Mignon-munissa ei salmonellaa

Fazerin perinteisissä Mignon-munissa manteli-pähkinänougatmassa on aidossa suomalaisessa kananmunankuoressa. Mignoneita voi tänäkin pääsiäisenä nautiskella täysin huoletta - Mignon-munissa ei ole salmonellaa.

Vuosittain Fazer Makeiset ostaa Scaneggilta noin 1,5 miljoonaa ”Mignon-mittaista” (52 g) munankuorta. Munankuoret käyvät läpi erittäin tarkan puhdistuksen ja laadunvalvonnan.

Ensin kananmunista puhalletaan niihin poratun reiän kautta paineilman avulla munamassa ulos. Tämän jälkeen kuoret pestään huolella lämpimällä vedellä ja jokaisesta pesuvedestä otetaan salmonellanäyte, joka analysoidaan Scaneggin laboratoriossa.

Pesun jälkeen kuoret kuivataan huolellisesti ja aistinvaraisen lopputarkastuksen jälkeen munankuoret pakataan kuljetusta varten Fazer Makeisten Vantaan tehtaalle.

Kaikki Fazerin tehtaalle tulleet kuorierät on testattu ja todettu salmonellavapaiksi yllä kuvatun mukaisesti.

Mignon-muna on Fazerin toiseksi vanhin markkinoilla oleva tuote, joka lanseerattiin vuonna 1896. Karl Fazer toi tuoteidean Saksasta Suomen Suuriruhtinaskuntaan. Täksi pääsiäiseksi 113-vuotias Mignon-muna sai rinnalleen munanmuotoisen konvehtirasian.

Yrityksestä

Fazer-konserni Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.