• Fazer Group/

Leipä ja puuro pitävät pintansa suomalaisten aamiaispöydissä – Neljä viidestä syö aamupalaa lähes joka päivä

Fazerin teettämän tuoreen tutkimuksen* mukaan perinteiset valinnat leipä ja puuro jatkavat suomalaisten suosikkiaamupaloina. Lähes puolet suomalaisista sanoo olevansa aamupalaihmisiä, ja vain 9 % jättää aamupalan syömättä. Fazer Alku on tarjonnut herkullisia ja ravitsevia vaihtoehtoja aamiaispöytään jo kymmenen vuoden ajan. Tänä talvena tuoteperhe uudistuu, ja saa värikkään ja aiempaa erottuvamman pakkausilmeen.

Fazerin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaiset syövät arkisin aamupalaksi useimmiten leipää (66 % vastaajista) ja puuroa (40 % vastaajista). Olemme tunnetusti myös kahvikansaa, 71 % vastaajista juo kahvia aamuisin. Neljä viidestä syö aamupalaa joka päivä tai lähes joka päivä.

Vain 9 % syö aamupalaa harvemmin kuin kerran viikossa tai ei lainkaan. Yleisin syy tälle on, ettei aamulla ole nälkä. Aamupalan jättävät useimmin väliin 45–54-vuotiaat: Ikäryhmästä 15 % kertoo, etteivät he syö aamupalaa lainkaan, kun taas 16–24-vuotiaista vastaava luku on 9.

”Aamiaisella on tärkeä rooli koko päivän ruokailun rytmittämisessä, ja aamupalan syöminen auttaa jaksamaan ja pysymään vireänä työssä, koulussa ja vapaalla. Aamupalalle on hyvä sisällyttää hyviä hiilihydraatteja ja kuitua, kuten puuroa tai leipää, sekä annos kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Lisäksi aamupalaa kannattaa höystää laadukkaan proteiinin ja hyvälaatuisen rasvan lähteillä”, kertoo Fazerin johtava ravitsemusasiantuntija Marika Laaksonen.

Suomalaiset arvostavat terveellistä, hyvänmakuista ja helppoa aamupalaa

Tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä tärkeintä aamupalassa on, että se maistuu hyvältä, valmistuu nopeasti, on terveellistä ja pitää nälän poissa pitkään. Lähes puolet aamupalaa syövistä haluaisi syödä nykyistä terveellisempiä aamupaloja. Lisäksi valmistajilta toivotaan uusia makuja ja inspiroivia tuotteita. Suomalaisten ja ruotsalaisten aamupalamieltymykset ovat tutkimuksen mukaan hyvin samanlaisia, mutta erojakin löytyy: Kysyttäessä, mitä vastaajat useimmiten syövät aamupalaksi, Suomessa vastauksissa korostuvat puuro ja leikkeleet, kun taas Ruotsissa syödään enemmän kananmunia, mysliä ja muroja.

”Maku ja käytännölliset seikat ovat suomalaisille tärkeitä. Ruotsalaisten vastauksissa korostuu suomalaisia enemmän kokonaisvaltainen kokemus, maun lisäksi aamupalan pitää näyttää hyvältä”, kertoo Mia Koivistoinen, Fazer Alku -tuotteista vastaava tuotepäällikkö.

Uudistunut Fazer Alku on aamiaispöytien moderni klassikko

Fazer Alku on tarjonnut herkullisia ja ravitsevia vaihtoehtoja aamupalapöytään jo kymmenen vuoden ajan. Tuoteperheen tarina alkoi 2014, kun Fazer toi markkinoille suomalaisten rakastamat Fazer Alku -puurot, jotka saivat kiitosta paitsi maustaan, myös kätevästä pakkauksestaan, jonka kaatonokka helpotti hiutaleiden annostelua. Sittemmin tuoteperhe on laajentunut mysleillä, granoloilla, muroilla ja annospakatuilla pikapuuroilla sekä viimeisimpinä uutuuksina Ruokakaura- ja Ruokaohra-ateriajyvillä. Fazer Alku -tuotteet valmistetaan Suomessa ja Ruotsissa pohjoismaisista viljoista.

Tänä talvena Fazer Alku uudistuu, ja saa raikkaan ja aiempaa selkeämmän pakkausilmeen. Uuden ilmeen myötä tuotteet on aiempaa helpompi erottaa kaupan hyllystä ja toisistaan.

”Fazer Alku -tuotteiden ytimessä ovat Fazerin vahva kauraosaaminen, laadukkaat raaka-aineet ja herkulliset makuyhdistelmät. Tarjoamme kuluttajille helppoja, nopeita ja ravitsevia vaihtoehtoja aamupalapöytään”, Koivistoinen kertoo

Uudet, pehmeät granolapalat aktiiviseen arkeen

Tänä talvena tuoteperhe laajenee kahdella uutuudella: Fazer Alku Pehmeä Granolapala Mustikka 120 g ja Fazer Alku Pehmeä Granolapala Omena 120 g on suunniteltu erityisesti välipalaksi. Granolapalat on valmistettu kotimaisesta kaurasta, ja niiden makeus tulee kaurasta ja hedelmästä. Tuote ei sisällä palmuöljyä, ja sille on myönnetty Sydänmerkki. Uutuudet tulevat kauppoihin helmi-maaliskuun 2024 aikana.

* Lähde: Fazer Breakfast Habits Study, Nepa Insight Oy, January 2024, Suomi: n=1007, Ruotsi: n=1005)

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://fast.fazer.com/l/GhDXBxwBHr27

Maria Rämö, viestintäpäällikkö, Fazer Lifestyle Foods, puh. 040 847 1020, maria.ramo@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.