• Fazer Group/

Valio ja Fazer yhteistyössä suolan vähentämiseksi: suomalaisten suolansaanti voisi laskea jopa 11 %

Valio ja Fazer ovat yhdessä tarttuneet suolahaasteeseen ja tuovat kauppoihin suomalaisten suosikkituotteet, joissa on täyttä makua mutta vähemmän suolaa. Ainutlaatuinen Valio ValSa® maitosuolainnovaatio mahdollistaa suolan vähentämisen elintarvikkeista ilman, että mausta täytyy tinkiä.

Suomessa ja maailmalla syödään liikaa suolaa. Suola on merkittävin kohonneen verenpaineen riskitekijä, ja se on suurin terveitä elinvuosia vähentävä tekijä maailmassa. Suomalaiset haluavat vähentää suolan käyttöä, ja lähes 30 % suomalaista sanoo noudattavansa vähäsuolaista ruokavaliota*.

Elintarviketeollisuudelta on pitkään odotettu ratkaisuja suolan vähentämiseksi. Innovatiivisuudestaan tunnetut Valio ja Fazer ovat yhdessä tarttuneet haasteeseen ja tuovat nyt suomalaisten ruokapöytiin merkittävästi vähemmän suolaa sisältävät mutta silti hyvänmakuiset tuotteet. Kahden merkittävän suomalaisen yrityksen tuotekehitysyhteistyö tällä tavoin toteutettuna on ainutlaatuista.

Innovaatio, jonka voi syödä

Valio ValSa® maitosuolainnovaation avulla Valio ja Fazer voivat valmistaa vähemmän suolaa sisältäviä tuotteita ilman, että mausta täytyy tinkiä.

Valio tuo kauppoihin Valio Polar® 15 juuston ja Valio Oivariini® levitteen, joiden valmistuksessa osa ruokasuolasta on korvattu maitosuolalla ja näin tuotteissa on puolet vähemmän suolaa kuin tavanomaisissa rasvaseoksissa ja juustoissa - mausta tinkimättä. Fazer hyödyntää maitosuolaa uuden, vähempisuolaisen Oululainen Reilu Futissämpylän valmistuksessa.

– Suolan vähentäminen mausta tinkimättä on innovaatio vailla vertaa, maailmanlaajuisesti. Valio ValSa® maitosuolainnovaation kehittäminen on kestänyt vuosia, mutta lopputulos on palkitseva. Innovaation avulla voimme olla osa ratkaisua suolan aiheuttamien terveyshaittojen vähentämisessä, johtaja Tuomas Salusjärvi Valiolta sanoo.

– Fazer Leipomot uudistaa vahvasti koko leipätuoteryhmää ja haluaa tuoda uusia ratkaisuja hyvinvoinnin edistämiseen. Tärkeä osa tätä on suolan vähentäminen leivissä, ja siksi oli luontevaa lähteä tuotekehitysyhteistyöhön Valion kanssa. Olemme jo uudistaneet reseptiikkaa ja tehneet raaka-ainemuutoksia, joiden avulla pystymme vähentämään suolan määrää leipomotuotteissa yhteensä noin 35 000 kg vuoden 2016 aikana. Maitosuola avaa meille lisää uusia mahdollisuuksia, Fazer Leipomoiden tuotekehitysjohtaja Heli Anttila kertoo.

Maitosuolassa lähes 80 % vähemmän natriumia kuin ruokasuolassa

Maitosuola koostuu maidon luontaisista mineraaleista: kaliumista, jodista, magnesiumista, kalsiumista sekä natriumista, jota maitosuolassa on lähes 80 % vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa. Tavallinen ruokasuola on koostumukseltaan lähes kokonaan natriumkloridia. Natriumin sijaan maitosuolassa suolaista makua antaa erityisesti maidon luontaisesti sisältämä kalium. Kun tuotteiden valmistuksessa osa tavallisesta ruokasuolasta korvataan maitosuolalla, tuotteisiin saadaan suolaista makua merkittävästi vähemmällä natriumin määrällä.

Suolan saanti vähenisi 11 %, yhteiskunnalle 65 miljoonan euron säästöt

Suolan vähentäminen suomalaisten ruokavaliosta näkyy parempana terveytenä ja kustannussäästöinä, selviää MedFilesin Valiolle ja Fazerille tekemässä selvityksessä**.

Selvityksen mukaan suomalaisten päivittäinen suolansaanti vähenisi 11 %, jos suomalaiset valitsisivat normaalisuolaisen leivän, rasvan ja juuston sijaan tuotteet, joissa on vastaava suolataso kuin Valio Valsa® maitosuolalla valmistetuissa tuotteissa. Valtimotautitapahtumat ja niistä johtuvien kuolemantapausten määrä vähenisi 3 700 tapauksella seuraavan kymmenen vuoden aikana. Ja terveydenhuollon kustannuksista säästyisi Suomessa jopa 65 miljoonaa euroa vastaavana aikana. Tutustu selvityksen tuloksiin tarkemmin >>

Lue lisää Valio ValSa® innovaatiosta ja maitosuolasta osoitteesta www.valio.fi/valsa. Twitterissä: #suolatalkoot ja #täyttämakua

*Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen, THL 2014

**Suolapitoisuuden vaikutus valtimotautitapahtumiin ja terveydenhuollon kustannuksiin Suomessa: tarkastelussa leipätuotteet, levitteet ja juustot, MedFiles, maaliskuu 2016

Valio Oy, johtaja Tuomas Salusjärvi, puh. 010 381 2529, tuomas.salusjärvi@valio.fi, Twitterissä @SalusjarviT

Fazer Leipomot, tuotekehitysjohtaja Heli Anttila, puh. 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com, Twitterissä @anttila_heli

* * *

Suolavähennyksen vaikutus valtimotautitapahtumiin ja terveydenhuollon kustannuksiin Suomessa

Leivän, kovien juustojen ja levitteiden ruokasuolan osittainen korvaaminen maitosuolalla vähentäisi aikuisten päivittäistä kokonaissuolansaantia noin 11 %:lla. Suolan saannin vähentyminen ja siitä seuraava verenpaineen lasku vähentäisi valtimotautitapahtumia ja niistä johtuvia kuolemia yhteensä 3700 tapauksella seuraavan 10 vuoden aikana. Terveydenhuollon kustannuksissa tämä tarkoittaisi samassa ajassa 65 miljoonan euron säästöjä.

Valio ja Fazer teettivät yhdessä ravitsemus-, terveys- ja lääkealaan erikoistuneella tutkimusyritys Medfiles:lla terveystaloustieteellisen selvityksen suolapitoisuuden vähentämisen vaikutuksista valtimotautitapahtumiin ja terveydenhuollon kustannuksiin. Terveystaloustieteellisen selvityksen tarkoituksena oli arvioida leivän, levitteiden ja kovien juustojen suolapitoisuuden vähentämisen vaikutusta aikuisten (25-74 -vuotiaat) päivittäiseen suolansaantiin, verenpaineeseen, valtimotautitapahtumiin sekä terveydenhuollon kustannuksiin.

Selvityksessä tutkittiin miten normaalisuolaisten leipien, kovien juustojen ja levitteiden muuttaminen Valio ValSa® maitosuolaa sisältäviin vähempisuolaisiin tuotteisiin vaikuttaisi päivittäiseen suolansaantiin, verenpaineeseen, valtimotautitapahtumiin sekä terveydenhuollon kustannuksiin. Oheisessa taulukossa on lueteltu selvityksessä käytettyjen tuotteiden suolapitoisuudet.

Normaalisuolaiset tuotteetsuolaa Vähemmän suolaa sisältävät tuotteet*suolaa
Leivät 1,2 % 0,7 %
Kovat juustot 1,3 % 0,6 %
Levitteet 1,3 % 0,6 %

* tavallista ruokasuolaa korvattu Valio ValSa® maitosuolalla

65 miljoonan euron säästöt terveydenhuollon kustannuksissa

Leipätuotteiden, levitteiden ja juustojen ruokasuolan osittainen korvaaminen maitosuolalla vähentäisi sekä miehillä että naisilla päivittäistä kokonaissuolansaantia noin 11 %:a. Päivittäisen suolansaannin vähentyminen alentaisi systolista verenpainetta keskimäärin yhden mmHg (elohopeamillimetri) yksikön verran molemmilla sukupuolilla.

Verenpaineen laskun seurauksena valtimotautitapahtumat (sepelvaltimotauti- ja aivohalvaustapaukset) ja niistä johtuvat kuolemantapaukset vähenisivät yhteensä arviolta 3 700 tapauksella seuraavan 10 vuoden aikana, verrattuna normaalisuolaisilla tuotteilla laskettuun riskiin. Kuolemia 3 700 tapauksesta olisi noin 1 000. Valtimotautitapahtumien vähenemisestä yli kolme neljännestä kohdistuisi miessukupuoleen. Valtimotauti- ja kuolemantapausten vähenemisestä seuraisi yhteiskunnalle yhteensä 65 miljoonan euron säästöt terveydenhuollon kustannuksissa seuraavan 10 vuoden aikana, kun normaalisuolaisten tuotteiden sijasta käytettäisiin tuotteita, joiden suolataso olisi vastaava kuin ruokasuolan ja Valio ValSa® maitosuolan yhdistelmällä saavutettu.

Suolan saanti reilusti yli suositusten

Suomalaiset saavat leivistä, levitteistä ja kovista juustoista reilun viidenneksen päivittäisestä suolansaannistaan. Miehillä tämä tarkoittaa noin 2 grammaa ja naisilla 1,5 grammaa suolaa päivässä. Miehet saavat ruokavaliostaan kokonaisuudessaan 8,6 grammaa ja naiset 6,3 grammaa suolaa, kun suositus olisi enintään 5 grammaa suolaa päivässä.

Tavallinen ruokasuola on koostumukseltaan lähes kokonaan natriumkloridia. Natrium on elimistölle välttämätön kivennäisaine, mutta saamme sitä yli 10-kertaisesti fysiologiseen tarpeeseen nähden (230 mg/vrk, suolaksi muutettuna 0,6 g).

Kahdella miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine

Kohonneen verenpaineen keskeisin riskitekijä on runsas suolan (natriumin) saanti. Noin kahdella miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine. Elintapamuutokset ovat ensisijaisia kohonneen verenpaineen ehkäisyssä ja hoidossa. Ruokasuolan sisältämän natriumin saannin vähentäminen laskee verenpainetta annoksesta riippuvalla tavalla. Verenpainelääkkeiden aloitusannoksilla saavutetaan yleensä 4-6 mmHg lasku verenpaineessa, useamman lääkkeen yhdistelmällä lasku on suurempi.

Kohonnut verenpaine on yksi tärkeimmistä yhteisistä riskitekijöistä sekä sepelvaltimotaudissa että aivohalvauksessa. Verenpaineen kohoamiseen vaikuttavat perinnöllinen alttius ja elintavat. Liiallinen natriumin saanti lisää verenpaineen iänmukaista kohoamista ja valtimotautitapahtumien vaaraa.

Sepelvaltimotaudin ja aivohalvauksen kansantaloudellinen merkitys on suuri. Suomessa hoidetaan vuosittain noin 17 000 akuuttia sepelvaltimotautikohtausta, ja aivohalvaukseen sairastuu noin 14 000 henkilöä vuodessa. Sepelvaltimotauti aiheuttaa useamman kuin joka viidennen kuoleman.

Ravitsemusasiantuntija Teija Penttilä, Valio Oy, puh. 050 398 7203, teija.penttila@valio.fi

Ravitsemusasiantuntija Sanna-Maria Hongisto, Fazer-konserni, puh. 040 759 9936, sanna-maria.hongisto@fazer.com

Lähde: Suolapitoisuuden vaikutus valtimotautitapahtumiin ja terveydenhuollon kustannuksiin Suomessa: Tarkastelussa leipätuotteet, levitteet ja juustot, 3/2016. Terveystaloustieteellisen selvitystutkimuksen toteutti Medfiles Ltd.