Päätös Tukholman kauppakamarin välimiesoikeudelta

Oy Karl Fazer Ab vastaanotti toukokuussa 2006 vaatimuksen AB Malfors Promotor -yhtiöltä, joka on osakkeenomistajana Cloetta Fazer AB (publ) -yhtiössä. AB Malfors Promotorin Tukholman Kauppakamarin välimiesoikeuteen jättämässä vaatimuksessa vaadittiin, että Hjalmar Svenfeltin säätiön tulee AB Malfors Promotorin kautta olla Cloetta Fazer AB:n suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Välimiesoikeuden tänään antamassa päätöksessä Oy Karl Fazer Ab velvoitetaan alentamaan omistustaan Cloetta Fazer AB:ssa siten, ettei äänimäärä ylitä 38,9 %.

”Olemme yllättyneitä välimiesoikeuden päätöksestä ja tehtyjen sopimusten tulkinnasta”, toteaa konsernijohtaja Berndt Brunow. ”Meidän täytyy tutkia päätöstä tarkemmin, ennen kuin voimme antaa yksityiskohtaisempia lausuntoja asiasta. Kuten olen jo useissa eri yhteyksissä todennut, omistuksemme Cloetta Fazerissa on strateginen, ja meidän vastuumme ja etumme on kehittää yhtiötä menestyksekkäästi”.

Kolmen suurimman yksittäisen osakkeenomistajan omistus Cloetta Fazer AB (publ) -yhtiössä:
Oy Karl Fazer Ab: 42,2 % äänistä ja 29,7 % osakepääomasta
AB Malfors Promotor: 39,6 % äänistä ja 20,5 % osakepääomasta