• Fazer Group/

Tilinpäätös 1.1. – 31.12.2013   Fazer saavutti ennätysliikevaihdon haastavista markkinaolosuhteista huolimatta

Fazer ylsi vuoden 2013 aikana kaikkien aikojen korkeimpaan liikevaihtoonsa, joka oli 1 696 miljoonaa euroa. Konsernin liikevoitto oli viime vuonna 49,0 miljoonaa euroa. Fazerin juuri julkaistu vuosikertomus enteilee positiivisia näkymiä myös vuodelle 2014.

Fazerin tulos vuonna 2013 oli vaikeista markkinaolosuhteista huolimatta tyydyttävä. Konsernin liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia edellisvuotisesta 1 696 miljoonaan euroon. Konsernin liikevoitto asettui aiempien vuosien tasolle ja oli 49 miljoonaa euroa. Tämä on 19,6 miljoonaa vähemmän kuin vuonna 2012.

”Vuoden aikana tapahtunut kehitys osoittaa, että Fazerilla on mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaansa myös haastavassa liiketoimintaympäristössä”, toteaa Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum. Christoph Vitzthum siirtyi Fazerille lokakuussa 2013 ja hänen edeltäjänsä Karsten Slotten luopui tehtävistään päätöksensä mukaisesti täytettyään 60 vuotta.

Rohkeus tuottaa menestystä

Fazerin kasvu on seurausta yhtiön päivitetyn kasvustrategian toteuttamisesta. Merkittävä menestystekijä on ollut konsernin kyky päivittää tarjoomaansa sekä rohkeus laajentua uusiin tuotekategorioihin ja palveluihin. Hyvänä esimerkkinä tästä on yhtiön laajentuminen keksimarkkinoille: Fazerin tunnetuista makeisbrändeistä tiensä keksihyllyille vuoden 2013 aikana löysivät Julia, Marianne ja Suffeli.

”Jatkamme strategiamme toteuttamista ja keskitymme vahvan asemamme hyödyntämiseen päämarkkinoillamme ja kaikissa liiketoiminnoissamme vuonna 2014”, Christoph Vitzthum sanoo.

Rohkeus tuottaa menestystä

Fazer menestyi bränditutkimuksissa ja voitti myös European Candy Kettle -palkinnon vuonna 2013. Tämä eurooppalaisen makeisteollisuuden edustajalle vuosittain myönnettävä palkinto on tunnustus erinomaisista saavutuksista mm. tuotteiden laadun, tuotekehityksen ja kansainvälisen yhteistyön saralla sekä hyvistä myynti- ja markkinointituloksista.

Fazer suuntaa kauemmas

Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Konserni toteutti viime vuonna lukuisia uudistuksia kotimarkkinoillaan Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa. Vuonna 2013 Fazer säilytti johtavan asemansa Venäjän leipomoliiketoiminnassa ja Ruotsissa Fazerin suklaalevykategorian yhteenlaskettu myynti kasvoi 19 prosenttia ylittäen selkeästi sille asetetut tavoitteet.

Yhtiö laajeni määrätietoisesti globaaleilla travel trade -markkinoilla vuonna 2013. Fazerin matka jatkui uusiin kohteisiin, kuten Abu Dhabin ja Istanbulin kansainvälisille lentokentille. Laajeneminen Lähi-idässä eteni Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin ja Qatariin. Yhtiö jatkoi myös väylien rakentamista Aasiaan kahden uuden Kiinassa avatun asiakkuuden myötä. Lisäksi Fazer oli viime vuonna yksi Lähi-idän ja Afrikan travel trade -myynnissä nopeimmin kasvavista kansainvälisistä makeistaloista.

”Strategiamme mukaisesti jatkamme kasvun tavoittelua päämarkkinoillamme ja kehittymistä uusilla, kiinnostavilla markkinoilla”, sanoo Christoph Vitzthum.

Geisha johti Fazerin makeisbrändien laajentumista travel trade -kaupassa. Fazer Magic, lajitelma ensiluokkaisia suklaakonvehteja, lanseerattiin 2013.

Fazer säilyttää vahvan jalansijansa Suomessa

Fazer jatkaa kotimarkkinoillaan Suomessa markkinajohtajana makeis-, leipomo- ja ruokailupalvelualalla. Fazerin Sininen valittiin 2013 jo viidennen kerran Suomen arvostetuimmaksi brändiksi, ja Fazer Food Services oli paras ruokapalveluyrityksiä koskevassa tutkimuksessa.

Fazer teki kuluvan vuoden aikana mittavia investointeja Suomeen, muun muassa Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtaiden tuotantolinjoihin. Yhtiö avasi myös Lahteen uuden kauramyllyn. Fazer työllistää Suomessa yli 6 600 henkeä ja yhtiöllä on merkittävä rooli Suomen koko teollisuudessa. Yhtiön suosituimmat tuotteet myynnin arvosssa mitattuna Suomessa leivistä ovat Fazer Puikula Täysjyväruis, Oululainen Reissumies ja Oululainen Jälkiuunipala sekä makeisten puolella Fazerin Sininen, Fazer Present -suklaakonvehtirasiat ja Geisha.

”Olemme toimineet Suomessa yli 120 vuotta. Uskomme Suomen markkinaan ja haluamme jatkossakin investoida tänne, mutta olemme huolestuneita yritysten toimintaedellytyksistä Suomessa”, Christoph Vitzthum toteaa.

Vastuullisuuden kehittäminen jatkuu

Fazer kehittää jatkuvasti konsernin yritysvastuuohjelmaa. Yhtiölle on tärkeää toimia eettisesti ja vastuullisesti kaikilla toimialueillaan. Yritysvastuu on oleellinen osa Fazerin brändiä. Läpinäkyvyyden edistämiseksi konserni päätti julkaista ensimmäistä kertaa verojalanjälkensä osana vuoden 2013 raportointiaan.

Fazerin mainetta on jo usean vuoden ajan tutkittu Suomessa Reputation Instituten RepTrak® -mallilla. Vuonna 2013 tutkimus ulotettiin myös Ruotsiin ja Pietarin alueelle. Tulokset osoittavat, että Fazerin maine on hyvä kaikilla näillä markkinoilla.

Kuluneen vuoden aikana yhtiö lisäsi alkuperämaamerkinnät kaikkiin Suomen Amica-ravintoloissa lounaalla tarjoiltavan lihan ja kalan tuotetietoihin. Yli 80 prosenttia Suomen Amica-ravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on kotimaista.

Ruotsissa Fazerin toiminnoissa syntyneen tuotantohävikin määrä vuonna 2013 oli 25 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. Suomessa määrä laski lähes 23 prosenttia. Fazer käynnisti vuoden 2012 loppupuolella projektin, jonka tavoitteena on vähentää sen Venäjän tuotantolaitosten jätettä ja jätevesipäästöjä. Energiankulutuksen osalta noin 53 prosenttia Fazerin leipomo-, makeis- ja myllyliiketoiminnoissa käyttämästä sähköstä oli peräisin uusiutuvista energianlähteistä.

Tulevaisuuden näkymät

Taloudellinen epävarmuus Fazerin päämarkkina-alueilla jatkuu. Raaka-aineiden hintojen vaihtelu vaikuttaa vuonna 2014 yhä liiketoiminnan edellytyksiin. Esimerkiksi vuonna 2013 nousseen kaakaon hinnan odotetaan pysyvän korkealla myös vuonna 2014. Leipomoalan kovan hintakilpailun odotetaan jatkuvan.

Fazer kehittää edelleen toimintaansa kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Yhtiön merkittävin uusi lanseeraus leipomotuotteissa on Fazer Baker’s Market, joka yhdistää yhden konseptin alle myymäläpaistokategoriassa täysin uudella tavalla torimaisen tunnelman, eurooppalaistyylisen leipomon sekä gourmet-kaupan. Myös Fazerin ravintoloiden palvelutarjoomaa laajennetaan muun muassa kehittämällä take away ja catering -ratkaisuja.

”Fazerin positiivinen kehitys osoittaa, että yrityksellä on hyvät edellytykset kasvaa eri markkinoilla sekä uusissa segmenteissä, tuotteissa ja palveluissa”, toteaa konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazer-konsernin strategia tähtää kannattavaan kasvuun nykyisten ja uusien tuotekategorioiden sisällä sekä kotimarkkinoilla että valituilla kasvumarkkinoilla. Liikevaihdon ja kannattavuuden odotetaan kasvavan vuonna 2014.

Fazerin vuosi 2013 pähkinänkuoressa

• Konsernin liikevaihto oli 1 695,7 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 2,3 prosenttia.
  • Konsernin liikevoitto oli 49,0 miljoonaa euroa.
  • Fazerin liiketoiminnan rahavirta oli 115,3 miljoonaa euroa.
  • Konsernin korolliset nettovelat vähenivät ja olivat vuoden lopussa 33,3 miljoonaa euroa.
  • Konsernin omavaraisuusaste nousi 58 prosenttiin.
  • Fazer osti norjalaisen SMI-yhtiön, jonka liikevaihto marraskuusta joulukuuhun vuonna 2013 oli 8,7 miljoonaa euroa.
  • Vuoden 2013 lopussa Fazer työllisti 15 595 ihmistä. Kasvua edelliseen vuoteen oli 0,3 prosenttia.
  • Christoph Vitzthum nimitettiin Fazer-konsernin konsernijohtajaksi 1.10.2013 alkaen.

Vuosikertomus 2013

Fazerin vuosikertomus julkaistaan Fazerin Internet-sivuilla: http://www.fazergroup.com/fi/tietoa-meista/vuosikertomus/

Painetun vuosikertomuksen voi tilata osoitteesta: toimistopalvelut(at)fazer.com tai Fazerin Internet-sivuilta vuosikertomusten alta.

Jouni Grönroos, talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja, puh. +358 40 504 5125
Ulrika Romantschuk, markkinointi ja viestintä, puh. +358 40 566 4246

Christoph Vitzthumin haastattelupyynnöt: Johanna Savander, puh. +358 50 32 64 098

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää