• Fazer Group/

Uudistuneessa Fazer Experience -vierailukeskuksessa voi kokea Fazerin tarinan ja kurkistaa ruuan tulevaisuuteen

Fazerin tarina elää – ja sen myötä kehittyy myös Fazer Experience -vierailukeskus. Vaaralan alueen arkkitehtonisena maamerkkinä ja kansainvälisenä vierailukohteena tunnettu vierailukeskus avattiin lokakuussa 2016. Marraskuussa 2021 vierailukeskuksen näyttely kävi läpi merkittävän uudistuksen ja avautui yleisölle entistä elämyksellisempänä.

Uudistuksen ovat suunnitelleet myös alkuperäisestä näyttelykokonaisuudesta vastanneet Ateljé Sotamaan Tuuli ja Kivi Sotamaa yhdessä fazerilaisten kanssa, ja uusia teoksia on ollut toteuttamassa kymmeniä oman alansa mestareita audiovisuaalisesta suunnittelijasta lasinpuhaltajaan ja puusepistä säveltäjään.

Musikaalinen leipomo, hydroponinen viljelmä ja muita kiehtovia uutuuksia

Tänä vuonna 130-vuotisjuhliaan viettävä Fazer on sekä kasvanut että kehittynyt sitten alkuperäisen näyttelyn avajaisten viisi vuotta sitten. Strategian keskiöön ovat nousseet ruokaelämysten ja vahvojen kuluttajabrändien lisäksi kasvipohjaiset innovaatiot ja ruokateknologia. Uudistunut näyttely kertoo, mitä kaikkea Fazer on nyt ja minne olemme matkalla.

”Ilmastonmuutos, uudet teknologiat ja vauhdilla muovautuvat kuluttajatrendit muuttavat ruoan tuotantotapoja, jakelua ja suhtautumista ruokaan. Uudistuneessa näyttelyssä halusimme, Fazerin perintöä ja herkullisia tuotteita unohtamatta, tuoda esiin tulevaisuuden ruokaa ja meidän rooliamme elintarviketeollisuuden murroksessa. Siksi näyttelyssä näkyvät vahvasti vastuullisuus, ruokainnovaatiot ja tietysti vankka kauraosaamisemme”, Fazerin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Joséphine Mickwitz selittää.

Uutuusteokset tarjoavat elämyksiä kaikille aisteille. Vierailija voi kurkistaa kiikareilla Fazerin suosikkituotteiden valmistukseen, tutustua tuotannon sivuvirroista syntyviin pakkauksiin ja tuotteisiin ja nauttia käsinleivonnan tuoksuista wienervalssin tahtiin. Hän näkee, miten hiilijalanjälki pienenee hydroponisilla viljelmillä ja pääsee kokeilemaan uudistavaa viljelyä pelin keinoin. Videot ja visuaaliset teokset tuovat oivalluksia kauran monipuolisuudesta ja kasvipohjaisesta ruoasta.

Myös monet vanhat suosikit, kuten trooppinen sisäpuutarha, Mignon-pupu ja makeismetsä herkkuineen, ilahduttavat vieraita jatkossakin. Paikkansa näyttelyssä säilyttävät myös aivojen hyvinvoinnista kertovat Brainhow-teokset ja terveelliseen lautasmalliin opastava lautaskaveri. Uusien innovaatioiden ja tulevaisuuden ruuan vastapainona kävijä pääsee luonnollisesti tutustumaan myös Fazerin 130-vuotiseen historiaan, fazerilaisiin ja klassikkotuotteisiin.

Tammikuussa 2022 vierailukeskuksen näyttely saa vielä kaksi uutta vetonaulaa, kun kaakaopuun ja viljelijäperheen tyttären kasvutarinat kertova kaakaometsä ja Fazerin vastuullisuustavoitteet eloon herättävä Globe-teos valmistuvat. Fazerin tarinan jatkuessa myös näyttely kehittyy, joten uusia elämyksiä riittää jatkossakin.

Fazer tarjoaa elämyksiä kaikenikäisille

Fazer Experience -vierailukeskuksen muodostavat näyttely, Fazer Café, myymälä, kokouspalvelut sekä erilaiset tapahtumat. Vuonna 2016 valmistuneen vierailukeskuksen rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto K2S pääarkkitehtinaan Mikko Summanen.

Fazerin vierailutoiminta on jatkunut yli 60 vuotta ja uuden keskuksen avauduttua syksyllä 2016 suosio on kasvanut jatkuvasti. Kävijäennätys, 230 000 vierailijaa, saavutettiin vuonna 2019. Merkittävän osan kasvusta toivat kansainväliset vierailijat. Korona-aika vähensi ennen kaikkea ulkomaisten kävijöiden määrää. Syksyn mittaan erityisesti kotimaisten vierailijoiden määrä on taas noussut ja uudistus lisännee kiinnostusta entisestään.

Näyttelyyn tutustutaan Fazerin omien oppaiden johdolla noin tunnin kestävällä kierroksella. Oppaat ovatkin avainasemassa myös uudistetussa näyttelykokemuksessa.

”Elämys syntyy siitä, mitä vierailija näkee, kuulee, haistaa ja maistaa, sekä miten hän sen kokee. Oppaan ammattitaitoa on kullekin vierailijaryhmälle sovitettu tapa kertoa Fazerin tarinaa. Fazer Experience tarjoaakin iloisia yhdessäolon hetkiä kaikenikäisille”, kertoo vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko.

Noin 45 % kävijöistä opastetuilla kierroksilla on koululaisia ja opiskelijoita. Luokkaretki Fazerille onkin klassikko, joka jää vuosiksi kävijöiden mieleen. Kohde on myös yritysten, yhdistysten ja yksittäisten kävijöiden suosiossa, olipa sitten kyseessä kokous, virkistystoiminta tai mukava tapa viettää aikaa yhdessä. Matkailijoiden kiinnostusta edistää erinomainen kävijäpalaute, mistä kertoo mm. jo neljänä peräkkäisenä vuonna saadut Tripadvisorin erinomaiselle kohteelle myöntämät diplomit.

”Vierailukeskuksessa hellitään onnellisia muistoja ja luodaan uusia. Moni sanoo lähtiessään, että Fazer on paljon enemmän, kuin hän odotti”, iloitsee Anu Kokko.

Painokelpoiset kuvat:

https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Lisätiedot ja varaukset:

www.visitfazer.com

visitfazer@fazer.com

#visitfazer

Anu Kokko, Johtaja, Fazer Experience -vierailukeskus, puh. +358 40 504 2746 Fazerintie 6, FIN-01230 Vantaa

Fazerin mediapuhelin on avoinna arkisin 8-16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.