• Fazer Group/

Pohjoismaisten ravintoloiden MICHELIN-tähdet julkaistaan tänään Helsingissä – Fazer on yksi tähtiseremonian paikallisista pääkumppaneista

Vuosittaiset MICHELIN-tähtien julkistamistilaisuudet ovat maailman kuuluisimpia ruoka-alan tapahtumia ja MICHELIN-tähdet ovat ravintoloiden halutuimpia ja arvostetuimpia kunnianosoituksia.  Tämänvuotinen MICHELIN-tähtiseremonia pohjoismaisten ravintoloiden palkitsemiseksi järjestetään tänään Helsingissä. Kuten viime vuonna, Fazer on yksi tähtiseremonian paikallisista pääyhteistyökumppaneista. Ruokaelämyksiä tarjoava Fazer tekee yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa ja on näkyvästi esillä MICHELIN Guide -seremonian cocktail-illallisella.

Fazerin Chef de Cuisine Tapio Bergström ja Chef de Patisserie Piia Raunio valmistavat kasvipohjaisia maisteluannoksia tapahtuman vieraille, kotimaisia raaka-aineita hyödyntäen. Perinteinen mustikkakukkonen saa rukiin ja mustikan rinnalle nyt myös kauraa ja vadelmaa. Annos tarjoillaan käsin tehdyn kaura-vaniljakastikkeen kera. Toinen maisteluannos - Fazerin mustikkashotti kauralla - on saanut vaikutteita monille suomalaisille rakkaasta juomasta, mustikkamaidosta. Siinä yhdistyvät raikas Fazer Aito Sunshine kaurajuoma, rosmariinilla maustettu mustikka sekä vasta jauhettu kardemumma.

"Haluamme tuoda esiin suomalaisen luonnon puhtaita raaka-aineita, herkullisia makuja, saaden inspiraatiota ja vaikutteita perinteistämme. Useimmat meistä muistavat ”mustikkamaidon” lapsuudesta, nyt valmistamme sen entistä herkullisempana, jolla kaura antaa pehmeän maun. Vadelmainen mustikkakukkonen on eräänlainen uudelleentulkinta ”mustikkakukosta”, mutta tämä versiomme on täysin kasvipohjainen", Bergström kuvailee annoksia.

"On suuri kunnia päästä osallistumaan MICHELIN-tähtiseremoniaan. Kyseessä on vaikuttava tapahtuma, jossa todella voi aistia gastronomisen intohimon.  Jokainen yksityiskohta mietitty huolella. Meillä on Suomessa rikas ruokakulttuuri, jossa perinteiset maut sekä eri vuoden aikojen puhtaat raaka-aineet yhdistyvät rohkeaan innovaatioon. Nyt saamme esitellä suomalaista ruokaa maailman huippuammattilaisille", jatkaa Bergström.

Vuosittaiset MICHELIN Guide -seremoniat ovat maailman tunnetuimpia kulinaarisia tapahtumia, jotka kokoavat yhteen sekä MICHELIN-tähdillä palkittujen ravintoloiden kokkeja että muita ruokailu- ja ravintola-alan ammattilaisia. Fazer oli yksi tapahtuman paikallisista pääkumppaneista myös viime vuonna, kun Pohjoismaiden MICHELIN-tähdet jaettiin Turussa.

”MICHELIN Guide on erittäin arvostettu ruoka-alan toimija. Olemme Fazerilla todella ylpeitä saadessamme tarjota korkealaatuista suomalaista ruokaa MICHELIN Guiden pohjoismaisten ravintoloiden palkitsemisseremoniaan osallistuville alan huippuammattilaisille. Suomeen tulee myös paljon kansainvälistä mediaa ja nyt meillä on erinomainen mahdollisuus saada suomalaiselle ruualle maailmanlaajuista näkyvyyttä,” sanoo Fazer Lifestyle Foodsin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anniina Niemistö.

Anniina Niemistö, VP, Communications and Sustainability, Fazer Lifestyle Foods, +358 40 674 4672, anniina.niemisto@fazer.com

Fazer palvelee mediaa puhelimitse ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 6682 998 ja sähköpostitse media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.

Avainsanat:

Lainaukset

On suuri kunnia päästä osallistumaan MICHELIN-tähtiseremoniaan. Kyseessä on vaikuttava tapahtuma, jossa todella voi aistia gastronomisen intohimon. Jokainen yksityiskohta mietitty huolella. Meillä on Suomessa rikas ruokakulttuuri, jossa perinteiset maut sekä eri vuoden aikojen puhtaat raaka-aineet yhdistyvät rohkeaan innovaatioon. Nyt saamme esitellä suomalaista ruokaa maailman huippuammattilaisille
Tapio Bergström, Fazerin Chef de Cuisine