Leipä maistuu taas suomalaisille

Suomalaiset ovat palanneet leipäkauppaan. Erityisen suosittuja ovat ruisleivät, täysjyvätuotteet ja jyviä sisältävät vaaleat leivät. Fazer Leipomoiden myynti kääntyi kasvuun viime vuoden syksyllä ja viime kuukausina koko leipämarkkina on lähtenyt nousuun. Keväällä Fazer Puikula Täysjyväruis 9 kpl nousi Suomen ostetuimmaksi leiväksi. Fazer Leipomot on leipomoliiketoiminnan markkinajohtaja Suomessa ja aikoo pysyä vahvana markkinaveturina tulevaisuudessakin.

”Fazerin leivänmyynti lähti kasvuun viime vuoden syksyllä ja myynti on ollut kasvussa koko tämän vuoden. Viime kuukausina myös koko leipämarkkinan volyymikehitys on kääntynyt positiiviseksi”, kertoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Petri Kujala.

Ruis on suosittua ja erityisesti jälkiuunileivät ovat kasvattaneet suosiotaan. Ihmiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota leipävalintoihinsa ja suosivat täysjyväleipää. Myös vaaleassa leivässä kulutus on lisääntynyt terveellisimmissä vaihtoehdoissa, kuten Fazer Alku Jyväpala.

”Koko ajan syntyy uusia kuluttajatrendejä ja leivänkäyttö laajenee. Haluamme tarjota makuelämyksiä erilaisiin käyttötilanteisiin olemalla vahva toimija niin pakatun leivän kategoriassa kuin kaupan sisällä tapahtuvassa leivonnassa”, toteaa Petri Kujala.

Fazer on avannut tänä vuonna seitsemän uutta Fazer Leipomoa myymälöihin ympäri Suomen ja yhteensä lähileipomoita on nyt jo 45. Niissä kaikissa leivotaan paikan päällä käsin herkullista terveellistä leipää. Yksi suosikeista on Leipurimestarin Kaura-Pellavaleipä.

”Fazer Leipomoissa korostuu leivänleipomisen pitkä perinteemme ja osaaminen. Leipuriemme päivä alkavat sillä, että he nostavat yön yli levänneen taikinan pöydälle, avaavat jauhopussin ja ryhtyvät leipomaan aitoa leipää”, kuvailee Petri Kujala.

Fazer Puikula Täysjyväruis 500 g Suomen ostetuin yksittäinen leipä

Fazerin Ruispuikula on ollut osa suomalaista leipäkulttuuria jo toistakymmentä vuotta. Puikulan suosio on huipussaan, sillä keväällä Fazer Puikula Täysjyväruis 9 kpl (500 g) nousi Suomen ostetuimmaksi leiväksi (Lähde: ACNielsen HomeScan, vuoden 2012 alusta arvossa mitattuna, tuoreet leipomotuotteet). Suomen ostetuinta yksittäistä leipää nautitaan noin 17 miljoonaa pussia vuodessa - jokainen suomalainen syö siis vuosittain yli kolme pussia täysjyväistä ruispuikulaa.

”Olemme suunnattoman ylpeitä Puikulan suosiosta”, iloitsee Petri Kujala. ”Tämä on osoitus siitä, kuinka erottamaton pari suomalaiset ja ruisleipä on. Laadukkaan ruisleivän valmistaminen on kunniatehtävämme”, Kujala jatkaa. ”Puikulan suosioon vaikuttaa varmasti laaja työmme sen laadun ja maun kehittämiseksi vastaamaan kuluttajien toiveita.”

Fazer Leipomot tekee myös laajempaa työtä kotimaisen ruisleivän puolesta. Fazer Leipomot, Fazer Mylly ja Boreal Kasvinjalostus perustivat viime vuonna Pro ruis -yhdistyksen, jonka tarkoituksena on lisätä suomalaisen rukiin viljelyä.

Fazer Puikula Täysjyväruis -leivän jälkeen suosituimmat Fazerin leipätuotteet ovat Oululainen Reissumies 4 kpl, Oululainen Jälkiuunipala 8 kpl, Fazer Puikula Kaura 9 kpl, Fazer Juustosämpylä 5 kpl, Fazer Real ruis 420 g.

”Kehitämme valikoimaamme kuluttajan toiveisiin pohjautuen. Esimerkiksi nyt syksyllä lanseerattu Puikula Jyväinen Ruis yhdistää Puikulan suuhun sopivan muotoilun sekä rukiin ja jyvien hyvät ominaisuudet”, kertoo Petri Kujala.

Fazerilla on pitkät perinteet leivonnassa – yhtiön synnyinpaikassa Kluuvikatu 3:ssa on leivottu jo Fazerin perustamisesta vuodesta 1891 lähtien ja tänään samaisessa paikassa käsin leivonnan perinteitä jatkaa Karl Fazer Bakery.

Petri Kujala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, p. 040 076 7767

www.fazer.fi/Tuotteet/Leipomotuotteet

Haastattelupyynnöt
Satu Ikäheimo, viestintäpäällikkö, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys, Ruotsin toiseksi suurin ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).