Kaurajuomien suosio kasvaa – Fazerin Korian tehtaan valmistuskapasiteetti kaksinkertaistui

Fazer vastaa kaurajuomien suosion kasvuun investoimalla valmistuskapasiteetin lisäämiseen. Fazerin Korian tehtaan kaurajuomien tuotantomäärät kaksinkertaistuvat, kun tuotannon laajennus otettiin käyttöön kesäkuun alussa. Lisäkapasiteettia kaurajuomavalmistukseen tuo myös Fazerin alkuvuodesta ostama Trensums Food AB Ruotsissa.

Fazerin teettämän tutkimuksen1) mukaan kaurajuomien suosio kasvaa Suomessa. 72 prosenttia suomalaisista käyttää kasvipohjaisia juomia vähintään kuukausittain. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna on seitsemän prosenttia. Ylipäänsä kasvipohjaiset ruuat kiinnostavat kuluttajia: 63 prosenttia haluaisi syödä enemmän kasvipohjaista ruokaa kuin tällä hetkellä syö.

”Kaurajuomat eivät enää ole marginaali-ilmiö, vaan niistä on tullut koko kansan tuotteita. Kulutuksessa ei ole eroja esimerkiksi sukupuolten välillä, ja kaurajuomat ovat löytäneet paikkansa kaikenikäisten kuluttajien ostoskoreista. Tuotteita käytetään yhä enemmän myös lapsiperheissä. Kaurajuomien suosiota selittävät tuotteiden vastuullisuus, kokeilun- ja vaihtelunhalu sekä hyvä ja lempeä maku”, kertoo markkinointijohtaja Lauri Vesala Fazerin Non-dairy-yksiköstä.

Fazer panostaa kaurajuomien valmistukseen

Fazerin Korian tehtaalla valmistetaan muun muassa Fazer Aito Kaurajuomia, jotka sopivat moneen käyttötarkoitukseen maidon tavoin. Raaka-aineena käytetään kotimaista kauraa.

”Kaurajuomien kasvavan suosion myötä päätimme tehdä lisäinvestointeja Korian tehtaamme valmistukseen. Kesäkuun alussa valmistunut laajennus helpottaa kauran käsittelyä ja tuplaa kapasiteettimme. Tämä luo pohjaa kaurapohjaisten tuotteiden valikoiman kasvattamiselle ja parantaa kilpailukykyämme”, kertoo Fazerilla Non-dairy ja Dairy -liiketoiminnasta vastaava johtaja Kati Rajala.

Korian tehtaan kapasiteettilaajennus valmistui suunnitellussa aikataulussa epävakaasta geopoliittisesta tilanteesta huolimatta. Paikallisesti projektilla on myönteisiä vaikutuksia, sillä tehtaalle on palkattu ja koulutettu uutta henkilöstöä.

”Fazer on edelläkävijä kauratuotteiden valmistuksessa, ja panostamme tuotekehitykseen merkittävästi kaikissa liiketoiminnoissamme. Uskon, että tulevaisuudessa kaikille maitopohjaisille tuotteille tulee olemaan kasvipohjainen vastine”, jatkaa Rajala.

Fazer valmistaa kaurajuomia Korian lisäksi myös Ruotsin Tingsrydissä. Helmikuussa 2022 loppuun saatettu Trensums Food AB:n osto on osa Fazerin kasvipohjaisten tuotteiden lisäämiseen tähtäävää strategiaa, jossa kaurajuomilla on merkittävä rooli. Fazer on vahva toimija pohjoismaisilla kauratuotemarkkinoilla, ja sen tavoitteena on vakiinnuttaa asemaansa myös Keski-Euroopassa. Tingsrydin sijainti Etelä-Ruotsissa on ihanteellinen Keski-Eurooppaan suuntautuvaa vientiä ajatellen.

Fazer Aito Kaurajuomalla on pieni hiilijalanjälki

Kaurajuomien suosiota selittävät miellyttävän maun ja monikäyttöisyyden lisäksi myös pienet ilmastovaikutukset.

Fazerin teettämän tutkimuksen2) mukaan kaurajuoma on ympäristön kannalta hyvä valinta. Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälki on elintarviketuotteeksi pieni: 0,23 kg CO2-ekv kiloa kohti. Laskennassa huomioitiin kaikki raaka-aineen, kaurajuoman ja pakkauksen valmistuksesta sekä kuljetuksesta syntyvät kasvihuonekaasupäästöt. Määrä vastaa kahvinkeittimen noin kolmen tunnin käytön aikana kuluttaman sähkön aiheuttamaa päästömäärää.

1) Nepa Shopper Study Joulukuu 2021, Suomi n=1008, Ruotsi n=1009, Norja n=1004, Tanska n=1001.

2) Summary report: Carbon footprint of oat drink, Oy Karl Fazer Ab/ LCA Consulting 2021.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Omistautuneiden ammattilaistemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa ja sillä oli noin 8 000 työntekijää.

Avainsanat: