui 22 henkilöä, jotka korvasivat päivittäisen välipalansa vastaavalla määrällä tummaa suklaata (49 g Fazerin 70% tummaa suklaata).

Fazerilla tumman suklaan hyvinvointivaikutuksia tutkitaan mm. Fazer Brainhow -ohjelmassa. Lue lisää www.fazergroup.com/brainhow

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Kuvat: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Pure Dark

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. +358 44 710 8860

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää