Leivän roskiin heittäminen ärsyttää suomalaisia, kertoo tuore tutkimus

Suomessa kotitaloudet heittävät ruokaa roskiin vuosittain noin 24 kiloa.1 Leipä on yksi useimmin pois heitetyistä ruuista.1 Yli 80 % suomalaisista kokee ärsytystä leivän roskiin heittämisestä, selviää Fazerin teettämästä Suuresta Leipätutkimuksesta.

Suuren Leipätutkimuksen mukaan jopa 9/10 suomalaista kokee, että tuore leipä on todellinen nautinto. Iso osa (76 %) suomalaisista syö leipää joka päivä.

Tutkimuksesta käy ilmi, että nykyisin vastuullisuusasiat ja erityisesti ruokahävikki ovat suomalaisille huolen aihe: Leivän heittäminen roskiin harmittaa yli 80 prosenttia vastaajista, ja jopa 95 prosenttia vastanneista on kiinnostunut vähentämään hävikkiä.

Muovinen pakkaus ei juurikaan vaikuta ostopäätökseen

Hyvä maku (86 %) ja tuoreus (72 %) ovat suomalaiselle kuluttajalle vuodesta toiseen tärkeimmät kriteerit leipää ostaessa. Noin 80 prosentille on tärkeää, että vilja on suomalaista ja leipä on leivottu lähellä.

Vaikka muovi on ollut tapetilla laajasti, muovinen leipäpussi ei juurikaan vaikuta leivän ostamiseen negatiivisesti. Vain joka neljäs (25 %) arvioi välttävänsä muovipussiin pakatun leivän ostamista ympäristösyistä.

Töitä hävikin vähentämiseksi

Fazer Leipomot taistelee hävikkiä vastaan monin eri keinoin. Useat eri pakkauskoot auttavat vähentämään hävikkiä, kun kuluttaja löytää omaan tarpeeseensa sopivan pakkauksen. Fazer Leipomoiden tuotteet ja pakkaukset kestävät hyvin pakastamista, joka on helppo käytännön kotikonsti jatkaa tuotteen elinikää.

Lisäksi olemme käynnistäneet Hävikkitalkoot, joissa Fazerin myymäläleipomoissa voi aamupäivisin ostaa edellisenä päivänä leivottuja tuotteita edulliseen hintaan. Myös leivonnasta syntyvää ylijäämää hyödynnetään yhä paremmin.

”Olemme mukana Urban Food -kokeilussa, jossa teollisuuden raaka-aineiden ylijäämää myydään kuluttajille ja pienyrityksille ensimmäistä kertaa Suomessa. Ilmoittelu ja myynti tapahtuvat Korjuu.com -alustan kautta”, kertoo toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi.

Fazer Leipomot lahjoittaa myös ylijäänyttä leipää hyväntekeväisyysjärjestöille ja toimittaa ylijäämää biopolttoaineen raaka-aineeksi ST1:lle.

30 miljoonaa leipäpussia vähemmän muovia tänä vuonna

Ruokahävikin vähentämisen lisäksi Fazer Leipomoiden vastuullisuusohjelman pääteemat ovat CO2-päästöjen vähentäminen, kestävä viljanviljely ja vastuulliset, kierrätettävät pakkausmateriaalit.

”Olemme ohentaneet ja vähentäneet muovia pakkauksissamme. Jo tehtyjen vähennysten myötä muovia säästetään vuosittain 75 000 kiloa, eli yhteensä 30 miljoonan leipäpussin verran. Vuoden 2020 loppuun mennessä käymme kaikki pakkaukset läpi ja ylimääräistä muovia poistetaan aina kun mahdollista”, Hellström kertoo.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Suuri Leipätutkimus

Suuren Leipätutkimuksen toteutti Red Note Oy online-haastatteluina. Tutkimukseen vastasi 805 vastaajaa. Suomea edustava lähtönäyte.

Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2019.
Toteutettu tutkimus on jatkoa vuosina 2013, 2015 ja 2017 toteutetuille leipätutkimuksille.

Lähteet

Hävikkiviikon verkkosivut, 20.3.2019. Linkki: https://havikkiviikko.fi/tietoa-ruokahavikista/

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.