Rakastettu Fazerin Sininen täyttää 100 vuotta

Tänä vuonna juhlitaan suomalaisen klassikkosuklaan 100-vuotista taivalta. Fazerin Sininen valmistetaan edelleen alkuperäistä reseptiä mukaillen Vantaan Fazerilassa. Juhlavuoden teemana ovat erilaiset kiltteyden teot.

Fazerin Sininen syntyy suomalaisesta maidosta ja vastuullisesta kaakaosta vuonna 1922 saatua reseptiä mukaillen. Vain tinkimätön laatu voi kantaa brändin läpi vuosisadan.

“Tuore maito antaa Fazerin Siniselle ainutlaatuisen makuprofiilin ja erottaa meidät useimmista muista maitosuklaista. Toinen salainen ainesosamme on henkilöstömme omistautuminen ja makuasiantuntijuus. Nämä taidot eivät ole kopioitavissa”, toteaa Heli Anttila, Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja.

Pieni pala suomalaisuutta

Fazerin Sinisen maku hurmaa niin Suomessa kuin maailmalla, ja klassikkosuklaata viedään jo kymmeniin maihin. Juhlavuosi on koko yhtiölle tärkeä merkkipaalu.

“Olemme ylpeitä matkastamme. Suuri osa suomalaisista muistaa Fazerin Sinisen jo lapsuudestaan ja arvostaa tuotetta. Kun suomalaiset liikkuvat maailmalla, he vievät usein lahjaksi Fazerin suklaata. Tuote on osa suomalaisuutta”, Anttila kertoo.

Juhlavuosi täynnä kiltteyden tekoja

Fazerin Sinisen resepti saatiin aikanaan lahjaksi ystävänpalveluksesta. Juhlavuosi on omistettu hyvän mielen jakamiselle, ja Fazerin Sinisen juhlapakkaus pitää sisällään pienen yllätyksen. Juhlahumu huipentuu syksyn 100 vuotta hyvää -kampanjaan.

“Haluamme muistuttaa suomalaisia siitä, kuinka helppoa pienten hyvien tekojen lisääminen arkeen on. Kutsumme kaikki kuluttajat mukaan kiltteyshaasteeseen, mutta tekeminen lähtee meistä fazerilaisista itsestämme. Ilman hyvää tahtoa toisille ei olisi olemassa juuri sitä Fazerin Sinistä, jonka me tunnemme”, Fazerin suklaatuotteiden markkinointipäällikkö Linda Lukkarinen kiteyttää.

Myös Posti kunnioittaa juhlavuotta julkaisemalla Paula Salvianderin suunnitteleman upean postimerkin, jossa juuri avatun Fazerin Sinisen suklaapalat kurottuvat kauniisti merkistä ulospäin.

Suklaan uusi aikakausi

Fazerin missio – Ruokaa, jolla on merkitys – on vahvasti Fazerin Sinisen ytimessä. Brändi kunnioittaa kokemusta, mutta elää myös ajassa.

”Uusia tuotteita kehitetään jatkuvasti suomalaisten toiveiden pohjalta. Viime vuosina esimerkiksi kasvipohjaiset tuotteet ovat olleet laajasti kokeilussa, ja kaurasta tehtyjä herkkuja tulee myös Karl Fazer -tuoteperheeseen. Perheen uusin tulokas, vuoden 2022 aikana kauppojen hyllyille rantautuva Fazer Oat Choco vastaa vegaanisen suklaan kysyntään”, Lukkarinen kertoo.

Tiesitkö tämän Fazerin Sinisestä?

• Rakastettu maitosuklaa tehdään aidosta, tuoreesta maidosta – ei maitojauheesta
  • Fazerin Sininen väri on rekisteröity tavaramerkki, väri symboloi Karl Fazerille Suomen luontoa ja itsenäistä isänmaata
  • Fazerin Sininen on syntynyt ystävänpalveluksesta. Kiitoksena ystävällisestä elkeestä tuttava lahjoitti perheelle sveitsiläisen suklaan salaisen reseptin. Reseptissä konkretisoituu ajatus ”lahjasta, joka jatkaa antamista”, sillä vielä tänäkin päivänä suklaa valmistetaan reseptin mukaisesti. Huippusalaiseen reseptiin ei pääse käsiksi edes tehtaanjohtaja
  • Suomessa makuvarianteista suosituin on hasselpähkinä
  • Fazerin Sinistä viedään eniten Ruotsiin
  • Lähes joka neljäs vie suklaata tuliaiseksi ulkomaille, Fazerin suklaata vievistä vastaajista nimenomaan Fazerin Sininen -suklaata tuliaiseksi valitsee 76 prosenttia

Lähde: https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/suomi100/lahes-joka-neljas-vie-suklaata-tuliaisiksi-ulkomaille/

Fazerin Sinisen juhlavuosi

• Juhlavuoden käärepaperi kunnioittaa Karl Fazerin toivetta, jonka mukaan jokaiselle tuotteelle oli valmistettava oma “puku”. Juhlavuonna Fazerin Sininen -tuoteperheen tuotteisiin liitetään juhlasinetti, joka kertoo kestävästä ja pysyvästä laadusta
  • Juhlavuonna ihmiset haastetaan levittämään hyvää mieltä pienillä ystävällisyyden eleillä, joihin voi löytää vinkkejä pakkauksista

Kuvia: www.fazergroup.com/fi/medialle – kuvapankki - Finland - Fazerin Sininen 100v

Fazerin mediapuhelin on avoinna arkisin 8-16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.