Juhlitaan yhdessä! Fazer täyttää 120 vuotta 17. syyskuuta

Syyskuun 17. päivänä 1891 Karl Fazer toteutti unelmansa ja avasi konditorian Helsingin Kluuvikatu 3:ssa. Nuori Karl jännitti, löytävätkö suomalaiset tiensä maailmalta vaikutteita hakeneen kondiittorin makuelämysten pariin. Pienestä Kluuvikadun konditoriasta Fazer on kasvanut 120 vuodessa menestyksekkääksi ja kansainväliseksi 16 500 työntekijän perheeksi.

”Voin kuvitella, miten jännittävää isoisän isälläni Karl Fazerilla on ollut avatessaan ensi kerran Kluuvikatu 3:n ovet. Hän oli päättänyt tarttua unelmaansa, kouluttautunut ulkomailla ja hankkinut lainan kahvilan avaamista varten”, kertoo Majlen Fazer.

”Uskon, että Karl Fazer ja isoisäni Sven Fazer olisivat tänään todella iloisia yhtiön menestymisestä ja kasvamisesta näin mittavaksi. Isäni Peter Fazer oli mukana tekemässä Fazerista kansainvälistä ja olisi varmasti tyytyväinen katsoessaan Fazeria tänään. Yhtiön pitkät perinteet kantavat ja työ makuelämysten parissa jatkuu vahvalla pohjalla”, kiteyttää Majlen Fazer.

Makuelämyksiä & hyvinvointia

Fazer on yhä perheyritys, joka luo uusia makuelämyksiä Karl Fazerin hengessä; korkea laatu ja vastuullisuus ovat toiminnan kulmakiviä. Fazerin ainutlaatuisuus perustuu rakastettuihin brändeihin, hyvään maineeseen työnantajana sekä vahvaan markkina-asemaan myös kansainvälisesti. ”Liikevaihdostamme noin puolet tulee tänään ulkomailta ja sieltä haemme myös kasvua”, toteaa konsernijohtaja Karsten Slotte.

”Visiomme on olla paras valinta sidosryhmillemme – niin tuotteillamme kuin työnantajana ja vastuullisena toimijana. Meillä on ilo olla mukana päivittäisessä hyvinvoinnissa ja makuelämyksissä; ravintoloissamme kohtaamme melkein puoli miljoona asiakasta joka päivä. Meidän on myös tärkeä uudistua − uudet Fazer Lähileipomot vastaavat toiveisiin saada paikan päällä leivottua, lämmintä leipää”, kertoo Slotte.

Fazerin tarina alkoi kahvilasta – juhlavuoden lokakuussa Fazer avaa uuden kahvilan Helsingin ydinkeskustaan. Syksystä lähtien Fazer tarjoaa myös lukemista: F-lehti vie lukijan hyvinvoinnin ja makujen maailmaan.

Fazer on juhlinut 120-vuotista taivaltaan tammikuisesta Karlin päivästä lähtien yhdessä suomalaisten kanssa monin eri tavoin.

Juhlitaan yhdessä Fazerin syntymäpäivänä lauantaina 17. syyskuuta:

• Juhlavuoden leipäkilpailun voittajaleipä, herkullinen Kanelinen aamiaisleipä, on myynnissä ensi kerran 17.9. Fazer Lähileipomoissa ympäri Suomen. Leipäkilpailuun osallistui 189 reseptiä ja parhaaksi kotileipuriksi valittiin Anneli Tarpila Vääksystä. Tarkista lähin Fazer Lähileipomosi: www.fazer.fi/lahileipomot.

• Musiikkia ja juhlatunnelmaa Fazer-kahviloissa Helsingissä. Herkuista 20 prosentin alennus. Karl Fazer Caféssa lisäksi historianäyttely ja karkkipaperitaitelua designer Aija Rouhiaisen johdolla klo 14−16.

• Fazerin juhlarekka kiertää ympäri Suomen ja ilahduttaa 17.9. kiertueen pohjoisimmassa pisteessään Rovaniemellä K-Citymarketin pihalla.

• Juhlavuoden aikana Fazerille on ilmoitettu noin 4500 sankaria. Ehdotettujen joukosta Fazer on valinnut joka kuukausi 120 päivänsankaria, joita on muistettu. Sankareita voit ilmoittaa edelleen juhlasivuston kautta www.fazer.fi/120

• Makujen tarinat -digihistoriikki kutsuu lukemaan ja kirjoittamaan muistoja

Fazerista vuosien varrelta www.fazer.fi/120. Tule mukaan tekemää historiaa!

Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet p. 040 566 4246

Nina Törhönen, päällikkö, sidosryhmäsuhteet p. 040 509 3792

Haastattelupyynnöt
viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, p. 050 380 4996

Kuvamateriaali & taustatietoa

www.fazer.fi/kuvapankki ja siellä ”press”, ”Fazer 120 years”

Liitteissä tietoa Fazerin historiasta sekä Karl Fazerin henkilökuva.

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja
Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).