• Fazer Group/

Ruista ranteeseen! Pohjoismainen tutkimus ja yhteistyö vauhdittavat uusien, terveellisten ruistuotteiden kehittämistä

Fazer ja pohjoismainen tutkijayhteisö Nordic Rye Forum järjestivät 14.12.2020 virtuaalisen symposiumin rukiin terveysvaikutuksista. Symposiumi kokosi alan huippuasiantuntijat yhteen keskustelemaan pohjoismaisen rukiin ravintoarvoista, terveysvaikutuksista ja mahdollisista tulevaisuuden käyttötavoista.

Ruis on olennainen osa suomalaista ruokakulttuuria. Se on monien mahdollisuuksien vilja: ravintorikas, kestävästi tuotettu ja pohjoismaisille kuluttajille tuttu ja mieluinen. Nyt uusi, pohjoismaisten tutkijaryhmien vauhdittama tutkimus tuo lisätietoa siitä, miten ja miksi ruis tarkalleen ottaen on hyväksi terveydelle.

”Ruuan ja ravitsemuksen vastuullisuus on tärkeä osa Fazerin strategiaa. Uudet ruokateknologiat ja innovaatiot avaavat meille uusia mahdollisuuksia, ja tutkimustieto auttaa meitä hyödyntämään rukiin arvokkaat ominaisuudet mahdollisimman hyvin. Me Fazerilla haluamme muuttaa tieteen maukkaiksi, vastuullisiksi ja terveellisiksi tuotteiksi, jotka auttavat ihmisiä voimaan hyvin ja nauttimaan jokaisesta päivästä täysin rinnoin,” kertoo tutkimusjohtaja Jussi Loponen Fazerin tutkimus- ja kehittämisyksikkö Fazer Labista. ”Teemme erittäin mielellämme pohjoismaisen tutkijayhteisön kanssa yhteistyötä, joka auttaa meitä saavuttamaan tämän tavoitteen.”

“Pohjoismainen tapa tehdä tutkimusta on osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Olemme yhdistäneet voimamme ja täydentäneet toistemme vahvuuksia eri toimijoiden yhteistyöllä. Yhdessä olemme onnistuneet valottamaan rukiin terveysvaikutuksia ja viljojen merkitystä pohjoismaisessa terveellisessä ja vastuullisessa ruokavaliossa. Ja tätä työtä jatkamme edelleen,” kertoo professori Rikard Landberg pohjoismaisten ruistutkijoiden perustamasta Nordic Rye Forum -yhteisöstä.

Mutta mikä rukiissa on niin erityistä?

Kaikista viljoista ruis sisältää eniten kuitua ja se onkin Pohjoismaissa merkittävä kuidunlähde. Se sisältää myös runsain mitoin vitamiineja ja hivenaineita, kuten B-ryhmän vitamiineja, sekä fytokemikaaleja, kuten lignaaneja ja fenolihappoja, joilla on tutkimuksissa havaittu hyötyvaikutuksia.

Ruista myös käytetään tyypillisesti täysjyvätuotteina, ja täysjyväviljojen tiedetään tukevan painonhallintaa ja vähentävän useiden kroonisten sairauksien riskiä. ”Yhä useammassa tutkimuksessa rukiin ja muiden täysjyväviljojen on todettu vaikuttavan positiivisesti suoliston terveyteen, sydän- ja verisuoniterveyteen ja vastustuskykyyn,” kertoo väitöskirjatutkija Laura Pirkola Fazer Labista.

Kurkistus rukiisten tuotteiden tulevaisuuteen

Nykyinen ruistutkimus kasvattaa ymmärrystämme siitä, kuinka tuotantoprosessit voivat vaikuttaa siihen, miten ihmiskeho pystyy hyödyntämään rukiisten tuotteiden sisältämät ravintoaineet. ”Toisin sanoen ymmärrämme paremmin, kuinka rukiin prosessointi vaikuttaa proteiinin hyödyntämiseen elimistössä ja kuinka mikrobien metabolia vaikuttaa fytokemikaalien aktiivisuuteen, tai mikä tarkalleen ottaen on kuidun vaikutus suolistossa tapahtuvaan fermentaatioon”, kertoo johtava ravitsemusasiantuntija Marika Laaksonen Fazer Labista.

“Tämä ymmärrys luo pohjaa eri kuluttajaryhmille tai jopa yksilöllisesti räätälöidyille ruokavaliosuosituksille. Tutkimustieto luo myös edellytyksiä kehittää tuotantoprosesseja niin, että rukiin sisältämät arvokkaat ravintoaineet pystytään tarjoamaan kuluttajille parhaassa mahdollisessa muodossa.”

Rye - “wholy” grain for the gut and the brain -symposiumi järjestettiin 14.12.2020. Symposiumi oli osa Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi 2020 -tapahtumaa. Koronapandemiasta johtuen tapahtuma toteutettiin täysin virtuaalisena.

Head of Research Jussi Loponen, Fazer Lab, +358 40 732 9772, jussi.loponen@fazer.com

Lead in Health Marika Laaksonen, Fazer Lab, +358 50 512 9895, marika.laaksonen@fazer.com

Professor Rikard Landberg, Nordic Rye Forum, +46 31 772 2732 , rikard.landberg@chalmers.se

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma-pe kello 8-16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: