Olavinlinnan ravintola hengittää heinäkuussa oopperajuhlien tahtiin

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 21.7.2006 klo 13.00 Olavinlinnan muurien suojiin kätkeytyvässä piskuisessa keittiössä eletään heinäkuussa hektisiä hetkiä. Savonlinnan Oopperajuhlat tuovat vanhaan linnoitukseen tuhansia vieraita, jotka nauttivat päivällisiä, illallisia tai väliaikatarjoiluja oopperaesitysten lomassa. Kattauspuuhiin päästään kuitenkin vasta myöhään iltapäivällä, sillä päiväsaikaan Olavinlinnan valloittavat museolinnoitusta ihastelevat turistit.

Museotoiminta, aamuiset oopperaharjoitukset, illan esitykset sekä logistisesti vaativat puitteet asettavat Olavinlinnassa ravintolatoimintaa pyörittävän Fazer Amican henkilökunnalle tiukan päivittäisen aikataulun ja tarkkaan mietityt toimintatavat. ”Meillä on heinäkuussa erittäin ammattitaitoinen 50-henkinen tiimi, josta osa palaa vuodesta toiseen tänne kesätöihin", toteaa Olavinlinnan ravintolapäällikkö Raija Serenius. ”Yhteishenki on erinomainen ja kaikki tietävät, että töitä on tehtävä tosissaan, jotta haasteista selvitään kunnialla. ”Tavarankuljetukset Olavinlinnaan hoidetaan kello 10:een mennessä ennen turistien tuloa. ”Autot tuovat tavarat Olavinlinnan sillan suulle, josta kolme roudariamme kuljettaa ne kärryillä varastoihin”, Serenius kertoo. Kahvia ja virvokkeita turisteille, huippugurmeeta yritysvieraille Päiväsaikaan turisteille sekä linnan ja oopperajuhlien henkilökunnalle tarjoillaan ruokaa, kahvia, pikkupurtavaa ja virvokkeita Linnantuvassa. Illansuussa ja oopperaesityksen jälkeen Linnantupa ja Kellotorni täyttyvät oopperakävijöistä, jotka nauttivat Fazer Amican herkuista yritysten vieraina. ”Meille sopii päivälliselle tai illalliselle 160 asiakasta. Tarjolla on neljä erilaista menua. Palautteiden perusteella ne täyttävät kyllä vaativimpienkin asiakkaiden toiveet”, Raija Serenius iloitsee. Väliaikatarjoiluja on useissa pisteissä. Yleisökahvioissa suosikkituotteita ovat kahvin ja kahvileipien lisäksi kuohuviini ja mansikat. Myös tänä kesänä valikoimiin otetuille piccolo-shampanjapulloille on kysyntää. Tilausasiakkaita palvellaan väliajalla Linnantuvassa, Kuninkaansalissa, keskushallissa, vesiportissa, Paksussa Bastionissa, Kongressisalissa ja Kellotornissa. Antipastoherkut maistuvat myös yksityisille oopperavieraille Oopperajuhlien tämän kesän vieraileva oopperatalo on italialainen Teatro Comunale di Bologna. Italia-teema maistuu myös oopperaravintolan tarjonnassa. ”Olemme suunnitelleet vieraiden iloksi Antipasto-pöydän, jonka katamme Linnantupaan esitysten jälkeen koko oopperakauden ajan”, Raija Serenius kertoo. Antipasto-pöydän myötä myös yksityiset henkilöt pääsevät keskustelemaan Olavinlinnan tiloihin oopperaesityksen synnyttämistä tunnelmista. Tähän saakka ravintola on palvellut vain tilausasiakkaita oopperaesitysten yhteydessä. Nyt herkullisten pöytien ääreen voi jäädä vaikka hetken mielijohteesta. Antipasto-pöytään katetaan tyypillisiä italialaisia alkupaloja, kuten tapenade-bruchettaa, prociutto-kinkkua melonin kera, aurinkokuivattuja tomaatteja, marinoituja oliiveja, herkkusieniä, kasviksia jne. Tuoretuotteita lukuun ottamatta kaikki raaka-aineet ovat peräisin Italiasta. Pöytä on rakennettu toimivaksi ja hinnoiteltu asiakasystävällisesti. Kiirettä riittää koko kesäksi Oopperajuhlien jälkeen kiireet jatkuvat. ”Joudumme lainaamaan astioita ja muuta tarpeistoa mm. Fazer Amican omasta vuokraamosta Helsingistä. Niiden pakkaaminen ja palauttaminen vie viikon verran aikaa”, Raija Serenius selvittää. Elokuussa alkaa hääsesonki ja linnan kappelissa vietetään vihkiäisten lisäksi kaste- ja hartaustilaisuuksia. Kesäaikaan linna täyttyy muistakin tapahtumista, kuten yritystilaisuuksista, henkilöstöjuhlista, keskiaikaisista linnan kesteistä, kokouksista ja musiikki- ja teatteritilaisuuksista. Talvella vilske Olavinlinnassa rauhoittuu, ja Raija Serenius jää huolehtimaan museoväen ja erilaisten tilaisuuksien ravintolapalveluista. ”Teen välillä keikkaa ja pidän lomat pois, mutta seuraavan kesän suunnitelmien tekeminen työllistää minua jo heti alkutalvesta”, Serenius hymyilee.