Oululainen Reissumies vähentää muovia pakkauksissaan: 10 miljoonaa leipäpussia vähemmän joka vuosi

Fazer Leipomot vähentää Oululainen Reissumies -leivän pakkauksesta muovia. Uudistusten myötä muovia säästyy vuosittain yli 25 000 kiloa, mikä vastaa 10 miljoonaa Reissumies-pussia. Uudistuneet pakkaukset ovat kaupoissa helmikuun puolivälistä lähtien.

Uusi, mittatilaustyönä tehty pakkaus istuu Reissumiehelle paremmin kuin entinen. Muovin määrää vähennetään muun muassa napakoittamalla pakkausten mittoja ja ohentamalla materiaalia.

”Käymme läpi joka ikisen pakkauksemme. Oululainen Reissumies Täysjyväruis -pakkauksen myötä saavutettu muovinvähennys on vasta alkua, sillä aiomme vähentää ja ohentaa muovia aina kun voimme”, kertoo toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi. ”Tavoitteenamme on, että vuoteen 2025 mennessä käytämme muovia 20 % vähemmän kuin vuonna 2018.”

Fazer Leipomot tekee jatkuvasti systemaattista työtä ympäristöystävällisempien pakkausmateriaalin löytämiseksi sekä muovin vähentämiseksi ja kierrättämiseksi. Tällä hetkellä 99 % Fazer Leipomoiden pakkausmateriaaleista on kierrätettäviä. Viimeisetkin pakkausmateriaalit muuttuvat kierrätettäväksi lähiaikoina.

”Vaikka vähennämme tarpeetonta muovin käyttöä aina kun voimme, niin on silti hyvä muistaa, että leipäpakkauksen tarkoitus on suojata leipää, jotta se säilyttää tuoreutensa mahdollisimman pitkään ja vähentää näin syntyvää ruokahävikkiä”, kertoo Hellström.

Olemme myös parantaneet pakkauksissa olevia kierrätysohjeita, jotta kuluttaja voisi helposti lajitella pakkaukset oikein. Näin pakkauksiin käytetty raaka-aine saadaan jälleen kiertoon, uudelleen hyödynnettäväksi. ”Olemme saaneet uusista kierrätysohjeista kuluttajilta paljon kiitosta. Niitä pidetään selkeinä”, Hellström jatkaa.

Muovin vähentämisen lisäksi Fazer Leipomot keskittyy vastuullisuustyössään hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, vesistöjen rehevöitymisen estämiseen sekä ruokahävikin vähentämiseen.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Yrityksestä

Fazer-konserni Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.