Oululaisen tuotteet ovat maistuneet suomalaisille jo 100 vuotta

Kaarlo ja Vilhelmiina Helenius perustivat Oululainen Kotileipomon Lahteen 100 vuotta sitten 9. marraskuuta vuonna 1909. Suuri osa Oululainen-tuotteista leivotaan edelleen Lahdessa. Fazerin Lahden leipomo työllistää noin 540 leipomoalan ammattilaista.

Vilhelmiina Helenius kertoo päiväkirjassaan, että he ostivat Majanterin tytöiltä leipomoliikkeen, jonka kauppahinta oli seitsemänsataa markkaa. ”Liike oli ollu jonkin aikaa suljettuna, joten se oli tavallaan niinkö vasta perustettu, ja alku oli hyvin pientä. Ensimmäinen päiväkassa oli 9,50 p. Vaan siitä se alkoi nousta vähitellen, kun oltiin hyvin tarkkoja ja huolellisia ja ahkeria.” Alussa työntekijöitä leipomossa oli kaksi. Toiminta kasvoi ja 1930-luvulla leipomossa työskenteli jo 80 naista. Vuonna 1940 yritys muutettiin osakeyhtiöksi ja nimeksi tuli Oululainen Oy. Fazer hankki Oululaisen omistukseensa vuonna 1958 ja vuonna 1962 alkoi leipomotoiminta Lahden Kärpäsenmäellä, nykyisellä paikallaan. Leipomo työllistää tänä päivänä noin 540 leipomoalan ammattilaista. Samalla tontilla sijaitsee Fazer Mylly, joka toimittaa jauhot muun muassa kaikkiin Fazerin leipomoihin. Lahdessa leivotaan Oululainen-tuotteita koko Suomeen Fazerin Lahden leipomossa – aiemmin Oululaisen leipomona tunnetussa – leivotaan sekä Fazer- että Oululainen-tuotteita. Lahden leipomo on tunnettu nimenomaan ruisosaajana ja ruisleipätuotteiden leipojana. Lisäksi Lahdessa valmistetaan vaaleita ruokaleipiä ja makeita leivonnaisia. Lahden leipomossa leivotaan vuosittain 26 miljoonaa kiloa erilaisia leipomotuotteita. Tuotteet ovat Suomen suosituimpia: Oululainen Reissumies, Oululainen Jälkiuunileipä, Fazer Puikula sekä Oululainen Pitkojen Pitko, Fazer Dallas ja Sokerileipurin pitkot. Lahdessa leivotaan myös Oululainen Hapankorput. Lahden leipomoon on viime vuosina investoitu voimakkaasti. Parhaillaan leipomoon rakennetaan uusi ruispalaleipälinja kasvaville ruispalaleipämarkkinoille. Helmikuussa valmistuvan uuden linjan kapasiteetti on huikeat 25 000 kappaletta eli 2 777 Fazer Puikula –pussia tunnissa. Viime vuosina leipomossa on investoitu myös muun muassa pakkaustoimintoihin ja uuteen koeleipomoon. Ruista ranteeseen, Minttu -kuvakirja muistaa lapsia Fazer haluaa juhlia Oululaisen 100-vuotista taivalta myös lasten kanssa. Juhlavuoden kunniaksi olemme julkaisseet yhdessä Kustannusosakeyhtiö Otavan kanssa Maikki Harjanteen kirjoittaman ja kuvittaman Ruista ranteeseen, Minttu -kirjan. Kirjassa Mintun äiti kertoo, kuinka pitkävartinen, tähkäpäinen ruis päätyy ruokapöytään leiväksi. Ja pääseehän Minttu tietysti itsekin leipomaan herkullisia sämpylöitä retkievääksi sienimetsälle! Minttu-kirja lähetään kaikkiin Suomen päiväkoteihin, ala-asteille ja kirjastoihin ilahduttamaan lapsia. Kirja on myynnissä kaupoissa syksyllä 2010. Lisätietoja: maajohtaja Petri Kujala, puh. 0400 767 767 viestintäjohtaja Leena Majamäki, puh. 040 585 1585 Kuvat: Lisätietoja kuvista saat tarvittaessa Satu Räsäseltä, puh. 040 726 7115. Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 17 000 henkeä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.