Leipomotrendeinä tänä vuonna kaura, vaihtoehtoiset proteiinit ja hyvinvointia tukevat uutuudet

Fazer Leipomot tutkii säännöllisesti suomalaisten kuluttajien toiveita ja tarpeita. Tutkimusten* mukaan hyvä maku ja tuoreus olivat vuonna 2017 suomalaisten tärkeimmät leivän valintakriteerit. Kolmanneksi tärkeimmäksi teemaksi ponkaisi kotimaisuus. Leivällä on erityisesti lapsiperheiden arjessa tärkeä rooli sen monipuolisuuden, helppouden, maukkauden ja terveellisyyden ansiosta.

Suomalaiset lapsiperheet luottavat leipään

”Ruuhkavuosissa perheiden arki on aikamoista palapeliä ja kaaoksen keskellä suunnistamista. Leipä pitää lapsiperheiden arjen raiteillaan ja tasoittaa sen kuoppia. Meille leipomoalan edelläkävijänä on tärkeä ymmärtää erilaisia kotitalouksia pintaakin syvemmin ja tuoda maistuvia vaihtoehtoja helpottamaan elämän käänteitä”, Senior Insight Manager Katri Perälä Fazer Leipomoilta toteaa.

Fazer Leipomot tutkii suomalaisten käyttäytymistä, kuuntelee heitä eri kanavissa ja tuo markkinoille kysyntää vastaavia tuotteita. Tänä vuonna nousussa ovat terveellinen ja maukas kaura, vaihtoehtoiset proteiininlähteet kuten Sirkkaleipä, arkea helpottavat monipuoliset välipalat ja hyvinvointia tukevat tuotteet.

Leipä on välipalojen ykkönen

Tuoreimmassa Fazer Puikula -tutkimuksessa** selvitettiin suomalaisten lapsiperheiden ruokailuhetkiä, jotka osoittautuivat varsin tapahtumarikkaiksi. Tutkimuksen mukaan puolet vastaajista totesi, ettei ruokailutilanne ole sujunut kommelluksitta. Lähes kolmasosa myönsi nauttineensa ateriansa jäähtyneenä, ja jopa 85 % totesi antaneensa lapselle syötävää ennen varsinaisen ruuan valmistumista.

”Leipä on läsnä vahvasti suomalaisperheiden arjessa, erityisesti välipaloissa. Välipaloja syödään perheissä vähintään kerran päivässä ja pienimpien lasten kanssa useita kertoja päivässä. Lähes kolme neljästä kertoi lahjoneensa lapsiaan herkuilla, ja 16 % myönsi lasten syövän aamupalaa samalla, kun puetaan ulkovaatteita”, Perälä kertoo.

Fazer Puikula uudistaa perheiden suosikkikauraleivän

Kauraleipä on monen lapsiperheen suosikki. Fazer Leipomot on uudistanut rakastetun Puikula-perheen kauraleivät, ja enemmän täysjyväviljaa sisältävät palaleivät saapuvat kauppoihin helmikuussa.

Uudistunut vaalea Puikula -perhe on mehevämpi ja ravintorikkaampi: se sisältää enemmän kauraa, ruista ja kuitua. Jatkossa Puikula kauraleivässä on 50 % viljasta on täysjyväkauraa. Lisäksi kauraleivälle tyypillistä murenemista on onnistuttu merkittävästi vähentämään parantamalla leivontaprosessia.

*Suuri leipätutkimus 2017

** Puikula Tosi Arki -tutkimus 2017

Senior Insight Manager Katri Perälä, Fazer Leipomot Suomi, katri.perala@fazer.com, puh. +358 40 747 6252

Tiedottaja Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. +358 40 6682 998.

#puikula #makujokayhdistää #tosiarki #suomalaistahyvää

Painokelpoiset tuotekuvat

www.fazergroup.com/pictures - Media_Pess_Fazer_Puikula_tuotekuvat

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: