Karsten Slotte nimitetty Fazerin konsernijohtajaksi

Diplomiekonomi Karsten Slotte (54) aloittaa Fazerin konsernijohtajana 1.11.2007. Hän siirtyy uuteen tehtäväänsä Fazer-konsernin varatoimitusjohtajan paikalta. Slotte saa Berndt Brunowin jäljiltä johdettavakseen hyvässä tuloskunnossa olevan, ruokailupalveluita, leipomotuotteita ja makeisia tarjoavan yhtiön. Vuodesta 2002 Fazer-konsernia johtanut Berndt Brunow nimitettiin edellisessä yhtiökokouksessa Fazerin hallituksen jäseneksi. Hän jatkaa Fazer-konsernin edustajana Cloetta Fazerin hallituksessa ja on Fazerin ehdokas samaan tehtävään jatkossakin.

”Haluan lämpimästi kiittää Berndt Brunowia. Hän on tehnyt loistavan uudistustyön Fazer-konsernissa ja johtanut yrityksen kannattavan kasvun tielle. Hänen johtajakaudellaan Fazer-konserni on toteuttanut onnistuneesti kasvu- ja kehitysstrategiaansa. Konsernin taloudellinen asema on vahva, ja sen liikevaihto ja tulos jatkavat kasvuaan. Nyt toteutuu vahdinvaihto, josta sovimme, kun Berndt Brunow ehdotti Karsten Slottea konsernin varatoimitusjohtajaksi. Slotte saa johdettavakseen hyvinvoivan ja dynaamisen yhtiön. Uskon, että hänen osaamisensa ja taustansa sopivat erinomaisesti nykymuotoisen Fazerin johtamiseen”, toteaa Fazer-konsernin hallituksen puheenjohtaja Carl G. Björnberg.

Heinäkuussa 2007 Fazer-konsernin kumulatiivinen liikevaihto oli 646,5 miljoonaa euroa (581,2 heinäkuussa 2006). Konsernin operatiivinen liikevoitto ajalta 1.1−31.7.2007 oli 13,4 miljoonaa euroa (9,5 heinäkuussa 2006). Yhtiön liikevaihdon ennustetaan nousevan kymmenen prosenttia vuonna 2007 (1068,7 miljoonaa euroa vuonna 2006). Konsernin operatiivinen liikevoitto vuonna 2006 oli 32,1 miljoonaa euroa, nousua vuoteen 2005 verrattuna oli lähes 40 prosenttia. Koko vuoden 2007 liikevoiton odotetaan olevan merkittävästi suurempi kuin vuonna 2006.

Berndt Brunowin johdolla konsernille luotiin strategia, jonka painopisteet ovat kannattava kasvu, organisaation ja osaamisen kehittäminen, yhteisen yritysidentiteetin luominen ja brändien parempi hyödyntäminen sekä toiminnan tehokkuus. Konserni on kehittynyt näillä osa-alueilla tavoitteiden mukaisesti.

”Meillä on hyvät edellytykset vastata lähitulevaisuuden haasteisiin. Joudumme reagoimaan entistä useammin ja nopeammin ympäristön muutoksiin, raaka-aineiden hinnan nousuun, kiristyvään kilpailuun sekä kulutustottumusten muutoksiin. Myös ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus on iso haaste liiketoiminnallemme. Osaavat ja sitoutuneet fazerilaiset ovat toimintamme perusedellytys. Arvostan suuresti sitä, että olen saanut paneutua yhtiön asioihin Berndt Brunowin opastamana. Tästä on hyvä jatkaa”, Karsten Slotte kertoo.

Karsten Slotte aloitti Fazer-konsernin varatoimitusjohtajana tammikuussa 2007. Sitä ennen Slotte toimi Cloetta Fazer AB (publ) konsernijohtajana. Hänellä on pitkä kokemus makeis- ja leipomoalalta, mm Fazer Makeiset Oy:n ja Vaasan Mylly Oy:n / Cultor Oy:n toimitusjohtajana. Karsten Slotte on myös Onninen Oy:n ja HKScan Oyj:n hallituksen jäsen.