Nyt voi leivällä alentaa kolesterolia ja hallita verenpainetta

Asiantuntijat kiittelevät Fazer Ruisihmeen kaksoisvaikutusta

Yhä useampi haluaa vaikuttaa kolesterolitasapainoonsa ensisijaisesti hyvän ruokavalion avulla, johon terveysvaikutteiset elintarvikkeet luonnollisesti kuuluvat. Vuoden alussa Fazer Leipomot tuo markkinoille ruisleivän, jossa on rukiin terveysvaikutusten lisäksi kolesterolia alentava ja verenpainetta hallitseva ominaisuus.

Sydän ja verisuonitaudit on suomalaisten yleisin kuolinsyy. Noin 70 prosentilla aikuisista on suosituksiin nähden liian korkea kolesteroliarvo (>5mmol) ja 60 prosentilla aikuisista on kohonnut verenpaine. Ravitsemuksen merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä kasvaa uusien terveysvaikutteisten elintarvikkeiden myötä. Terveyden edistäminen ravitsemusta parantamalla vaikuttaa myös kansantalouteen ja kasvavien lääkemenojen hillitseminen on kaikkien asia.

Suomen terveellisin leipä
”Kolesterolia alentavan vaikutuksen saaminen leipään on erinomaista, sillä leipä on meidän kaikkien jokapäiväinen elintarvikkeemme. Alhainen natriumpitoisuus ja ravitsemussuositusten mukainen mineraalikoostumus terveellisessä ruisleivässä ovat seikkoja joiden ansiosta Fazer Ruisihme on saanut myös Sydänmerkin. Fazer Leipomot puhuu tuotteen kaksoisvaikutuksesta. Minä puhuisin jopa kolmoisvaikutuksesta, onhan ruisleivässä luonnostaan paljon kuitua ja tunnettuja terveysominaisuuksia”, Suomen Sydänliiton ylilääkäri Hannu Vanhanen sanoo. Hän muistuttaa että myös lääkkeiden teho paranee, kun ravitsemus on kunnossa.

Uuden leivän nimi on Fazer Ruisihme. Tuote on pitkäaikaisen tutkimustyön huipentuma. ”Kehityksen tärkeimpänä ohjenuorana ovat olleet maksimaaliset terveysvaikutukset mausta tinkimättä. Näin syntyi leipä, jonka maku on pehmeän rukiinen ja jolla on kaksoisvaikutus sydäntemme hyvinvointiin”, tutkimus- ja kehitysjohtaja Sampsa Haarasilta kertoo.

Kolesterolia alentavaa ruisleipää ei aiemmin markkinoilla ole ollut ja tuote on käynyt läpi perusteellisen EU:n uuselintarvikemääräysten mukaisen turvallisuusarvioinnin. Tähän pohjautuen Fazer sai luvan tuotteen EU-laajuiseen markkinointiin.

Neljässä viipaleessa Fazer Ruisihmettä on 2 grammaa kasvisterolia, joka tutkimusten mukaan kattaa päivittäisen tarpeen kolesterolin alentamiseen. Leipä on vähäsuolainen ja siinä on ravitsemussuositusten mukainen mineraalikoostumus, mikä auttaa hallitsemaan verenpainetta. Osa ruokasuolan natriumista (Na) on korvattu kaliumilla (K) ja magnesiumilla (Mg). Kuitua Fazer Ruisihmeessä on 11 % ja täysjyväruista 70 % leivontaan käytetyistä jauhoista. Asiantuntijaraati piti tuotetta Suomen terveellisimpänä leipänä.

Turvallista, luonnollista ja hyvänmakuista

Ravinnossamme kasvisteroleita on luonnostaan, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Fazer Ruisihmeeseen luonnon steroleita on lisätty niin, että leipää säännöllisesti syötäessä alenee kolesterolikin merkittävästi. Yliannostuksen riskiä ei ole, liiallinen käyttö on kuitenkin turhaa. ”Mikäli ihminen syö monia kolesterolia alentavia elintarvikkeita, on hyvä tarkkailla ettei niitä syö jatkuvasti liikaa koska se ei alenna kolesterolia lisää”, Vanhanen kertoo. Hyvänä käytännön neuvona kuluttajille on keskittyä muutamaan kolesterolia alentavaan tuotteeseen joiden maku miellyttää ja joiden annostelun kokee helpoksi.

Fazer avaa uusia ovia myös markkinoinnillisesti. Se on mukana vuoden 2007 Lääkäripäivillä 7. – 11.1., joissa yhtenä ohjelman tavoitteista on lisätä tietoa ravinnon vaikutuksesta väestön terveyteen.

Lisätietoa Fazer Leipomot
Sampsa Haarasilta, tutkimus- ja kehitysjohtaja
puh. 040 551 3659, sampsa.haarasilta@fazer.fi

Riitta Salenius-Mela, markkinointipäällikkö
puh. 040 500 9841, riitta.salenius-mela@fazer.fi

Lisätietoa Sydänmerkistä
Hannu Vanhanen, ylilääkäri, Suomen Sydänliitto
puh. (09) 7527 5227, hannu.vanhanen@sydanliitto.fi, www.sydanliitto.fi

www.fazerleipomot.fi

Kuvapankki
Fazer Leipomoiden kuvapankki toimii verkkopalvelussa osoitteessa www.fazerleipomot.fi. Lisätietoja kuvapankin käytössä saa tarvittaessa viestintäassistentti Satu Räsäseltä, puh. 020 555 3346 tai 040 726 7115.

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja, leipomotuotteita sekä makeisia ja toimintaa on yhdeksässä maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kolme toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot ja Candyking. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Candyking on irtomakeisten edelläkävijä ja markkinajohtaja Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Baltiassa. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2005 oli 986 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 14 800 henkilöä.