• Fazer Group/

Innovaatioilla parempaan tulevaisuuteen: Fazerin ksylitolitehdas voitti Tähtiteko 2020 -kilpailun

Fazer keskittyy ruokaelämyksiin, ja investoimalla innovaatioihin ja ruokateknologiaan Fazer vahvistaa keskittymistään vastuullisiin tulevaisuuden ruokaratkaisuihin. Innovaatiot Fazerin strategisena painopisteenä saivat tunnustusta 27.11.2020 Elintarvikeliitto ry:ltä, kun Fazerin ksylitolitehdas voitti liiton järjestämän Tähtiteko 2020 -kilpailun.

Innovaatiot Fazerin strategian ytimessä

Ruuan ja ravitsemuksen vastuullisuus on korkealla Fazerin agendalla ja Fazer näkee innovaatiot keskeisenä mahdollistajana strategiansa toteutuksessa.

”Näemme ruuan ratkaisuna. Tavallamme kasvattaa, tuottaa ja kuluttaa ruokaa, on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiimme. Innovaatiot ja ruokateknologia tekevät ruokajärjestelmästä tuottavamman, vastuullisemman ja terveellisemmän. Vastuullisuus on olennainen osa Fazerin strategiaa, ja kiertotaloutta tukevat innovaatiot, kuten ksylitolin valmistaminen kauran kuorista, kauramyllyn sivuvirrasta, edustavat tulevaisuuden suuntaa elintarviketeollisuudelle”, sanoo Mats Liedholm, Fazerin kasvipohjaisiin ruokaratkaisuihin keskittyvän Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja.

Kilpailuraadin mukaan Fazerin ksylitoli on erinomainen esimerkki suomalaisesta innovatiivisuudesta ja kiertotaloudesta, jossa yhdistyvät vientimahdollisuudet ja kuluttajien tavoittelema terveellisempi vaihtoehto. Makeutusaineena ksylitoli tarjoaa runsaasti tuotekehitysmahdollisuuksia. Ksylitolin kysyntä maailmalla kasvaa nopeasti ja kauran kuorista valmistetun ksylitolin odotetaan herättävän kiinnostusta maailmanlaajuisesti. On arvioitu, että 90 % ksylitolitehtaan tuotannosta menee vientiin käytettäväksi elintarvike-, kosmetiikka- ja lääketeollisuudessa.

Kauran kuorista valmistettava ksylitoli ei ole ainoa Fazerin kaurainnovaatio. Aiemmin marraskuussa Fazer voitti Ruotsissa vuoden elintarvikepalkinnon - Livsmedelspriset 2020 - innovatiivisella Havreris (Ruokakaura) -tuotteella.

Vallankumouksellinen kaurauutuus on ravitsevampaa ja sillä on huomattavasti pienempi ilmastojalanjälki kuin valkoisella riisillä. Tuomariston perusteluiden mukaan Fazer toimii esimerkillisenä inspiraationa koko teollisuudelle.

Ruotsalaiset kuluttajat ovat ottaneet ruokakauran erittäin hyvin vastaan, ja se tuodaan markkinoille myös muissa Pohjoismaissa.

”Olen hyvin ylpeä viimeaikaisista kaurainnovaatioistamme. Ne ovat kehitetty kuluttajalähtöisesti, ja ne ovat myös terveellisiä ja vastuullisia. Ne osoittavat myös, kuinka motivoituneita ja innovatiivisia työntekijämme ovat. Haluan onnitella molempia tiimejä näistä hienoista palkinnoista!”, sanoo Mats Liedholm.

Fazer valmistaa ensimmäisenä teollisesti ksylitolia kauran kuorista

Fazerin ksylitoli valmistetaan kauran kuorista, kauramyllyn sivuvirroista.
Ksylitolitehdasta rakennetaan Fazerin kauramyllyn viereen Lahteen: tehtaasta tulee maailman ensimmäinen ksylitolitehdas, jonka raaka-aine tulee yrityksen omasta tuotannosta.

Ksylitolitehtaassa syntyvä kaurankuorimassa toimii polttoaineena viereen rakennettavalle biolämpölaitokselle, joka puolestaan tekee siitä uusiutuvaa lämpö- ja sähköenergiaa Fazerin Lahden tehdasalueelle ja pienentää näin tehtaan ympäristöjalanjälkeä.

Ksylitolitehtaan rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti:  prosessiasennukset ovat viimeisessä vaiheessa ja koeajot käynnissä. Varsinainen ksylitolin tuotanto alkaa keväällä 2021. Ksylitolitehtaan investointi on 50 miljoonaa euroa ja se on Fazerin merkittävin investointi Suomeen vuosikymmeniin. Ksylitolitehdas vahvistaa entisestään Fazerin asemaa innovatiivisten kasvipohjaisten tuotteiden edelläkävijänä.

Fazerin on investoinut innovaatioihin viime aikoina myös muutoin. Fazer toimi johtavana sijoittajana elokuussa Solar Foodsin, suomalaisen ruokateknologia-alan yrityksen rahoituskierroksella. Parhaillaan käynnissä ovat yli 30 miljoonan euron kauramyllyliiketoiminnan laajentamishankkeet Lahdessa ja Lidköpingissä Ruotsissa. Kun laajennukset on saatu päätökseen, Fazer on Pohjoismaiden suurin kauramylläri ja yksi Euroopan johtavista.

Fazerille hyvän tekeminen on tärkeää

Fazer uskoo hyvän tekemiseen ympäröivälle maailmalle ja toisten välittämiseen, yksilöinä ja osana yhteiskuntaa. Fazerin tapa tuottaa iloa ja lohdutusta vaikeisiin aikoihin on lahjoitukset. Fazer onkin päättänyt lahjoittaa koko 10 000 euron palkintosumman Joulupuu-keräykseen auttaakseen Lahden alueella asuvia vähävaraisia lapsiperheitä.

Tähtiteko 2020 -kilpailun voittaja valittiin kuuden finalistin joukosta. Tähtiteko-kilpailun finalistit valinneen raadin mukaan jokainen ehdokas ilmensi elintarvikealan kykyä uudistua, kasvaa ja innovoida.
Elintarviketeollisuusliitto ry:n järjestämän Tähtiteko 2020 -kilpailun tavoitteena on lisätä suomalaisen elintarviketeollisuuden tunnettuutta sekä tuoda esiin alan monipuolista osaamista ja edelläkävijyyttä.

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma-pe kello 8-16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.