• Fazer Group/

Pohjoismainen kaura valloittaa maailman kosmetiikkamarkkinoilla – Fazer valmistaa ksylitolia ja kauraöljyä kosmetiikkateollisuuden käyttöön

Fazerilla on vahva perintö elintarviketuotannossa, ja nyt yritys suuntaa myös uusille markkinoille tarjoten kasvipohjaisia ainesosia kosmetiikkateollisuuden käyttöön. Fazer valmistaa kosmetiikkatuotteisiin soveltuvaa ksylitolia ja kauraöljyä, joiden raaka-aineena käytetään pohjoismaista kauraa. Ainesosia hyödyntävät jo monet suurimmat kosmetiikkayritykset Pohjoismaissa. Yhtiön teknologiayksikkö Fazer Foodtech kehittää kasvipohjaisista raaka-aineista luonnollisia ja ympäristöystävällisiä ainesosia innovatiivisen teknologian avulla.

Vastatakseen ympäristöystävällisten ja luonnollisia ainesosia sisältävien kosmetiikkatuotteiden kysyntään Fazer yhdistää innovatiivista teknologiaa ja kasvipohjaisia raaka-aineita ja tarjoaa ainesosia kosmetiikkateollisuuden käyttöön. Fazerin kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin soveltuvat ksylitoli ja kauraöljy valmistetaan pohjoismaisesta kaurasta, joka sisältää runsaasti rasvahappoja, antioksidantteja ja fytokemikaaleja. Ainesosat rauhoittavat, suojaavat ja kosteuttavat ihoa, hiuksia ja kynsiä ja ovat näin ollen ihanteellinen valinta luonnollisia ja vastuullisia kosmetiikka- ja hygieniatuotteita suosiville.

Kauraa ravintoaineineen on käytetty kauneudenhoidossa jo tuhansien vuosien ajan, mutta synteettisten ainesosien vallatessa markkinat luonnonmukaisemmat ainesosat jäivät taka-alalle. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia synteettisten ainesosien haitallisista vaikutuksista sekä ympäristölle että terveydelle ja vaativat yrityksiltä parempia vaihtoehtoja sekä läpinäkyvyyttä raaka-aineiden ja tuotekehitysprosessien osalta.

Ainutlaatuisia kasvipohjaisia ainesosia pohjoismaisesta kaurasta

Fazer tukee kauneudenhoitoalan standardeja ja tarjoaa kahta tuotetta, kauraöljyä ja ksylitolia, jotka voidaan helposti sisällyttää kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin.

Kauraöljyn hyödyt ihonhoidossa perustuvat sen luontaiseen antioksidanttivaikutukseen sekä hyvään rasvahappokoostumukseen. Kauran rasvahapoista tärkein on linolihappo, joka tehostaa ihon keramidien eli luontaisten rasvayhdisteiden muodostumista ja siten parantaa ihon suojakerroksen toimintaa ja kosteuden säilymistä iholla. Kauraöljy sisältää myös runsaasti E-vitamiinia, jonka antioksidanttivaikutus suojaa ihoa ulkoa päin uhkaavalta hapettumisstressiltä, kuten ilmansaasteiden ja UV-valon vaikutukselta.

Fazer Xylitol®, maailman ensimmäinen kaurasta valmistettu ksylitoli, soveltuu hyvin ihonhoitotuotteisiin, sillä se kosteuttaa ja rauhoittaa ihoa. Ksylitolilla on antibakteerinen, haitallisten mikrobien lisääntymistä estävä vaikutus. Se tehostaa ihon suojakerroksen palautumista ja uudistumista sekä auttaa säilyttämään kosteuden iholla. Lisäksi ksylitoli myös rauhoittaa ärtynyttä ihoa ja voi vähentää punoitusta estämällä verisuonituksen lisääntymistä iholla.

Fazer on arvostettu yhteistyökumppani kosmetiikkamarkkinoilla

Kosmetiikkamarkkinoilla etsitään jatkuvasti uusia ja mielenkiintoisia raaka-aineita, joiden avulla voidaan vastata vastuullisesti valmistettujen ainesosien kysyntään. Fazerin kanssa yhteistyötä tekevät yritykset, kuten Lumene, Berner ja Nordic Beauty Inc, käyttävät useissa tuotteissaan Fazerin kauraöljyä ja ksylitolia.

”Kuluttajat ovat yhä tietoisempia kestävästä kehityksestä ja vaativat yksityiskohtaista, tieteellistä tietoa sekä avoimuutta käytetyistä ainesosista. Haluamme korostaa ainesosiemme laatua ja pohjoismaista alkuperää – ensiluokkaiset kosmetiikkatuotemerkit ovat kehuneet meitä luotettavaksi kumppaniksi, sillä olemme sitoutuneet avoimuuteen ja kestävään kehitykseen", sanoo Fazer Foodtechin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jenny Andersson Collby.

Fazerin kasvipohjaisten ainesosien käytön laajentaminen kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden markkinoille on osoitus yrityksen vankkumattomasta sitoutumisesta vastuullisuuteen. Suurin osa pohjoismaisesta kaurasta, josta Fazer Xylitol® ja Fazer kauraöljy valmistetaan, viljellään lähellä Fazerin omia tuotantolaitoksia. Ainesosien valmistuksessa kauranjyvät käytetään kokonaisuudessaan. Ksylitolia jalostetaan patentoidulla kiertotalousinnovaatiolla kauramyllyn aiemmin hävikiksi jääneistä kauran kuorista. Kauraöljy uutetaan käyttämällä hellävaraista, liuotinvapaata CO2-uuttoa. Valmistusprosessista jäljelle jäävä kaurankuorimassa hyödynnetään bioenergian tuotannossa, näin mahdollistaen tuotantoprosessille mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.

AVAINTIEDOT

• Fazer valmistaa pohjoismaisesta kaurasta kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin soveltuvia ainesosia, joita tarjotaan alan yrityksille.
  • Pohjoismainen kaura sisältää runsaasti rasvahappoja, antioksidantteja ja fytokemikaaleja, jotka rauhoittavat, suojaavat ja kosteuttavat ihoa, hiuksia ja kynsiä, ollen näin ihanteellinen valinta luonnollisia ja vastuullisia kosmetiikkatuotteita suosiville.
  • Fazer kauraöljy uutetaan käyttämällä hellävaraista, liuotinvapaata CO2-uuttoa.
  • Fazer kauraöljyn hyödyt perustuvat kauraöljyn luontaiseen antioksidanttivaikutukseen sekä hyvään rasvahappokoostumukseen. Kauraöljyn sisältämä linolihappo tehostaa ihon keramidien eli luontaisten rasvayhdisteiden muodostumista ja siten parantaa ihon suojakerroksen toimintaa ja kosteuden säilymistä iholla. Kauraöljy sisältää runsaasti E-vitamiinia, jonka antioksidanttivaikutus suojaa ihoa ulkoa päin uhkaavalta hapettumisstressiltä, kuten ilmansaasteiden ja UV-valon vaikutukselta.
  • Fazer Xylitolin® valmistusmenetelmä on patentoitu kiertotalousinnovaatio, jossa kauramyllyn aiemmin hävikiksi jääneet kauran kuoret jalostetaan makeutusaineeksi ja kosmetiikan tehoaineeksi soveltuvaksi ksylitoliksi.
  • Fazer Xylitol®, maailman ensimmäinen kaurasta valmistettu ksylitoli, tehostaa ihon suojakerroksen palautumista ja uudistumista sekä auttaa säilyttämään kosteuden iholla. Ksylitoli rauhoittaa ärtynyttä ihoa ja voi vähentää punoitusta estämällä verisuonituksen lisääntymistä iholla. Lisäksi ksylitolilla on antibakteerinen vaikutus, joten se tasapainottaa ihon mikrobistoa estämällä haitallisten mikrobien lisääntymistä.

Anniina Niemistö, Viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazer palvelee mediaa puhelimitse ma–to klo 8–16, puh. +358 40 6682 998 ja sähköpostitse media@fazer.com.

Fazer kehittää ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme. Tiedostamme, että tavoillamme viljellä, tuottaa ja kuluttaa ruokaa on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja ihmisten hyvinvointiin. Vastuullisuustyötämme ohjaa neljä painopistealuetta: ilmasto ja kiertotalous, vastuulliset tuotteet ja innovaatiot, vastuullinen hankinta sekä ihmiset ja hyvinvointi. Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: