Jokaisella on oikeus syödä hyvin – Fazer tutkii ja kehittää ikäihmisten kotiaterioita

Fazerin tavoitteena on tehdä ruokaa, jolla on merkitys ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia kaikissa elämänvaiheissa. Fazer Food Services Suomi ja Fazerin tutkimus- ja innovaatioyksikkö Fazer Lab tutkivat ja kehittävät ikäihmisten kotiateriapalveluita yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on tarjota ateriapalveluita, jotka tuovat lisää hyvinvointia ja iloa jokaiseen päivään.

Fazer kysyi tammikuussa 2018 senioreiden omaisten näkemyksiä läheisensä ruokailusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhusten näkemyksiä, odotuksia ja toiveita palvelutalossa tapahtuvaa ruokailua sekä kotiin toimitettavia ateriapalveluita kohtaan. Fazerin teettämään kyselytutkimukseen osallistui 1000 senioreiden omaista ja sen toteutti Fazer Food Servicesille Innolink.

Vastauksissa korostui se, että ikäihmisten ruokapalveluissa tärkeää omaisille on paitsi ravitsemuksellisesti hyvä ja maukas ruoka, myös ruokahetkien mielekkyys ja kiireettömyys – ja se, että vanhuksia kohdellaan arvokkaasti, ihmisinä.

Vain syöty ruoka ravitsee

Ruokahetkien mielekkyys ja ruuan maku, rakenne ja houkuttelevuus ovat tärkeitä myös ravitsemuksen kannalta: mieluisa ruoka mukavassa ympäristössä maittaa paremmin kenelle tahansa ja ikäihmisten kohdalla tämän merkitys vain kasvaa. Aiempien suomalaisten tutkimusten mukaan kotona asuvien ikäihmisten puutteellisen ravitsemuksen riski on yleinen ja vain syöty ruoka ravitsee.

”Fazerin missio on tehdä ruokaa, jolla on merkitys. Meidän mielestämme jokaisella on oikeus syödä hyvin ja kehitämme ikäihmisten ateriapalvelujen valikoimaa paitsi ravitsemuslaadun osalta, myös ruuan tuoman mielihyvän kannalta”, toteaa asiakkuusjohtaja Tuomas Nurmela Fazer Food Services Suomesta.

Porissa tutkitaan kesällä kotiateriapalveluita

Fazer ja Porin perusturva käynnistävät kesän 2018 aikana yli 65-vuotiaille kotihoidon asiakkaille ja heidän puolisoilleen suunnatun Power Meals -ravitsemustutkimuksen, jonka tavoite on parantaa ikääntyneiden ravitsemusta, toimintakykyä ja elämänlaatua kotiin tarjottavien aterioiden ja välipalojen avulla. Fazer rahoittaa tutkimuksen ja sen tuloksia hyödynnetään sekä Porin perusturvan että Fazerin tutkimus- ja kehittämistyössä.

Fazerin ja Porin perusturvan yhteistyö käynnistyi kummankin osapuolen yhteisistä intresseistä: Molempien tavoite on parantaa kotona asuvien ikäihmisten ravitsemusta.

”Olemme etsineet yhteistyökumppania, jolla on kiinnostusta ja osaamista toteuttaa kanssamme tätä kokeilua ja osallistaa myös asiakkaita kehitystyöhön. Tulevaisuudessa haluamme tuottaa ravinnon kautta hyvinvointia ihmisille”, kertoo perusturvajohtaja Terttu Nordman Porin perusturvasta.

”Me Fazerilla tutkimme paljon ravitsemuksen merkitystä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin esimerkiksi aivojen terveyteen keskittyvässä Fazer Brainhow -ohjelmassa, joten Power Meals -tutkimus istuu luontevasti toimintaamme ja tukee tavoitteitamme tarjota merkityksellisiä, ravitsevia ruokakokemuksia kaikissa elämänvaiheissa”, kertoo Fazerin tutkimus- ja kehittämisyksikkö Fazer Labin ravitsemusasiantuntija Marika Laaksonen.

Fazer toimittaa ikääntyville räätälöityjä maukkaita ja terveellisiä kotiaterioita Seniori Ateria -tuotemerkillä.

Lisätiedot:

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998

#oikeussyödähyvin #fazerfoodservices #ruokaajollaonmerkitys
#fazerbrainhow #futurefood #ratkaisujaruuasta

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: