• Fazer Group/

Leipäviikolla juhlistetaan suomalaista leipää: Kauran suosio näkyy Fazerin myymäläleipomoissa

Leipätiedotuksen tutkimuksen mukaan ruis on yhä houkuttelevin raaka-aine, mutta sen valta-asemaa on noussut haastamaan kaura.1 Toinen näkyvä trendi on, että tuoretta, käsin leivottua leipää ostetaan Suomessa yhä enemmän. Tämä näkyy myös Fazerin vahvasti kasvavassa myymäläleipomoliiketoiminnassa: kaksi ostetuinta leipää ovat kauraleipiä.

”100 % kauraleivät saavat paljon kiitosta. Tällä hetkellä suosituimmat tuotteemme ovat Leipurimestarin Kaurapellavaleipä sekä Kauraleipä”, kertoo myymäläleipomon liiketoimintajohtaja Marika Hakala, Fazer Leipomot Suomi.

Fazer myymäläleipomoissa kaikki leivät leivotaan käsin. Artesaanileivät erottuvat valikoimasta ja tuovat kuluttajalle kotimaisen ja herkullisen vaihtoehdon. Leipätiedotuksen leipätuotteiden käyttötutkimuksen mukaan suomalaisen kuluttajan valintaa ohjaakin ensisijaisesti maku. Samalla suomalaiset suosivat kotimaista, täysviljaista ja runsaskuituista leipää.1

Fazerin myymäläleipomoissa leivät leivotaan paikan päällä Fazer Myllyn kotimaisista jauhoista. Myymäläleipomot tunnistaa Fazer Leipurit -nimestä, ja ne sijaitsevat suurten ja keskisuurten ruokakauppojen sisällä erillisinä leipomoina.

Artesaanileipää arvostetaan ja moni onkin löytänyt käsin tehdyt tuotteet: Yhä useampi tuote on Fazerin myymäläleipomoiden valikoimassa asiakkaan toiveesta.

“Esimerkiksi Cashew-karpalociabatta suunniteltiin vain viikonloppuisin myytäväksi, mutta kuluttajien toiveesta sitä leivotaan nyt päivittäin”, Hakala sanoo.

Myymäläleipomoissa taikina tehdään alusta asti itse, ja sen annetaan levätä pitkään. Tällöin maku juurtuu ja kypsyy. Rohkea paisto synnyttää vahvan ja rapean kuoren, jonka ansiosta leipä säilyy pitkään ilman lisäaineita. Fazerin tuotekehitystä ohjaa aina erinomainen maku.

Fazer myymäläleipomoita on tällä hetkellä 58, ja ne työllistävät noin 400 henkilöä. Leipäviikkoa vietetään viikolla 37.

Myymäläleipomoiden suosituimmat artesaanileivät TOP 3

1. Leipurimestarin Kaurapellavaleipä

2. Leipurimestarin Kauraleipä

3. Cashew-karpalociabatta

Lähteet:

1 Leipätiedotus: Leipätuotteiden käyttötutkimus. Seppälä J. ja E. Penttilä, tutkimusraportti 5/2018.

Marika Hakala, myymäläleipomon liiketoimintajohtaja, Fazer Leipomot Suomi, marika.hakala@fazer.com, puh. +358 20 555 3908

Inari Marttinen, markkinointipäällikkö, Fazer Leipomot Suomi, inari.marttinen@fazer.com, puh. +358 45 618 7120

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää