• Fazer Group/

Kauratuoteperhe Aito laajenee juotavilla kauravälipaloilla – Jo lähes puolet suomalaisista käyttää kasvipohjaista tuotetta viikoittain

Kotimainen kauratuoteperhe Aito tuo kauppoihin kaurapohjaisia uutuuksia välipalaksi, ruoanlaittoon ja leivontaan. Juotavan jugurtin kaltainen Aito Juotava Kauravälipala kulkee helposti mukana matkassa ja säilyy avaamattomana huoneenlämmössä. Aito Kauraruoka -ruoanlaittotuotteiden valikoima täydentyy juustonmakuisella uutuudella. Tuoreen tutkimuksen* mukaan kasvipohjaisten tuotteiden käyttö on jälleen lisääntynyt Suomessa, ja jo 47 prosenttia suomalaisista käyttää vähintään yhtä kasvipohjaista tuotetta viikoittain.

Aito Juotava Kauravälipala valmistetaan kotimaisesta, gluteenittomasta täysjyväkaurasta. Maidottomat, laktoosittomat ja gluteenittomat kauravälipalat saavat makeutensa hedelmästä. Vitaminoituun kauravälipalaan on lisätty myös kalsiumia, foolihappoa ja jodia.

Tuotteesta on saatavilla kaksi herkullista makua: Mansikka-banaani ja Päärynä-vanilja. Tuote säilyy avaamattomana huoneenlämmössä, ja se on pakattu 330 ml vastuulliseen kartonkipakkaukseen, joka on helppo kierrättää. Kätevä pakkaus kulkee myös helposti mukana matkassa.

– Teettämämme tutkimuksen* mukaan suomalaiset kuluttajat toivovat kasvipohjaisia uutuuksia eniten ruoanlaittoon ja välipalaksi, ja vastaamme ilolla tähän kysyntään. Meiltä on toivottu erityisesti juotavia kauravälipaloja, sillä hyllystä ovat puuttuneet kokonaan juotavan jugurtin kaltaiset välipalat kasvipohjaisena. Mukaan otettavat on-the-go-tuotteet kiinnostavat, sillä ne tuovat helppoutta kiireiseen arkeen, kertoo brändi- ja kategoriajohtaja Susanna Kallio Fazerilta.

Herkulliset uutuudet ruoanlaittoon, jälkiruokiin ja leivontaan

Ruoanlaittoon tuhdin maukkaasti soveltuvat Aito Kauraruoka -tuotteet täydentyvät täyteläisellä, juustonmakuisella uutuudella. Maidoton ja gluteeniton, kotimaisesta täysjyväkaurasta valmistettu Aito Kauraruoka Juustonmakuinen sopii erinomaisesti esimerkiksi pastakastikkeisiin, uuniruokiin ja keittoihin.

Jälkiruokiin ja leivontaan sekä sellaisenaan esimerkiksi piirakoiden lisukkeeksi sopiva Aito Kaura Vaniljakastike on uuden reseptin myötä nyt myös gluteeniton ja vaahtoutuva. Tuote sopii käytettäväksi sellaisenaan tai vaahdotettuna jälkiruokiin ja leivontaan.

Lisäksi maustamaton Aito Kauravälipala valmistetaan jatkossa gluteenittomasta täysjyväkaurasta, eli tuote on jatkossa paitsi maidoton ja laktoositon, myös gluteeniton. Maustamaton Aito Kauravälipala sopii sellaisenaan monipuolisesti päivän välipalahetkiin, ja se toimii hyvin myös esimerkiksi smoothieiden ja tuorepuurojen pohjana.

Kasvipohjaisten tuotteiden käyttö kasvaa vuosittain – lähes puolet suomalaisista käyttää ainakin jotain kasvipohjaista tuotetta viikoittain

Kaslink Aidon teettämän tutkimuksen* mukaan jo 84 prosenttia suomalaisista käyttää kasvipohjaisia tuotteita. Vuonna 2017 vastaava luku oli 75. Viikoittain kasvipohjaisia tuotteita käyttää jo 47 prosenttia suomalaisista. Kasvipohjaisten tuotteiden käyttö on Suomessa yleisempää kuin Ruotsissa, jossa 77 prosenttia vastaajista kertoo käyttävänsä kasvipohjaisia tuotteita.

– Tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät eniten kasvipohjaisia ruoanlaittotuotteita ja juomia. Kasvipohjaisten tuotteiden käyttö onkin helppo aloittaa esimerkiksi lorauttamalla kastikkeeseen maitopohjaisen sijaan kaurapohjaista ruoanlaittotuotetta. Pannari tai pullataikina on helppo tehdä kaurajuomaan, Kallio vinkkaa.

Tutkimuksen mukaan kasvipohjaisten tuotteiden käyttöön motivoi kokeilun- ja vaihtelunhalun lisäksi monipuolisemman ruokavalion tavoittelu. Myös terveydelliset syyt ja muilta saadut suositukset kannustavat yhä enemmän kokeilemaan kasvipohjaisia tuotteita.

Helppo Mac and Cheese ilman maitoa

Aito Kauraruoka Juustonmakuinen tuo helposti täyteläistä makua nopeaan arkiherkkuun.

Ainekset

• 300 g makaronia
  • 2 prk (500 ml) Aito Kauraruoka Juustonmakuista
  • loraus oliiviöljyä
  • 1 sipuli
  • 3 valkosipulin kynttä
  • 5 timjaminoksaa
  • 1 rkl kuivattua valkosipulia
  • ½ tl savustettua paprikajauhetta
  • 1/3 tl valkopippuria
  • 1 ½ tl suolaa
  • korppujauhoja
  • koristeluun: timjamia ja paahdettua sipulirouhetta

Ohjeet

Keitä makaroneja 10 minuutin ajan ja huuhdo. Kuutioi sipuli ja valkosipuli. Kuullota sipuleita oliiviöljyssä viiden timjaminoksan kanssa noin 3 minuutin ajan. Lisää mausteet ja Aito Kauraruoka Juustonmakuinen. Kiehauta noin 3 minuutin ajan. Poista timjaminoksat ja lisää 1 rkl korppujauhoja.

Yhdistä makaronit ja kastike uunivuokaan. Kuorruta vuoka korppujauhoilla ja lorauksella oliiviöljyä. Paahda 225-asteisessa uunissa noin 15 minuutin ajan, kunnes pinta on kullanruskea. Koristee timjamilla ja paahdetulla sipulirouheella.

Tuotetiedot

Aito Juotava Kauravälipala Mansikka-banaani ja Päärynä-vanilja, 330 ml, on juotava kauravälipala, jonka makeus on peräisin hedelmästä. Laktoositon, maidoton ja gluteeniton kauravälipala valmistetaan Korialla kotimaisesta täysjyväkaurasta. Juotavaan kauravälipalaan on lisätty D2-vitamiinia, B12-vitamiinia, riboflaviinia (B2-vitamiini), kalsiumia, foolihappoa ja jodia, ja se on myös kuidun lähde. Tuote säilyy avaamattomana huoneenlämmössä.

Aito Kauraruoka Juustonmakuinen, 250 ml, soveltuu ruoanlaittoon ruokakerman tapaan käytettäväksi. Maidoton ja gluteeniton tuote valmistetaan Korialla kotimaisesta täysjyväkaurasta.

Aito Kaura Vaniljakastike, 250 ml, sopii sellaisenaan tai vaahdotettuna jälkiruokiin ja leivontaan. Tuote on maidoton, laktoositon ja gluteeniton, ja se valmistetaan Korialla kotimaisesta kaurasta.

Aito Kauravälipala Maustamaton, 1l, on pehmeän lusikoitava kauravälipala, joka sopii päivän välipalahetkiin tai pohjaksi esimerkiksi smoothielle tai tuorepuurolle. Maidoton, laktoositon ja gluteeniton tuote valmistetaan Korialla kotimaisesta täysjyväkaurasta.

Uutuudet tulevat myyntiin tammikuussa 2020.

*Kaslink Shopper Study, Nepa Insight Oy, joulukuu 2019.
Suomi: n = 1046, Ruotsi: n = 1037

Lisätiedot ja tuotenäytteet:

Susanna Kallio, Director, Brand and Category, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, tel. 040 546 2885

Maria Rämö, Marketing Communications Manager, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, tel. 040 847 1020

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://kaslink.emmi.fi/l/B7GwrvSkMBvV

Kaslink Aito on tuoteperhe, jonka avulla on helppo korvata yksi jos toinenkin maitotuote kaurapohjaisella vaihtoehdolla. Aito-tuoteperhe tarjoaa kaurapohjaisia vaihtoehtoja juomiin, välipaloihin, leivontaan ja ruoanlaittoon. Kaikki Aito-tuotteet valmistetaan kotimaisesta kaurasta luontoa mahdollisimman vähän kuormittaen. Elokuusta 2019 alkaen Kaslink Aito on ollut osa Fazer Groupia. www.kaslinkaito.fi

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.