Itämeriratkaisuja ruuasta – Fazer uusi Itämeri-sitoumuksen vuosille 2018-2022

Fazer on tehnyt uuden viisivuotisen Itämeri-sitoumuksen. Uuden sitoumuksen osa-alueet ovat kiertotalous, kestävä viljanviljely, vesivastuullisuus ja tarjooman kehittäminen.

Fazer on tehnyt uuden viisivuotisen Itämeri-sitoumuksen Baltic Sea Action Groupille (BSAG). BSAG on voittoa tavoittelematon säätiö, joka kannustaa organisaatioita toimimaan yhdessä Itämeren pelastamiseksi. Fazer on sitoutunut kehittämään tuotantoaan, toimintatapojaan ja tarjoomaansa siten, että ne auttavat edistämään Itämeren ekologista tasapainoa.

Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin. Siksi ruoka tarjoaa myös tärkeitä ratkaisuja.

”Voimme vaikuttaa ruuantuotannon eri vaiheissa siihen, että arvokkaita ravinteita päätyy veteen vähemmän. Esimerkiksi kestävän viljanviljelyn periaatteet sisältävät konkreettisia toimenpiteitä, joilla ravinteet pidetään pelloilla kasvien käytössä ja poissa vesistöistä. Itämeri-sitoumus kokoaa toimenpiteemme yhteen”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

”Alansa merkittävänä toimijana Fazerin teot näyttävät tietä muillekin. Se on merkittävää, koska ruuantuotannossa on valtava mahdollisuus vaikuttaa niin Itämeren kuin ilmaston tilaan. Olemme erittäin tyytyväisiä, että Fazer on sitoutunut kehittämään ruoantuotannon kestävyyttä pitkäjänteisessä yhteistyössä”, BSAG:n perustajajäsen Ilkka Herlin iloitsee.

Fazerin ratkaisu Itämerelle ja ravinteiden kiertoon

Fazerin uusi sitoumus koostuu neljästä osa-alueesta: kiertotalous, kestävä viljanviljely, vesivastuullisuus ja valikoiman kehittäminen.

Tuemme kiertotaloutta mahdollistamalla turvallisen ravinteiden kierrätyksen, ehkäisemällä jätteiden ja hävikin syntyä sekä lisäämällä materiaalitehokkuutta. Olemme asettaneet liiketoiminta-aluekohtaiset tavoitteet hävikin vähentämiseksi.

Jatkamme viljavision täytäntöönpanoa ja kehitämme edelleen kestävää viljanviljelyä yhdessä arvoketjumme kanssa. Tavoitteenamme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki käyttämämme vilja Suomessa ja Ruotsissa täyttää kestävän viljelyn periaatteet.

Laadimme vesivastuullisuuden kehittämiseksi suunnitelman, joka määrittelee toimenpiteet ja tavoitteet liittyen veden kulutukseen, jätevesiin sekä vesiniukkuuteen arvoketjussa.

Kehitämme valikoimaa – painotamme kotimaisuutta, hyödynnämme sesonkeja, lisäämme kasvipohjaisia ruokia, edistämme kestävän proteiinin käyttöä sekä pienennämme ruokahävikkiä.

Sitoumuksen kesto on viisi vuotta. Sitoumus on jaettu välitavoitteisiin, jotka palvelevat myös tarkistuspisteinä sitoumuksen edistymiselle.

Itämeri-sitoumus 2013-2017 sai aikaan hyviä tuloksia

Fazerin vuonna 2013 tehdyn ensimmäisen Itämeri-sitoumuksen hyvät tulokset kannustavat jatkamaan samalla tiellä.

Fazer onnistui vähentämään energiankulutustaan 14 % tuotettua tonnia kohti vuosina 2013 - 2017, ja uusiutuvan sähkön osuus kasvoi 88 %:iin. Suomessa, Ruotsissa ja Latviassa uusiutuvan sähkön osuus on 100%. Vuonna 2017 valmistuivat kestävän viljanviljelyn periaatteet. Fazer Myllylle luotiin vastuullisuusohjelma ja Fazer Food Services kannusti ravintoloissaan kasvisten osuuden kasvattamiseen uusien reseptien, nudging-menetelmien, kampanjoiden sekä Wicked Rabbit -kasvisruokakonseptin avulla.

BSAG edistää toimia Itämeren pelastamiseksi

Baltic Sea Action Group on vuonna 2008 perustettu puolueeton säätiö, joka tuo yhteen kaikki Itämeren pelastamiseksi tarvittavat toimijat, mukaan lukien Itämeren valtioiden korkein johto, viranomaiset ja yksityissektori. Sen tavoitteena on Itämeren ekologien tasapainon palautuminen.

Niina Elomaa, yritysvastuujohtaja, Fazer-konserni, p. 045 354 8611
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: