Marianne täyttää 70 vuotta – syntymäpäivää juhlitaan Mariannen päivänä 15.8.2019

Punaisista ja valkoisista raidoistaan tunnettu Marianne-karamelli täyttää 70 vuotta. Karamellin valmistus aloitettiin vuonna 1949 Toijalassa, ja siitä tuli pian suosikki niin Suomessa kuin muuallakin Pohjoismaissa. Nykyään Marianne-tuotteet valmistetaan Fazerin makeistehtaassa Lappeenrannassa ja yli puolet karamelleista viedään Suomen ulkopuolelle. Juhlapäivää vietetään Mariannen päivänä 15.8.

Suomalaisten suosikkikaramelli, punavalkoraitaisesta asustaan tunnettu Marianne täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Karamellin valmistus sai alkunsa vuonna 1949 makeistehdas Chymoksen mestarien Aimo Martikaisen ja Antti Östermanin käsissä Toijalassa, jonne Chymos sijoitti uuden tehtaan sen jälkeen, kun Lappeenrannan tehdas oli sodan aikana viranomaisten määräyksestä evakuoitu. Karamellia myytiin aluksi irtotuotteena nimellä Chymos Piparminttusuklaakaramelli, mutta vuonna 1950 sitä ryhdyttiin pakkaamaan 175 gramman kartonkikoteloon.

Ankarien aikojen ja säännöstelyn jälkeen suomalaiset kaipasivat arkeensa kohokohtia ja makeiskauppa kasvoi. Oltiin myös suuren kaupan murroksen kynnyksellä. Suomen ensimmäinen valintamyymälä avattiin Poriin samana vuonna, kun Marianne tuotiin kauppoihin.

Vuonna 1953 Piparminttusuklaakaramelli sai nimen Marianne, ja tehtaan nuoren pakkaussuunnittelijan Aimo Vuorisen ehdotuksesta karamelli käärittiin klassiseen punavalkoraidalliseen käärepaperiin. Vuorinen sai myöhemmin tehtäväkseen lisätä yksinkertaiseen raitakääreeseen hienostuneisuutta, ja hän kuvitti kääreen Ranskan kansallisneidon kuvalla. Uusi kääre ei kuitenkaan saanut kentältä hyvää palautetta. Neidon kuva poistettiin, raitakääre pääsi takaisin käyttöön, mutta nyt Marianne-logolla varustettuna. Mariannesta tuli Chymoksen kaikkien aikojen menestynein makeistuote. Chymos siirsi makeistenvalmistuksen takaisin Lappeenrantaan vuonna 1952, ja vuonna 1993 yritys myytiin Fazerille.

Syntymäpäivänä matkoilla

1980-luvulla Marianne kasvoi brändiksi Ruotsin markkinoilla ja muuallakin viennissä. Yksi erikoisimmista kampanjoista nähtiin Itävallassa. Mariannea mainostettiin ulkomainostauluilla Wienissä, Linzissä, Grazissa ja Weilsissä. Mainokseen oli kiinnitetty näyteastia, josta ohikulkijat saivat ottaa maistiaisen. Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa Mariannea myytiin tuotemerkillä Scandies. 1990-luvun alkupuolella kaksi kolmasosaa valmistuksesta myytiin vientimarkkinoille. Nykyäänkin yli puolet Marianne-karamelleista myydään Suomen rajojen ulkopuolella.

Lappeenranta voi hyvällä syyllä kutsua itseään Suomen karkkipääkaupungiksi; makeistehdas työllistää 350 henkeä ja Mariannen lisäksi siellä valmistetaan kaikki Fazerin hedelmämakeiset, marmeladit, salmiakit ja lakritsit. Mariannea valmistetaan vuosittain noin 1,3 miljoonaa kiloa. Perinteinen Marianne on saanut seurakseen lukuisan joukon muita Marianne-tuotteita jäätelöstä suklaapatukkaan.

Mariannea juhlitaan 15.8.

Mariannen nimipäivä 15.8. on vakiintunut Marianne-karamellien juhlapäiväksi.

Marianne aloitti juhlimisen jo alkuvuodesta, kun myyntiin tuli erä karamellipusseja, joissa Mariannen nimen paikalla oli 50 suosittua, suomalaista naisen nimeä. Elokuussa Mariannea juhlitaan eri tapahtumissa sekä Toijalassa että Lappeenrannassa. Lisäksi Mariannea juhlitaan Fazer Experience -vierailukeskuksessa ja Fazer Café -kahviloiden valikoimaan tulee Marianne-kakku.

Lähde:

Leena Kauria: Tähdenlento Toijalassa - Tarina Chymos-tehtaasta 1944-1952

Fazer Café:

Kuvat:
www.fazergroup.com medialle – kuvapankki – media_press – Marianne 70v

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. +358 44 710 8860
Susanna Brummer, Senior Brand Manager, Fazer Makeiset, puh. +358 40 742 9495

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998,
media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.