Laiton lakko Fazer Leipomoilla

Fazer Leipomoilla alkaa torstai-iltana 30.10.2008 vuorokauden mittainen Suomen Elintarviketyöläisten liittoon kuuluvien työntekijöiden lakko. Laiton työtaistelutoimenpide liittyy Fazer Leipomoiden yhteistoimintaneuvotteluiden osana syntyneeseen tukipakettiin, johon työntekijäosapuoli ei ole tyytyväinen.

”Olemme neuvotelleet lakisääteisen muutosturvan lisäksi useista tukitoimenpiteistä, jotka edesauttavat henkilöiden uudelleentyöllistymistä. Luottamusmiehet ovat halunneet tukipakettiin myös irtisanomisrahan, johon emme voi työnantajana suostua. Katsomme, että työtaistelutoimenpide on laiton”, toteaa Fazer Leipomoiden maajohtaja Petri Kujala. ”Olemme erittäin pahoillamme, jos laittomasta lakosta aiheutuu kaupalle ja kuluttajille haittaa puutteellisten leipätoimitusten vuoksi.”

Fazer Leipomoissa käydään yhteistoimintaneuvotteluja, jotka liittyvät yhtiön liiketoiminnan kolmivuotiseen kehittämisohjelmaan. Fazer Leipomot uudistaa leipomoverkostoaan Suomessa investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin 35 miljoonaa euroa vuosina 2009 – 2011. Samalla yhtiö harkitsee sulkevansa kolme leipomoa, joista Tampereen leipomo on päätetty sulkea huhtikuun 2009 loppuun mennessä. Fazer Leipomot työllistää Suomessa yhteensä noin 1900 henkilöä.

Tiedusteluihin vastaavat:
maajohtaja Petri Kujala, Fazer Leipomot, puh. 020 555 3467