Sirkat ja muut hyönteiset voivat aiheuttaa allergisen reaktion

Fazer Leipomot alkoi myydä kotisirkkoja sisältävää Sirkkaleipää marraskuussa 2017 valikoiduissa ruokakaupoissa sijaitsevissa myymäläleipomoissaan. Tämän jälkeen markkinoille on tullut muilta yrityksiltä hyönteisiä sisältäviä elintarvikkeita. Fazer kertoo aina selkeästi, kun sen tuote sisältää hyönteisiä.

Hyönteisallergia ei ole yleisesti tunnettu

Hyönteiset eivät kuulu nykyisen lainsäädännön allergeenilistalle. Euroopan Elintarviketurvallisuusvirasto, EFSA, on kuitenkin tutkimuksissaan havainnut, että äyriäisille, nilviäisille ja pölypunkeille allergiset henkilöt voivat saada allergisen reaktion elintarvikkeina nautittavista hyönteisistä. Tämän johdosta Suomen Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on ohjeistanut alan toimijoita tekemään varoituksen allergiasta tuotepakkauksiin.

Hyönteisallergia on ns. ristiallergia, joka tarkoittaa, että allergikko voi olla allerginen monille päällisin puolin täysin erilaisille asioille, joissa on toisiaan muistuttavia ainesosia. Esimerkiksi mansikan sisältämä valkuaisaine muistuttaa koivun siitepölyn valkuaisainetta. Siksi ristiallergia voi syntyä kahden päällisin puolin täysin toisistaan riippumattoman asian välille.

Fazer kertoo kuluttajille selkeästi hyönteisistä

Vaikka hyönteiset eivät ole yleisiä allergeenejä, olemme päättäneet, että niitä käsitellään ikään kuin ne olisivat allergeenejä. Tuotteiden valmistuksessa ja käsittelyssä noudatamme allergiaohjeitamme. Niitä varten on omat valmistusvälineet ja hyönteisraaka-aine säilytetään suljetussa astiassa erillään muista. Myös valmiit tuotteet pidetään erillään muista tuotteista.

Myymäläleipomoissamme pyrimme kaikin tavoin varmistamaan, että kuluttaja erottaa Sirkkaleivän muista leivistä. Sirkkaleivät myydään erillisestä vihreän värisestä myyntitelineestä ja myös leipäpakkaus on vihreä ja siinä on iso, erottuva kotisirkan kuva. Pakkauksen takana, ainesosaluettelon yhteydessä on viranomaisten ohjeistama varoitusmerkintä. Kyseinen merkintä on selkeästi näkyvillä myös erillisessä Sirkkaleivästä kertovassa tuotekortissa, joka on tuotteiden välittömässä yhteydessä aina kun tuotetta on myynnissä.

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: