• Fazer Group/

Ruisleipä on edelleen suomalaisten suosikki – meistä joka kolmas syö ruisleipää päivittäin

Kansallista ruisleipäpäivää vietetään tänään 28.2. Ruis kuuluu erottamattomana osana suomalaiseen ruokakulttuuriin, ja suomalaiset syövätkin ruista eniten maailmassa, vuosittain yli 15 kiloa per henkilö 1). Fazer Leipomot Suomen toteuttaman kyselyn 2) perusteella ruisleivän kulutus on hienoisessa nousussa.

Ruisleipä valitaan sen hyvän maun vuoksi

Fazerin teettämän kyselytutkimuksen2) mukaan neljä viidestä suomalaisesta syö ruisleipää vähintään viikoittain. Kolmanneksella ruisleipä kuuluu päivittäiseen ruokavalioon. Ylivoimaisesti tärkein syy ruisleivän syömiseen on sen hyvä maku; tätä mieltä on 80 % suomalaisista. Merkittäviä valintakriteerejä ruisleivän syömiselle ovat myös sen terveellisyys (69 %) sekä se, että ruisleipä on hyvä kuidun lähde (63 %).

Ruisleivän suosio ei osoita laantumisen merkkejä, pikemminkin päinvastoin. Joka neljäs kyselyyn vastanneista arvioi syövänsä ruisleipää hieman enemmän tai jopa selvästi enemmän kuin vuosi sitten.

Hienoa, että ruisleipä on edelleen suomalaisten suosikki. Pidämme yllä vahvaa ruisperinnettä, ja leivomme ruisleipämme kotimaiseen rukiiseen maailman suurimmassa ruisleipomossa Lahdessa. Samaan aikaan kehitämme jatkuvasti suomalaisten makuun sopivia uusia ruistuotteita. Ruisleipä on merkittävin yksittäinen täysjyvän lähde ruokavaliossamme, ja helppo tapa täyttää Pohjoismaisten ravitsemussuositusten 90 gramman päivittäinen täysjyväsuositus,” sanoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Marko Bergholm

Ruisleipä tuo arkeen energiaa

Arkeen mahtuu tilanteita, jolloin tarvitaan hyvää energiaa. Tutkimustulosten valossa ruisleipä kuuluukin olennaisena osana sekä aamu- että iltapalapöytäämme. Ruisleivän valitsee välipalaksi joka toinen suomalainen ja evääksi joka kolmas. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että suomalaiset laittavat ruisleipänsä päälle mieluiten juustoa, leikkelettä ja kurkkua.

Ruis on tärkein täysjyvän lähde Suomessa, ja yksittäisistä täysjyvän lähteistä ruisleipä on merkittävin. Ruistuotteet ovat myös loistavia kuidun lähteitä, ja suomalaiset saavatkin rukiista noin neljänneksen päivän kuitumäärästä.3) Lisäksi ruis on hyvä kasviproteiinin lähde ja todellista aivoruokaa, sillä sen sisältämät ravintoaineet – muun muassa rauta, sinkki ja magnesium – ylläpitävät aivojen normaalia toimintaa osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveellisiä elämäntapoja.

“Koko elämän mittainen suhde”

Fazerin teettämän kyselytutkimuksen mukaan ruisleipään liittyy suomalaisten keskuudessa runsaasti muistoja, tunteita ja mielikuvia.

Joka toinen vastanneista kertoi, että ruisleipä tuo mieleen muistoja. Suuri osa muistoista liittyy lapsuuteen ja kotoisiin, lämminhenkisiin hetkiin. Monien muistoissa ruisleipä linkittyy oman elämän tärkeisiin henkilöihin, kuten vanhempiin, isovanhempiin, omiin lapsiin ja ystäviin. Ruisleipä liittyy suomalaisten mielissä myös lähimmäisistä huolehtimiseen: kaksi kolmesta suomalaisesta ajattelee, että toisen tekemä voileipä on osoitus välittämisestä.

Suomalaisten mielestä ruisleivän syömisestä syntyy mielentila, jota voi kuvata sanoilla kodikas, energinen ja turvallinen. Vastaajat kertoivat ruisleivän nauttimiseen liittyvistä omista tavoistaan ja tilanteista, joissa ruisleivän tarjoama hyvä energia tulee erityiseen tarpeeseen.

Lähteet:

1) Pro Ruis ry, www.proruis.fi

2) Ruisleipäkysely 2024 / Norstat, N = 1020: Fazer Leipomot Suomen tilaaman tutkimuksen toteutti Norstat 24.-29.1.2024. Kyselyyn vastasi 1020 suomalaista 18-74-vuotiasta vastaajaa.

3) FinRavinto 2017 -tutkimus

Tarja Kuusela, Fazer Leipomot Suomi, viestintäjohtaja, tarja.kuusela@fazer.compuh. 040 587 6063

Fazer Leipomot Suomi

Fazer on leipomoalan markkinajohtaja Suomessa. Fazerin isot leipomot sijaitsevat Vantaalla, Lahdessa ja Lappeenrannassa. Yrityksellä on lähes 140 päivittäistavarakauppojen sisällä toimivaa myymäläleipomoa, joissa artesaanileipurit leipovat leipää paikan päällä käsin kotimaisista jauhoista. Fazer Leipomot työllistää Suomessa yhteensä noin 1 600 henkilöä. Leipomotuotteiden valmistuksen kotimaisuusaste on noin 92 %.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.

Avainsanat: