Kultaa Suomeen: Fazer Culinary Team Finland voitti kokkiolympialaisten catering-sarjan

Ensimmäistä kertaa olympialaisiin osallistunut Fazer Culinary Team Finland on voittanut kultaa Erfurtin kokkiolympialaisten catering-sarjassa. Puolentoista vuoden matka huipentui tänään 26.10. olympialaisten päättäjäisissä, kun Fazer Culinary Team Finland palkittiin korkeimmilla pisteillä ja ykkössijalla. Katso video kisatunnelmista: https://goo.gl/s1Ffpx

Fazer Culinary Team menestyi historiallisesti 21.–26.10.2016 Saksan Erfurtissa pidettävissä kokkiolympialaisissa voittaen Suomelle kultaa catering-sarjassa. Kokkiolympialaiset on joka neljäs vuosi järjestettävä maailman suurin ruoka-alan kilpailu. Olympialaiset on järjestetty vuodesta 1900 alkaen, ja tällä kertaa kisojen catering-sarjaan osallistui 20 joukkuetta ympäri maailman. Fazer Culinary Team oli ensimmäinen catering-sarjaan osallistuva suomalainen joukkue kilpailun historiassa.

Puolentoista vuoden harjoittelu huipentui 150 hengelle tarjottuun lounaaseen, jonka raaka-aineiden sekä ruokien tuli kertoa kilpailujoukkueen maan ruokakulttuurista.

Fazer Culinary Team toi menuun suomalaisia juuria palvatun hirven kanssa tarjoillun kermaisen palsternakkakeiton muodossa sekä tyrni-omena-kaurajälkiruoassa. Valmistettava lounas sisälsi keiton, kaksi lämmintä ruokaa, yhden kasvisruoan, lisukkeet, salaattibuffetin ja jälkiruuan. Lounaan valmistamiseen sai käyttää aikaa enintään viisi tuntia, ja kustannukset annosta kohden saivat olla noin viisi euroa.

Kiitosta tuomareilta

”Tuomaristo nosti suurimpana positiivisenä asiana ammattimaisen työskentelymme, siisteytemme ja kuinka hyvin olimme valmistautuneet ensikertalaisiksi. Suorituksessa näkyi kilpailun tuoma paine, mutta suoritus oli tasainen ja varma. Lopussa meille tuli hieman kiire, mutta saimme pidettyä homman aisoissa”, kertoo joukkueen kapteeni Mika Pesonen.

”Kilpailujoukkueen yhteishenki on pysynyt todella hyvänä, ja kaikki ovat puhaltaneet yhteen hiileen, vaikka reissu onkin ollut vähillä yöunilla. Olympialaisissa on ollut upea tunnelma ja on ollut hienoa nähdä niin paljon eri kansalaisuuksia samassa tilassa jakamassa saman intohimon”, Pesonen jatkaa.

Fazer Culinary Teamin jäsenet ovat Fazer Food Servicesin huippukokkeja, jotka työskentelevät Fazerin sopimusravintoloissa nimekkäissä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa. Joukkue on harjoitellut kilpailua varten tiiviisti 1,5 vuoden ajan. Fazer Culinary Teamissa on kahdeksan kokkia, mutta virallisessa kilpailujoukkueessa on neljä henkilöä: Joukkueen kapteeni Mika Pesonen, Juha Aalto, Reko Riikonen ja Sami Toropainen. Muut joukkueen jäsenet ovat Lilli Jyräs, Teemu Hokkanen, Tapio Bergström ja Matti Tikka. Joukkueen managerina toimii Karri Käki.

Fazer Food Services haluaa nostaa catering-alan arvostusta

”Kun neljä vuotta sitten päätimme lähteä seuraaviin kokkiolympialaisiin, päätimme tehdä sen kunnolla. Teimme yhteistyötä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa ja kävimme katsomassa esimerkiksi Luxembourgin MM-kisoja. Lisäksi meillä oli mahdollisuus käyttää sparraajina ulkomaisia, pitkän linjan kilpailukokemuksen keittiömestareita”, kertoo Fazer Food Servicesin gastronomiasta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Marianne Nordblom.

”Fazer Food Services suhtautui kilpailuun tosissaan ja se kantoi hedelmää. Fazer Culinary Teamin osallistuminen ja kilpailun tuoma menestys on historiallista ja suuri asia koko alalle - catering-ala kehittyy kokoajan ja haluamme tarjota tulevaisuuden osaajille edelläkävijän näköalapaikkoja.”

Myös Suomen joukkueen kanssa yhteistyötä tehneet neljä vuotta sitten kultaan yltänyt Fazer Culinary Team Sweden ja Suomen kokkimaajoukkue Culinary Team Finland saavuttivat kilpailussa kultatason omissa sarjoissaan.

Katso video joukkueesta ja kilpailusta:

Johtaja, Gastronomia ja tuotekehitys, Marianne Nordblom, Fazer Food Services Suomi,
040 0605778

Fazer Culinary Team Finlandin kapteeni, keittiömestari Mika Pesonen, Fazer Food Services Suomi, 040 653 0363
viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, Fazer-konserni, p. 050 380 4996

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16 toimittajia p. 040 6682 998.

Painokelpoiset kuvat:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Culinary Team)
viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila, p. 046 851 3552

Joukkueen jäsenten esittelyt:

www.amica.fi/fazerculinaryteam

#fazerculinaryteam, #fazerculinaryteamfinland, #parempilounas, #suomalaistahyvää, #urafazerilla, #culinaryolympics

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää