• Fazer Group/

Pohjoismaisten ravintoloiden MICHELIN-tähdet julkaistaan tänään Turussa – Fazer on yksi tähtiseremonian paikallisista pääkumppaneista

MICHELIN-tähdet ovat ravintoloiden halutuimpia ja arvostetuimpia kunnianosoituksia, ja vuosittainen MICHELIN-tähtien julkistamistilaisuus on maailman kuuluisin ruoka-alan tapahtuma. Tämänvuotinen MICHELIN-tähtiseremonia pohjoismaisten ravintoloiden palkitsemiseksi järjestetään Turussa tänään, 12. kesäkuuta 2023. Ikoninen, ruokaelämyksiä tarjoava Fazer tekee yhteistyötä Business Finlandin ja Turun kaupungin kanssa ja on näkyvästi esillä tapahtumassa. Fazerin palkittua Ruokakauraa käytetään gaalaillallisen menussa.

132-vuotias Fazer on tunnettu korkealaatuisista tuotteistaan ja ruokainnovaatioistaan, ja siitä on tullut Pohjoismaiden johtava kaurainnovaattori ja kauratuotteiden valmistaja. Maailmanluokan kauraosaamista hyödynnetään Fazerin kaikissa liiketoiminnoissa, ja valikoimaan kuuluu jo yli 200 erilaista kauratuotetta.

Fazerin laaja kasvipohjainen tuotevalikoima pääsee esiin useissa huippukokkien valmistamissa ruokalajeissa MICHELIN-tähtien julkistamistilaisuudessa. Fazerin Ruokakauraa käytetään gaalan illallismenussa, ja lisäksi Fazerin Chef de cuisine Tapio Bergström ja Chef de patisserie Piia Raunio valmistavat gaalavieraille suolaisen ja makean maisteluannoksen. Näissä annoksissa käytetään monipuolisesti Ruokakauraa sekä kasvipohjaisia Fazer Aito -kaurajuomia ja -ruuanlaittotuotteita.

”MICHELIN on erittäin arvostettu ruoka- ja ravintola-alan asiantuntijaorganisaatio, ja Fazerin yhteistyö MICHELINin kanssa on tuntunut alusta asti luonnolliselta, molempien ollessa laatubrändejä. Olemme otettuja saadessamme tarjota korkealaatuista suomalaista ruokaa tapahtumaan osallistuville kansainvälisille ruoka-alan huippuammattilaisille”, sanoo Fazer Lifestyle Foodsin viestintäjohtaja Anniina Niemistö.

Fazerin innovatiivinen ja palkittu Ruokakaura on ympäristöystävällinen vaihtoehto riisille

MICHELIN-tapahtumassa käytettävistä Fazerin tuotteista näkyvimmin on esillä Ruokakaura – lähellä viljellystä viljasta valmistettu kasvipohjainen tuote, jolla on matala hiilijalanjälki. Ruokakaura on kehitetty Fazer Myllyllä, ja se sopii käytettäväksi tavallisen riisin tapaan. Tuote on voittanut Ruotsissa kaksi arvostettua elintarvikealan palkintoa – Livsmedelspriset 2020 ja Årets Foodservicevara 2021 – vastuullisuutensa, hyvän makunsa ja ravinteikkuutensa ansiosta.

”Monipuolista Ruokakauraa voi käyttää tutuissa resepteissä riisin tavoin. Se on maultaan mieto, ja suutuntuma on miellyttävä. Ruokakaurassa on 67 % enemmän proteiinia, 7,5 kertaa enemmän ravintokuitua ja 26 % vähemmän hiilihydraatteja kuin valkoisessa riisissä1). Sen ilmastovaikutukset ovat lisäksi 78 % pienemmät2) kuin esimerkiksi Thaimaasta tuodun jasmiiniriisin”, Niemistö kertoo.

Fazer Aito tarjoaa kasvipohjaisia vaihtoehtoja maitotuotteille

Toinen MICHELIN-tapahtumassa esiteltävä tuoteperhe on Fazer Aito, joka on Fazerin kasvipohjaisten juomien ja ruuanlaittotuotteiden kansainvälinen brändi. Fazer Aito -tuotteet valmistetaan pohjoismaisesta kaurasta Suomessa ja Ruotsissa. Kasvipohjaisten tuotteiden osuus Fazerin tuotevalikoimasta on jo 48 %, ja yhtiö tähtää kasvipohjaisen valikoimansa kasvattamiseen entisestään sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti.

”Haluamme kehittää maultaan ja laadultaan erinomaisia kasvipohjaisia tuotteita ja laajentaa vegaanista tuotevalikoimaamme aivan uudenlaisiin tuoteryhmiin”, Niemistö jatkaa.

Pohjoismaisen kauran lukemattomat mahdollisuudet

Monipuolista ja ravinteikasta kauraa on hyödynnetty raaka-aineena jo tuhansien vuosien ajan, ja sen tiedetään olevan hyväksi terveydelle ja hyvinvoinnille. Kauralla ja sen kuiduilla on neljä beetaglukaaniin liittyvää EU:n vahvistamaa terveysväittämää. Näiden todennettujen terveyshyötyjen lisäksi täysjyväkauralla on erinomainen ravitsemuksellinen profiili. Kaura sisältää hyödyllistä kasvipohjaista proteiinia ja runsaasti kuitua sekä tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, kuten rautaa, magnesiumia ja fosforia.

Pohjoiset kasvuolosuhteet ovat ihanteelliset korkealaatuisen kauran viljelemiselle, sillä talven kylmyys, kesäkuukausien suuri valon määrä ja puhdas vesi takaavat kauralle erityiset ominaisuudet. Fazerilla on näin ollen käytössään maailman laadukkainta kauraa, ja yhtiö käyttääkin tuotteissaan vain pohjoismaista kauraa.

1) Lähde: Eurofins analysis report Havre pol 2019-09-09. SLV nutritional contents rice long-grained uncooked rice​

2) Lähde: RISE (2021). Klimatavtryck havreris – en uppdragsrapport för Fazer.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: