Rakastetun Fazer Geishan resepti muuttuu: ”Vastaamme kuluttajien toiveeseen”

Jo 1960-luvulta saakka suomalaisten suosikkisuklaiden joukkoon kuulunut Fazer Geisha päivittää reseptiään. Geishan suklaatäytteissä käytetty palmuöljy jää historiaan ja jatkossa se korvataan vastuullisesti tuotetulla kaakaovoilla.

Sana Geisha merkitsee taiteilijaa. "Gei" tarkoittaa taitoa ja "sha" osaavaa henkilöä. Taitoa ja osaamista on tarvittu myös reseptin päivitystyössä. Nyt Geishan reseptiin löydettiin kaakaovoin avulla ratkaisu, jossa tutusta pehmeästä mausta ja suutuntumasta ei tarvitse tinkiä.

Geishan reseptipäivitys on osa Fazerin sitoumusta poistaa palmuöljy kaikista keksi- ja makeistuotteista vuoden 2024 loppuun mennessä. Geishan suklaatäytteessä käytetty palmuöljy vaihdetaan vastuullisesti tuotettuun kaakaovoihin, minkä lisäksi klassikkosuklaan valmistuksessa on siirrytty käyttämään Rainforest Alliance-sertifioituja hasselpähkinöitä.

– Olemme kuulleet kuluttajien toiveen ja vastaamme nyt siihen. Käynnistimme palmuöljyn korvaamisen tuotteissamme jo syksyllä 2021 ja nyt on Geishan vuoro. Reseptimuutokset ovat aina herkkiä asioita ja meille on erityisen tärkeää, että kuluttajille tuttu makukokemus säilyy, sanoo Fazerin Makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola.

– Geishaa on rakastettu vuosikymmeniä juuri sen pehmeän maun ja suutuntuman vuoksi. Reseptipäivityksestä huolimatta Geishan maku ei tule muuttumaan. Päivitetyssä Geisha-suklaassa maitosuklaa ja rapeanpehmeä hasselnougat-täyte maistuvat jatkossa aivan kuten ennenkin, Eerola täydentää.

Ensimmäiset uudistetut Fazer Geisha -tuotteet kauppojen suklaahyllyillä tänä keväänä

Kaikki Fazerin käyttämä kaakao tulee vastuulliseksi varmistetuista lähteistä. Geishan osalta raaka-ainemuutosta on toteutettu liukuvasti tammikuusta alkaen ja merkintä muutoksesta näkyy myös Geishan pakkauksen tuotetiedoissa. Kyseessä ei ole ensimmäinen klassikkotuote Fazerilla, jonka reseptiä muutetaan nimenomaan palmuöljyn osalta. Palmuöljy on korvattu muilla raaka-aineilla jo muun muassa Wiener nougat -konvehtien ja Fazerin rakastettujen Domino-keksien resepteissä.

Geishan tarina - Itämaisen mystiikan jälki

• Geisha-menestystarina lähti liikkeelle leivoksesta 1960-luvulla. Peter Fazer oli ihastunut Karl Fazer Caféssa Kluuvikadulla valmistettuun Japonica-nimiseen leivokseen, jossa oli ihana hasselpähkinä-täyte. Hän pyysi tuotekehitystä kokeilemaan tätä täytettä yhdessä maitosuklaan kanssa – ja pian menestysresepti oli valmis!
  • Geisha-nimi ja vaaleanpunainen väri lainattiin tuotteelle Fazer Parhain –pussin karamellilta, joka sai uuden nimen Tokyo. Japani toimi uutuustuotteen inspiraationa tuolloin ajankohtaisten Tokion Olympialaisten kautta, joihin Peter Fazer osallistui itsekin lajinaan purjehdus.
  • Kaikki Fazerille tuleva kaakao tulee vastuulliseksi varmistetuista lähteistä, eli sen vastuullisuus on kolmannen osapuolen varmistamaa. Yli 40 % Fazerin käyttämästä kaakaovoista tulee Nigeriassa olevan viljelijäohjelman pientilallisilta.  Fazer on sitoutunut kehittämään kaakaon tuotantoketjun jäljitettävyyttä ja viljelijäohjelman kautta hankittava kaakao on mahdollista jäljittää aina yksittäisille tiloille saakka. Näin voidaan varmistua mm siitä, että kaakaota ei tule metsäkatoalueilta. Viljelytilat on GPS-kartoitettu ja näin seurataan, ettei kaakaota viljellä sademetsissä tai sademetsien suojavyöhykkeillä.
  • Geisha -tuotteiden kansainvälinen menestys perustuu herkulliseen ja laajasti suosittuun makumaailmaan, hyvään tuotekonseptiin sekä kauniiseen pakkausilmeeseen. Suosittu Geisha Original on saatavilla monessa eri pakkausvaihtoehdossa aina lahjarasioista helposti syötävään pieneen patukkaan.

Lisätiedot:

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh 044 710 8860 liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. +358 40 668 2998, media@fzer.com

Kuva: www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki – Media/Press – Finland - Geisha

Kaikki Fazerin käyttämä palmuöljy on sertifioitua ja vastuullisesti tuotettua

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme.
Osana vastuullista hankintaa kehitämme jatkuvasti vastuullisuusvaatimuksia tavarantoimittajillemme ja kiinnitämme huomiota valittuihin raaka-aineisiin. Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) jäsenenä käytämme ainoastaan vastuullisesti tuotettua ja RSPO-sertifioitua palmuöljyä. Korkean satoisuutensa vuoksi palmuöljy on luontaisesti kiinteistä, trooppisista öljyistä paras vaihtoehto.
Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.