Opiskelijoiden vuoden 2016 RSA-muotoilukilpailun voittajat palkittiin Lontoossa

Fazer-palkinnon voittaja kehitti ratkaisun viljan satokauden jälkeisen hävikin torjuntaan Afrikassa.

Fazer osallistui maailmanlaajuiseen RSA Young Design Awards -suunnittelukilpailuun ja sponsoroi ruokajätteen vähentämistä koskevaa haastetta otsikolla Waste not, want not (”Jätteestä eroon”).

Fazer-palkinnon voitti Anthony Brown Nottinghamin yliopistosta. Hänen kehittämänsä SI-LOW on kotitalouksille tarkoitettu edullinen viljavarastoyksikkö, jonka avulla voidaan estää viljan satokauden jälkeistä hävikkiä. Se on yleinen ongelma afrikkalaisilla pientiloilla.

”Arvioimme kilpailutyöt ennalta päätettyjen kriteerien perusteella. Voittaja oli perehtynyt haasteeseen ja sidosryhmiin yksityiskohtaisesti ja kehittänyt toteuttamiskelpoisen ratkaisun. Sen vahvuuksia ovat käytettävyys ja edullisuus. Meihin teki erityisen suuren vaikutuksen se, että Anthony oli mennyt ongelman alkujuurille löytääkseen tehokkaan ratkaisun”, sanoo Fazer-konsernin strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Heli Arantola.

RSA Student Design Awards -muotoilukilpailu kannustaa yliopisto-opiskelijoita ratkaisemaan todellisia yhteiskunnallisia ja taloudellisia ongelmia sekä ympäristöongelmia muotoiluajattelun ja -taitojen avulla. Kilpailutyöt arvioitiin kuuden kriteerin perusteella: hyöty yhteiskunnalle ja ympäristölle, toteutus, tutkimus, muotoiluajattelu, kaupallinen ajattelu ja kiehtovuus. Fazerin laatimana kilpailutehtävänä oli suunnitella menetelmä, jolla kannustetaan ja tuetaan ihmisiä, perheitä, yrityksiä ja yhteisöjä vähentämään ruokajätettä.

Yhteensä kahteentoista kilpailutehtävään tuli yli 900 vastausta. Kilpailutöissä haettiin ratkaisuja maailmanlaajuisiin ongelmiin, kuten luonnonvarojen hupenemiseen, väestönkasvuun, väestön ikääntymiseen ja ylikulutukseen. RSA Student Design Awards -kilpailun järjestää Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce, jonka tarkoituksena on rikastuttaa yhteiskuntaa ideoiden ja toiminnan avulla. Kilpailun voittajat julkistettiin eilen Lontoossa pidetyssä juhlatilaisuudessa.

Fazerilla on jo käyty keskusteltuja ensi vuoden kilpailutehtävästä.

Haluamme haastaa opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka lisäävät ja ylläpitävät ikääntyvien mielenvireyttä”, Arantola kertoo.

RSA Student Design Awards 2015–2016

Waste not, want not – Fazerin sponsoroima kilpailutehtävä: voittajat

• Fazer-palkinto: Anthony Brown, Nottinghamin yliopisto
  • Waitrose-harjoittelupalkinto: Poppy Crow, Northumbrian yliopisto, teollinen muotoilu
  • Erikoismaininta: Jenny Liu, Brunelin yliopisto, integroitu tuotemuotoilu
  • Kunniamaininta: Rebecca Hollingsworth, Leeds College of Art, kuvittaminen
  • Kunniamaininta: Adam Cheung, Ulsterin yliopisto, tuote- ja huonekalumuotoilu

Fazer toteuttaa erilaisia yhteistyöhankkeita yliopistojen ja opiskelijoiden kanssa. Tämä kilpailuhaaste on yksi tapa kokeilla joukkoistamista innovoinnin lähteenä ja kuluttajatuntemusmenetelmien tukena. Tavoitteena on levittää muotoiluajattelua Fazeria laajemmalle ja päästä lähemmäksi muotoilun koulutusyhteisöä.

Heli Arantola, vastaava johtaja, strategia ja liiketoiminnan kehittäminen, Fazer-konserni, puh. 0500 505 762

Mediatiedustelut arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää