Leivontakelpoisesta kotimaisesta vehnästä pulaa vuonna 2018

Vuoden 2018 suurimpia haasteita leipomoteollisuudelle on riittävän laadukkaan kotimaisen vehnän saanto. Viime kesän viileys ja syksyn puinteja pitkittäneet sateet romahduttivat leivontalaatuisen vehnäsadon. Fazer Leipomot varautuu huonoon satoon ja korvaa muutamissa makeissa leivonnaisissaan osan kotimaisesta vehnästä tuontivehnällä tammikuusta 2018 alkaen.

Tuontivehnän osuus on noin 10 % käytetystä vehnästä

Vuoden 2018 alusta tuontivehnän osuus on noin 10 % Fazer Leipomoiden ostaman vehnän määrästä. Tuontivehnää tullaan käyttämään valikoiduissa leivonnaisissa.

Kuluttajalaatuun muutos ei vaikuta. Myöskään pakkausmerkinnät eivät muutu, sillä tuontivehnän käyttö leivonnaisissa on tarkasti kohdennettua ja rajattua.

Syksyn vehnäsadon riittävyys on vielä avoin

Seuraava vehnäsato valmistuu Suomessa ensi syksynä. Sato tulee leipomoiden käyttöön vuoden 2018 lopulla. Tässä vaiheessa on liian aikaista arvioida, saadaanko tulevasta vehnäsadosta riittävä kotimaisen kysynnän kattamiseksi.

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat:

Yrityksestä

Fazer-konserni Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.