• Fazer Group/

Mignon-muna on pääsiäisen klassikko, näe kuinka pääsiäismunat valmistuvat Vantaan suklaatehtaalla

Fazer tekee ensimmäisen suoran videolähetyksensä yhteisöpalvelu Facebookissa keskiviikkona 24.2.2016. Mignon FB Live -lähetystä voi seurata Fazerin Facebook-sivulla. Pääsiäisen klassikkotuote juhlistaa tänä vuonna 120-vuotiasta historiaansa. Fazer aloitti aitoon kananmunakuoreen tehdyn Mignon -munan valmistuksen vuonna 1896.

Fazer tekee ensimmäisen suoran Facebook-videolähetyksensä Vantaan suklaatehtaalla sijaitsevalta Mignon -munien valmistuslinjalta keskiviikkona 24.2.2016 klo 12–13. Lähetystä voi seurata Fazerin Facebook-sivulla ja osia siitä jaetaan myös kuvapalvelu Snapchatissa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen kommentoimalla ja kysymällä kysymyksiä Mignon -munien valmistuksesta Fazerin Facebookissa.

”Mignon -muna on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen tuote ja sillä on pitkä historia. Koska valmistustapa herättää joka vuosi kiinnostusta, halusimme juhlistaa Mignon -munan juhlavuotta ja näyttämällä valmistusta suorana lähetyksenä” sanoo Fazer Makeisten digital-johtaja Reija Laaksonen”

Suomalaista muotoilua ja käsityötä

Mignon -munien valmistus alkoi Fazerilla jo 120 vuotta sitten. Fazerin perustaja Karl Fazer löysi idean tuotteeseen työmatkallaan Saksassa ja alkoi valmistaa tehtaallaan tätä suomalaisen pääsiäisperinteen klassikkoa jo vuonna 1896. Mignon -munia valmistetaan Fazerin suklaatehtaalla Vantaalla perinteisen valmistusreseptin mukaisesti vuosittain joulukuusta alkaen noin kolmen neljän kuukauden ajan. Juhlavuonna valmistuu noin 1,6 miljoonaa Mignon -munaa ja jokainen niistä tehdään käsityönä.

Mignon -muna on suomalaista muotoilua. Mignon-munan aidot kananmunankuoret saavat alkunsa suomalaisessa kanalassa, josta valikoidut kananmunat lähetetään Kaarinaan DAVA Foods Finland Oy:lle jatkokäsittelyä varten. Munista valitaan huolella juuri oikean kokoiset ja ne tyhjennetään erityisellä imumenetelmällä sekä puhdistetaan, desinfioidaan ja kuivataan huolellisesti.

Fazerin suklaatehtaalla munankuoret täytetään käsityönä yksi kerrallaan herkullisella mantelipähkinä-nougattäytteellä, 52 grammaa. Kun muna on täytetty, se viedään kovettumaan jäähdytystunneliin. Täyttöaukko suljetaan sokerimassaseoksella. Myös pakkausvaihe tehdään käsityönä

facebook.com/fazersuomi
Snapchat: FazerSuomi

Reija Laaksonen, digital -johtaja, Fazer Makeiset
p. 040 536 3494, reija.laaksonen@fazer.com

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset ja Fazer-konsernin kumppanuusohjelma

p. 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com @liisaeerola

Mediapuhelin: + 358 40 6682 998, arkisin klo 8-16

Kuvamateriaali
www.fazer.fi/kuvapankki: ”Media_Press”, ”Fazer 125 years”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Tänä vuonna Fazer juhlii 125-vuotista menestystarinaansa ja perustaja Karl Fazerin syntymästä tulee kuluneeksi 150 vuotta. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää