Syyspäivän tasaus käynnisti talven yli kestävän sinisen hetken

Fazerin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset käpertyvät syksyllä mielellään sohvannurkkaan. Lähes puolet uskoo suomalaisten tarvitsevan vielä enemmän kotoiluhetkiä elämäänsä. Fazerin Sininen julistaa pimeän vuodenajan nyt siniseksi hetkeksi ja innostaa suomalaiset kirjoittamaan kotoillessaan. Vuonna 2024 julkaistaan suomalaisten yhdessä kirjoittama Sininen hetki -teos.

Syksy on kotoilun kulta-aikaa. Yli 90 % suomalaisista viihtyy syksyllä kotona hyvällä omallatunnolla, nauttien hyvästä elokuvasta, kirjasta, suklaasta ja musiikista – parhaimmillaan sohvalla loikoillen.

Fazerin elokuussa IRO Researchilla teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaisten kotoiluun kuuluu ensisijaisesti oma rauha (81 %). Nuorista vastaajista joka toinen (55 %) yhdistää kotoiluun hyvän seuran, kun taas ruuhkavuosissa viilettävillä, 35–44-vuotiailla, seuraa toivoo vain joka viides (22 %). Lähes puolet (45 %) liittää kotoiluun villasukat ja kolmannes (33 %) suklaan, naisille ja nuorille miehille suklaa on vanhempia ikäluokkia tärkeämpää.

Onko sininen hetki suomalaisten supervoima?

Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta (75 %) kokee pimeän vuodenajan hyväksi ajankohdaksi ladata akkuja kotoilemalla. Vauhdikkaiden kesäkuukausien jälkeen kaivataan hengähdystaukoa.

Kotoilu mielletään suomalaisten keskuudessa yleisesti hyväksytyksi, positiiviseksi asiaksi, josta on tilaisuuden tullessa lupa nauttia. Valtaosa (73 %) ei koe pelkoa siitä, että jäisi muiden ihmisten ajanvietosta paitsi, kun viettää aikaa kotona. Tämä tunne nostaa päätään enemmän nuorten vastaajien keskuudessa. Reilu neljäsosa kokee, että aikaa kotoilulle tulisi pyhittää enemmän. Haasteita aiheuttaa arkisen aherruksen tuottama aikapula.

”Olemme vuosien varrella saaneet suomalaisilta satoja valokuvia, jotka ovat kuvanneet juuri sillä hetkellä heille täydellistä sinistä hetkeä. Usein sininen hetki yhdistetään rauhoittumiseen ja lepoon. Nyt tehdyssä tutkimuksessakin suuri osa vastaajista kertoo nauttivansa siitä tunteesta, kun saa jäädä syksyn tullen kotiin nauttimaan esimerkiksi hyvästä kirjasta tai suklaalevystä. Nykyajan hektisessä maailmassa on tärkeää kokea, että joskus saa vain olla, Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola toteaa.

Suomalaisten siniset hetket kootaan kirjaksi

Iltojen hämärtyessä Suomi kääriytyy pehmeän tummansiniseen aikakauteen. Tutkimus paljastaa, että suomalaiset yhdistävät sinisen hetken laajasti eri vuodenaikoihin – erityisesti marraskuu ja tammikuun pakkastalvi-illat korostuvat vastauksissa.

Kotoilijoille julkaistaan syksyllä rajattu erä Sininen hetki -keräilykappaleita. Teos on saatavilla Akateemisesta Kirjakaupasta, Kluuvikadun Fazer-kahvilasta sekä Fazerin verkkokaupasta.  Herkullinen erikoispainos kätkee sisäänsä kuusi maitosuklaalevyä ja sen toivotaan inspiroivan suomalaiset kirjoittamaan. Ensi syksynä julkaistaan nimittäin suomalaisten yhteiskirjoittama Sininen hetki -kirja, jota Fazerin Sininen kutsuu nyt kaikki suomalaiset työstämään. Kirjan sisältöä kerätään tulevien kuuden kuukauden ajan.

”Kiltteyden teosta syntynyt Fazerin Sininen muistuttaa levosta ja itsemyötätunnosta starttaamalla sinisen hetken, eli kauden, joka juhlistaa akkujen latausta. Sinistä hetkeä vietetään 180 päivää, syyspäiväntasauksesta kevätpäiväntasaukseen. Kutsumme kaikki jakamaan omia sinisiä hetkiään sosiaalisessa mediassa sekä lähettämään niitä tulevaa Sininen hetki -kirjaa varten”, Fazerin Sinisen markkinointipäällikkö Linda Lukkarinen toteaa.

Lue lisää: https://www.fazerinsininen.fi/

Kuvat

Painokelpoiset kuvat ovat saatavilla Fazerin julkisessa kuvapankissa ja löytyvät seuraamalla polkua: www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki - Public Image Bank - Media_Press – Finland – Sininen hetki 2023

Lisätiedot

Liisa Eerola, Viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer selvitti elokuussa suomalaisten ajatuksia kotoilusta ja kaamoksesta. Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 17.–27.8.2023.Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin + 3,2 %-yksikköä.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.