Sanna Annukka loi Marianne-makeiselle syysmekon

​Marianne-klassikkomakeinen saa syyskaudeksi ylleen uuden raikkaan asun. Designpussin on suunnitellut lahjakas kansainvälisesti tunnettu kuvittaja Sanna Annukka. Mariannen perinteestä ja taiteilijan lapsuusmuistoista ammentava kuosi tuo designin arjen iloksi.

”Makuelämyksen lisäksi haluamme tarjota makeisten ystäville ”silmäkarkkia” eli mielihyvää myös ulkoasun muodossa”, kertoo brändi- ja kategoriapäällikkö Reetta Monto Fazer Makeisilta. ”Maailmalle on ilmestynyt huippudesignereiden suunnittelemia päivittäistavaroiden pakkauksia, mutta Suomessa tämä on vielä harvinaista.”

”Ilahduimme Sanna Annukan toiveesta suunnitella Fazerille − hänen omaleimainen käsialansa tuntui juuri sopivalta Marianne-brändille. Limited Edition -pussissa klassinen piparminttumaku on tallella, samoin raidallinen käärepaperi”, lupaa Monto.

Suomalais-brittiläinen Sanna Annukka asuu Brightonissa, Englannissa. Nuoren kuvittajan juuret ovat kuitenkin äidin kautta Kainuussa. Kansainväliseen nosteeseen kuvittaja nousi vuonna 2006 suunniteltuaan brittibrändi Keanelle levynkannen. Muun muassa muotiraamattu Vogue hehkutti uutta kykyä. Suomessa Sanna Annukan upeita töitä on saatu ihailla Marimekon kuoseissa ja Pauligin kahvirasiassa.

Muodolla on merkitystä

Marianne Designer´s Edition -pussin designiin kätkeytyy Mariannen perinteitä ja kuvittajan lapsuuden muistoja Paltaniemellä, oman mummun luona. ”Lähdin suunnittelussa liikkeelle siitä, että designin koko pussin pinnalla on rajallinen, joten kuvion täytyy olla selkeä. Mietin ikonisia merkkejä, joilla rakentaa Marianne-brändiin liittyviä merkityksiä ja muistoja”, kertoo Sanna Annukka.

”Koin tärkeäksi säilyttää uudessa designissa Mariannelle tunnusomaiset punavalkoiset raidat”, toteaa kuvittaja. Marianne klassikkokuosin synnytti taitelija Aimo Vuorinen 1949. Marianne on vuodesta toiseen yksi Fazerin eniten myydyistä makeispusseista. Lappeenrannan ylpeys saapui markkinoille 61 vuotta sitten.

Sanna Annukan kuvioilla on suomalainen tarina

Sanna Annukka kuvailee omaa tyyliään yksinkertaisen rohkeaksi. Luomisen lähteitä ovat kansanperinne, suomalainen kulttuuri ja luonto. ”Rakastan kansanperinnettä ja mytologiaa ja luen Kalevalaa paetakseni arjesta – voit avata sen miltä sivulta tahansa ja sukeltaa helposti fantasian maailmaan”, innostaa Sanna Annukka.

Kuvittaja yrittää vierailla Suomessa pari kertaa vuodessa. Lapin luonto innostaa taitelijaa seikkailemaan – mieli rauhoittuu myös lapsuuden kotimaisemissa Kainuussa.

Tutustu uuteen Marianne-designiin ja kuvittaja Sanna Annukkaan liitteenä olevassa taustatiedotteessa.

Marianne Designer´s Edition (220 g) kaupoissa syyskuusta joulukuuhun. Hinta noin 2,20 €.

Sanna Annukan haastattelupyynnöt englanniksi:
info@sanna-annukka.com

brändi- ja kategoriapäällikkö Reetta Monto, Fazer Makeiset, p. 040 522 7996,
viestinnän yhteyshenkilö: tiedottaja Satu Ikäheimo, p. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(a)fazer.com

www.sanna-annukka.com
www.marianne.fi

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000.

Fazer Leipomot & Makeiset

Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).