Uusia alkuja elämään Fazerin 125 mahdollisuutta työelämään -hankkeella

Fazerin, Diakonissalaitoksen ja ELY-keskuksen yhteiseen 125 mahdollisuutta työelämään -hankkeeseen osallistui 127 henkilöä vuosina 2016–2019. Koulutuksen myötä heistä lähes 70 % pääsi kiinni työelämään tai jatkoi opintoja. Hanke sai tunnustusta myös Vuoden Rekrytointitekona marraskuussa 2018.

Fazerin vuonna 2016 käynnistynyt 125 mahdollisuutta työelämään -hanke työllistymisessään vaikeuksia kohdanneille on tullut onnistuneesti päätökseen. Hankkeen aikana yhteensä 127 henkilöä osallistui Diakonissalaitoksen ja ELY-keskuksen kanssa yhteistyössä tuotettuun koulutukseen. Koulutuksen toteutti Suomen Diakoniaopisto. Hakijoita oli kaikkiaan yhteensä 1267. Loppuun asti koulutuksen suoritti 102 henkilöä, ja viimeisin ryhmä valmistui keväällä 2019. Opiskelijoiden antama yleisarvosana kaikista koulutuksista on 4/5. Osallistuneista lähes 70 % pääsi kiinni jatkopolkuun: työelämässä on 56 % ja opiskelemassa 12 %.

Fazerin koulutushankkeeseen osallistui pitkäaikaistyöttömiä, nuoria työttömiä, osatyökykyisiä ja maahanmuuttajia. ”Suomalaiset työpaikat monimuotoistuvat tulevaisuudessa yhä enemmän”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.  ”Fazerilla erilaisuus koetaan positiivisena voimavarana, ja olemme erittäin iloisia, että hankkeen kautta monen suunta elämässä on kääntynyt.”

Hankkeen kumppani, Diakonissalaitos, on yleishyödyllinen säätiö, joka auttaa ihmisiä, jotka ovat vaarassa jäädä yhteiskunnassamme syrjään. ”Oli hienoa tehdä hanke yhteistyössä Fazerin kanssa. Tarvitsemme yrityksiä mukaan kantamaan vastuuta yhteiskunnan vaikeista kysymyksistä, kuten siitä, miten luomme uusia polkuja ja mahdollisuuksia päästä mukaan työelämään”, toteaa Olli Holmström, Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja.

Hanke valittiin myös Vuoden Rekrytointiteoksi nyt ensimmäistä kertaa järjestetyssä Rekrygaalassa 1.11.2018. Voittajan äänestivät kolmen finalistin joukosta rekrytointialan ammattilaiset.

Huolellisella suunnittelulla hyvät tulokset

Koulutussuuntauksia oli kaksi: elintarviketeollisuus ja ravintola-ala. Molemmissa toteutettiin kolme ryhmää. Ohjelmaan kuului aluksi työhön liittyvää koulutusta ja sen jälkeen asiaan perehtymistä ja oppimista työpaikalla harjoittelussa. Pieni keskeyttämisprosentti, 18 %, kertoo onnistuneesta valintaprosessista ja osallistujien suuresta motivaatiosta. ”Vastaavissa koulutuksissa keskeyttäneitä on yleensä yli 50 %, joten Fazerin rekrytoinnin, Helsingin Diakonissalaitoksen ja ELY-keskuksen yhteistyö ja huolellinen suunnittelu tuottivat tulosta”, konsernijohtaja Vitzthum kertoo. Harjoittelupaikat valittiin huomioiden henkilöiden aiemmat koulutukset ja kokemukset sekä omat toiveet. ”Rekrytointitiimimme oli sitoutunut tukemaan opinnoissa ja etsi aktiivisesti kullekin osallistujalle sopivia urapolkuja”, Vitzthum jatkaa.

Vuoden 2017 alussa ravintolapäällikkö Tiina Lylyn tiimissä oli harjoitteluvaihetta suorittamassa nuori mies, joka pääsi toiveensa mukaisesti tekemään töitä kokkiapulaisena. ”Kaikki sujui todella hienosti, ja itse asiassa hän oli meillä myöhemminkin harjoittelijana jatkettuaan rekrytointikoulutuksen jälkeen Fazerin KokkiTrainee-koulutusohjelmaan”, Lyly kertoo ja iloitsee, että harjoittelija on tänä päivänä Fazerilla työsuhteessa.

Aikoinaan vakuutusalalta työttömäksi jäänyt Eeva Mieho löysi itselleen uuden uran ravintola-alalta. Harjoittelupaikassaan Let’s Play -ravintolassa Espoon Keilaniemessä hän pääsi kokeilemaan kaikkea. ”Työkaverit olivat ihanan kärsivällisiä, kun ilman mitään ravintola-alan kokemusta aloin opettelemaan asioita. Sain todella hyvää opastusta”, Mieho kiittelee. Suurimman osan ajasta hän oli kahvilan puolella. ”Asiakaspalvelu on minun juttuni. Myös aikoinaan omaksi iloksi käydystä Pauligin baristakurssista oli apua, kun opettelin erikoiskahvien tekoa.” Koulutuksen jälkeen Mieho pääsi ensin Fazerin sisäisen resursointipalvelun, Tempon, kautta eri ravintoloihin töihin ja on tänä päivänä vakituisessa suhteessa kassatarjoilijana henkilöstöravintolassa Fazerilla. ”Minulle koulutus oli ihan huippujuttu – että tässä iässä pääsi vielä uuteen asiaan kiinni!”

Haasteet voitettiin sinnikkyydellä ja yhteistyöllä

Rekrytointikoulutushanke oli tarkoitettu työllistymisessään vaikeuksia kohdanneille, kuten pitkäaikaistyöttömille, nuorille työttömille, osatyökykyisille ja maahanmuuttajille. Paluu työelämään ei pitkän tauon, sairastelun tai esimerkiksi heikon kielitaidon takia aina suju helposti. ”Etukäteistiedon ja maalaisjärjen avulla kaikki sujui hyvin”, kertoo Gateau Sörnäisten työnjohtaja Jari Valtonen, joka hankkeen alkuaikoina toimi Keravan Prisman myymäläleipomossa esimiehenä. Hänen tiimissään oli harjoittelija sekä syksyllä 2016 että keväällä 2017.

”Kokemukset olivat erittäin positiiviset, puolin ja toisin”, Valtonen jatkaa. Toisella harjoittelijoista oli ennen koulutusta takanaan pitkä sairastelu- ja työttömyysjakso. ”Hän muuttui harjoittelukuukausien aikana ihan silmissä. Ilo selvästi palasi elämään, ja hän oli hyvin päättäväinen elämänmuutoksen suhteen.” Harjoittelija myös soitti myöhemmin Valtoselle kertoakseen päässeensä koulutuksen jälkeen toiseen elintarvikeyritykseen töihin.

Monen maahanmuuttajan ongelma työllistymisessä on heikko kielitaito. Tilanne on usein ristiriitainen, koska nimenomaan töissä kieltä käyttämällä kielitaito kehittyy nopeasti. Näin kävi Valtosen tiimin toisen harjoittelijan kohdalla. ”Alussa kieliongelma oli suuri. Sovimme, että hänen pitää puistella päätään niin kauan, kunnes todella ymmärtää asian”, Valtonen sanoo. ”Ahkeruudella ja sinnikkyydellä kielitaito kehittyi vauhdilla.”

Aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta korostaa myös Irina Batsurina, jonka kielitaito kaipasi koulutuksen alussa vielä paljon harjoittelua. Siihen auttoi teoriaosuuden lisäksi erityisesti työharjoittelu Fazer Myymäläleipomo CM Sellossa. Oli pakko ymmärtää ja tulla ymmärretyksi, jotta hommat hoituvat”, Batsurina kertoo. ”Kaikki olivat ihanan auttavaisia. Sovimme heti, että minun pitää kysyä niin monta kertaa, että olen varmasti ymmärtänyt asiat”, Irina kertoo hyvällä suomen kielellä. ”Kyllä minä paljon kysyinkin!”

Arvokasta kokemusta monimuotoisten tiimien johtamisesta

Yhteiskunnan tarve saada syrjäytymisuhan alla olevat takaisin työelämään ja yritysten aito bisnestarve kohtaavat. ”Tarvitsemme erilaisia polkuja saadaksemme osaavaa työvoimaa”, Christoph Vitzthum toteaa. ”Tämä hanke on myös auttanut meitä tunnistamaan kehityskohteita monimuotoisuuden johtamisessa. Saimme henkistä pääomaa yritykseen: sallivaa yrityskulttuuria, positiivista suhtautumista erilaisuuteen, oppeja monimuotoisten tiimien ohjaamiseen ja johtamiseen sekä voimavaroja omiin tiimeihin.”

Yhteinen projekti tai tehtävä, jossa on tavoitteena auttaa, muovaa myös työyhteisöä ja hitsaa sitä tiiviimmin yhteen. Harjoittelupaikkojen esimiehiltä saadun palautteen mukaan oma ajattelu on avartunut ja ennakkoluulot vähentyneet. Hanke on antanut esimiehille kokemusta ja luottamusta johtaa monimuotoisia tiimejä sekä uskallusta rekrytoida erilaisia ihmisiä. Tiina Lylyn johtamaan ravintolaan palkattiin keväällä 2017 määräaikaiseksi työntekijäksi juuri rekrytointikoulutuksesta valmistunut henkilö, jonka sen hetkiseen tilanteeseen sopi parhaiten tehdä lyhennettyä neljän tunnin työaikaa. ”Hän hoiti tunnollisesti tehtävänsä saliapulaisena, ja oli hienoa huomata, kuinka hän sai koko ajan lisää varmuutta”, Lyly kertoo.

Hankkeella on ollut myös taloudellista merkitystä yhteiskunnalle. Syrjäytymisen kustannukset ovat suuret: joidenkin laskelmien mukaan yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle yli miljoona euroa vuodessa. Yksilötasolla hankkeen vaikutuksia ei voi edes mitata. Opiskelijoilta saatu palaute kertoo hyväksytyksi tulemisen kokemuksesta ja itsetunnon lisääntymisestä. Helmikuussa 2017 koulutuksen aloittanut Irina Batsurina sai kielitaidon myötä kimmokkeen opiskella lisää. Kahdessa vuodessa hän opiskeli lisäksi leipuri-kondiittorin perustutkinnon ja sai vakituisen työpaikan rekrytointikoulutuksen aikaisesta harjoittelupaikastaan. Kaikki tapahtunut on tuonut rohkeutta ja itsevarmuutta. ”Olen onnistunut tutustumaan suomalaiseen elämään ja työtapaan, integroitumaan yhteiskuntaan”, hän sanoo. ”Nyt tunnen olevani osa Fazer-perhettä. Elämä on turvallista ja mukavaa, kun on vakituinen työpaikka.”

Mediayhteydenotot puh. +358 40 6682 998, arkisin klo 8-16 tai media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.