Linnanherra palaa takaisin – Fazer Food Services tekee paluun Turun linnan ravintoloitsijaksi

Fazer Food Services on tehnyt syyskuun alussa toivotun paluun Turun linnan ravintoloitsijaksi. Tarinaltaan monivaiheinen ja rikas, 1280-luvulle historiansa ulottava Turun linna saa ravintolapäällikökseen paluun tekevän Jouko Nurmen.

Fazer Food Services on aloittanut tilan ravintoloitsijana 1.9.2016. Esilinnassa asiakkaita palvelee perinteinen, historiaa kunnioittava kahvila-ravintola Juhana Herttuan Kellari ja sen ulkotarjoilualue. Linnan kahvila on auki museon aukioloaikoina ja tarjoaa arkisin lounasta: laadukkaasta lounasbuffetista löytyy runsaasti kasvispainotteisuutta ja pohjoismaisia makuja.

Huima erillinen juhlatila Herrain kellari on avattu nyt kaikille vapaasti tilattavaksi juhlakäyttöön. Holvikatoin varustettu kellari on ainutlaatuinen tila, jonka uniikit holvaukset ovat säilyneet läpi sotien ja tulipalojen.

”Olemme iloisia saadessamme Fazerin ja Jouko Nurmen takaisin Turun linnaan. Fazer on hoitanut Turun linnan ravintolatoimintaa aikaisemminkin ja on mukavaa saada jatkaa yhteistyötä jälleen”, kommentoi Turun museokeskuksen museopalvelujohtaja Olli Immonen.

Fazer Food Services on vahva toimija kokous- ja juhlapalvelukentässä ja Turun linnan tilauskanta näyttää hyvältä jo tulevana syksynä. Turun linnan vuokratiloissa voidaan pitää jopa seitsemän eri tilaisuutta samaan aikaan. Niin Juhana Herttuan kellaria kuin muita tiloja vuokrataan myös yksityistilaisuuksiin, esimerkiksi yritys- ja perhejuhliin.

Päälinnassa on useita renessanssiaikaisia juhlatiloja, kuten Kuninkaansali, Kuningattarensali, Kuningattaren kamari sekä Eteläinen sali. Koska Turun linnassa on myös kirkko, juhlatiloja vuokrataan usein myös hääjuhlakäyttöön. Turun linnassa on lisäksi 120-paikkainen kokoustila ja puitteet niin tunnelmallisille konserteille kuin hulppeille renessanssijuhlille.

Muutoksen myötä ravintolapäällikkö Jouko Nurmi on palannut takaisin Turun linnanherraksi. Nurmi on syntyperäinen turkulainen ja hän on hoitanut linnanherran tehtäviä ennenkin, kun Fazer Food Services vastasi Turun linnan ravintolapalveluista vuosina 2003­­–2011. Nurmen työhistoria Turun linnassa ulottuu aina 80-luvun lopulle, jolloin hän aloitti ravintola-kahvilan ekstratarjoilijana. Turun linnan lisäksi Nurmi on työskennellyt muun muassa Olavin linnan linnanherrana.

”Historia ja rakennuksien monivaiheiset kohtalot ovat aina kiinnostaneet minua. On unohtumaton palkanlisä saada tuntea olevansa osa Suomen komeimpien linnojen elämää. On hienoa, miten kahvila- ja ravintolatoiminta ovat tänä päivänä tärkeä osa museokäynnin elämystä. Tilat, portaat ja välimatkat ovat vanhan rakennuksen haasteita, mutta kiitoksena ovat tyytyväiset asiakkaat. Kun ensimmäisenä työpäivänä käveli linnan portista sisään, tuntui kuin ei olisi poissa ollutkaan”, Nurmi kertoo.

Kahvila-ravintola on avoinna:
ti–su klo 10.00–18.00 museon aukioloaikoina.

Muina aikoina järjestetään kahvilan tiloissa yksityistilaisuuksia yrityksille ja yksityishenkilöille.

Lounas tarjolla:
kesällä ma–pe klo 11.00–13.30
talvella ti–pe klo 11.00–13.30

Median haastattelu- ja vierailupyynnöt: viestintäjohtaja Satu Ikäheimo,
Fazer-konserni, etunimi.sukunimi@fazer.com, p. 050 380 4996.
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16 toimittajia p. 040 6682 998.

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää