Menestyksekäs Fazer Culinary Team Finland kilpailee jälleen olympiakullasta

Vuonna 2016 olympiakultaa ja 2018 MM-hopeaa voittanut Fazerin kokkijoukkue tähtää jälleen menestykseen arvokisoissa: helmikuussa 2020 Stuttgartissa maailman parhaat keittiömestarit ottavat mittaa toisistaan. Tehtävänä on valmistaa lounas 120 hengelle teemalla ”Roots”.

Kymmenen hengen Fazer Culinary Team Finland on aloittanut valmistelut Stuttgartiin uudella kokoonpanolla maaliskuussa. Harjoittelukausi on tällä kaudella erityisen tiukka, sillä tulevat olympiamenestyksestä kisataan jo helmikuussa 2020. Eri maiden joukkueet kilpailevat kaikkiaan neljänä päivänä ja Suomen joukkueen kilpailupäivä on 16.2.2020. Tulokset ratkeavat 19.2.2020.

Fazer Culinary Teamin huippukokit työskentelevät päivätyössään Fazer Food Servicesin henkilöstöravintoloissa sekä Fazer Experience -vierailukeskuksen Fazer Cafésissa ja Fazer 8th Floorissa. Vuonna 2015 syntynyt joukkue nautti ensikertalaisen menestystä heti vuoden 2016 olympialaisissa Erfurtissa ja on rakentanut sittemmin upeaa menestyksen polkua. Joukkueen kokoonpano on uudistunut, mutta joukossa nähdään myös tuttuja konkareita.

Fazer Culinary Team Finlandissa kilpailevat tutut Fazerin huippukokit Lilli Jyräs, Lemmikki Ruuskanen, Juha Aalto, Matti Tikka, Antti Tynkkynen sekä joukkueen uudemmat huippuosaajat Piia Raunio, Marko Isokallio, Joona Valokorpi ja Christian Sveholm. Joukkueenjohtajana toimii Tapio Bergström, jolla on myös kahden aiemman kauden vankka kokemus.

”Joukkue uusiutui tällä kaudella aika isolla kädellä ja onkin aivan mahtavaa saada näin paljon uusia, rautaisia ammattilaisia mukaan joukkueeseen. Alkukevät on mennyt ideoidessa teemaan sopivaa sisältöä sekä tutustuessa toisiimme sekä kilpailun uusiin sääntöihin. Nyt syksyllä aloitamme tekniikkatreenit ja hiomme annokset ns. kisakuntoon. Ja itsemme myös! ”kertoo Tapio Bergström.

Teemana ”Roots” eli ”Juuret”

Ruokateemana 2020 Olympialaisissa on ”Roots” eli ”Juuret”. Lounas suunnitellaan 120 hengelle ja se sisältää alkupalojen ja annossalaattien kanssa edelleen kasvis-, kala- ja lihavaihtoehdot sekä jälkiruoan. Kilpailun säännöt ovat hieman muuttuneet, sillä lisäkesalaatit ovat muuttuneet annossalaateiksi ja lisäksi alkupalat ovat tulleet mukaan.

”Lähestyimme teemaa miettien, mitä kaikkea tuo ”Roots” meille oikeasti tarkoittaa. Meille se on aitoja ruokia, aitoja raaka-aineita ja aitoa tekemistä. Nämä yhdistetään ja maustetaan ripauksella pohjoisen metsää. Lopputuloksen näette 16.2.2020!”, kuvailee Tapio Bergström.

Stuttgartissa kilpailee community catering -sarjassa yhteensä 22 joukkuetta yli 15 maasta. Fazer Culinary Teamiä ovat tukemassa Meira Nova, Atria, Valio, Hartwall, E.Ahlström, ja Arvo Kokkonen.

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Yrityksestä

Fazer-konserni Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.