• Fazer Group/

Näitä konvehteja Suomi syö jouluna – Fazer tutki, minkä konvehdin suomalainen valitsee ensimmäisenä

Joulun perinteisiä ja suosituimpia tuotteita ovat etenkin suklaakonvehtirasiat. Joulun perinteisiin kuuluu myös kilpailu siitä, kuka ehtii ottaa ensimmäisenä oman suosikkisuklaansa konvehtirasiasta.

Verkossa toteutettu suuri Karl Fazer -konvehtirasiatesti löysi vastauksen ikuisuuskysymykseen: Mikä suklaakonvehti napataan ensimmäisenä rasiasta?

Yli 68 000 kertaa tehdyn nettitestin ylivoimaiseksi voittajaksi nousi Geisha. 75 prosenttia, siis jopa kolme neljästä vastaajasta, ottaa ensimmäisenä Geisha-konvehdin, kun saa valita minkä tahansa konvehdin. Geisha valittiin useimmiten myös toisena konvehtina.

Kun rasian molemmat Geishat on syöty, käsi hakeutuu Mantelikinuski -konvehtien ja Mantelirouhe -konvehtien luo. Näiden jälkeen valinta osuu maitosuklaan ja valkoisen suklaan yhdistelmään.

”Klassikko voitti. Kuvan perusteella tehdyssä tutkimuksessa korostuivat tuttuus ja perinteet. Geisha-konvehdin tunnistaa helposti ulkonäöstä. Geisha on kaikille ikäryhmille hyvin maistuva hasselpähkinäsuklaa, tuttu ja turvallinen ykkösvalinta”, arvelee Fazer Makeisten Senior Category Manager Helen Ojamäe.

Leikkimielinen tutkimus tehtiin Karl Fazer Collectionin 550 gramman rasialla. Karl Fazer Collection -rasioista löytyvät Fazerin parhaat maut ja suosituimmat konvehdit. Rasiassa on 64 konvehtia, 14 eri makua. Testaajat saavat valita täydestä konvehtirasiasta kolme mieleisintä suklaakonvehtia.

Testi toteutettiin yhteistyössä Ilta-Sanomien kanssa, ja se on yhä tehtävissä osoitteessa:

Suosituimmat konvehdit TOP 5

1.                        Geisha
2.                        Mantelikinuski
3.                        Mantelirouhe
4.                        Maitosuklaa & valkoinen suklaa
5.                        Karpalo

Tokion olympialaiset 1964 Geishan inspiraationa

Testin suosikkimaun, Geishan, menestystarina lähti liikkeelle vuonna 1962, kun Peter Fazer ihastui Karl Fazer Caféssa Kluuvikadulla valmistettuun Japonica-nimiseen leivokseen, jossa oli ihana japonais-täyte. Hän pyysi tuotekehitystä kokeilemaan tätä täytettä yhdessä maitosuklaan kanssa – ja pian menestysresepti oli valmis!

Geisha-nimi ja vaaleanpunainen väri lainattiin tuotteelle Fazer Parhain -pussin kovakarkilta. Se taas sai uuden nimen Tokyo. Japani toimi uutuustuotteen inspiraationa niin leivoksen nimen tähden kuin tuolloin ajankohtaisten Tokion olympialaisten takia.

125 vuotta makuelämyksiä

Syyskuussa tuli kuluneeksi 125 vuotta siitä, kun Karl Fazer perusti ensimmäisen kahvilansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891. Suklaanvalmistus alkoi kolme vuotta myöhemmin ja pian tuotanto siirrettiin uusiin tehdastiloihin. Tänä päivänä suklaaosaamisen sydän sijaitsee Vantaalla. Fazerin muut makeiset valmistetaan Lappeenrannassa ja Karkkilassa sijaitsevissa tehtaissa.

Painokelpoiset kuvat:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Joulun suosituimmat konvehdit)

Liisa Eerola, Director, Confectionery Communications & Group Partnerships, 044 710 8860
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää