Vallilan ja Fazerin yhteistyö jatkuu: Cacao fabrik vie makumatkalle muistoihin!

Vallilan ja Fazerin yhteistyö alkoi keväällä 2014 menestyksekkäillä Karkkipäivä- ja Kettukarkki-kuoseilla. Nyt yhteistyö saa jatkoa osana Vallilan SS15-kokoelmaa, ja se maistuu suklaalle, karamellille ja muistoille: uusi Cacao fabrik -kuosi vie matkalle perinteikkään makeisvalmistajan historiaan.

Vallila Interiorin design studio on luonut uuden kuosin yhteistyössä Fazerin kanssa. Cacao fabrik -kuosi kokoaa yhteen Fazerin perinteikkäitä, alkuperäisiä karamellikääreitä, ja samalla monta tarinaa ja muistoa yli sadan vuoden ajalta.

Kuosia kuvittavat Fazerin makeisten historiaan liittyvät kuvat: yhä myynnissä olevat Da Capo -suklaan ja Kiss-Kiss-karkkien alkuperäiskääreet sekä muistoja herättävät Vanilj chokolad -käärepaperi, Fazerin vanhasta mainoskortista peräisin oleva merimies sekä Fazerin vanha etiketti, jonka käyttö ajoittuu yli sadan vuoden taakse, 1900-luvun alkuun.

Suklaakääreiden kuvitukset tuovat kuosiin tunnelmia vuosisadan takaa

Fazerin suklaanvalmistus aloitettiin vuonna 1894 Kluuvikadun varrella sijaitsevassa konditoriassa, jonka nuori Karl Fazer oli avannut kolme vuotta aikaisemmin. Tuotantotilat kävivät pian pieniksi ja valmistus siirrettiin Tehtaankadun varrelle Ullanlinnaan. Suklaatehdas toimi Tehtaankadulla aina vuoteen 1955, jolloin nykyistä tehdasaluetta alettiin rakentaa Vantaan Vaaralaan. Tehtaankadun tehdasrakennuksen kuva löytyy myös Cacao fabrik -kuosista, ja suklaatehtaan mukaan kuosi on saanut myös nimensä.

Erilaisilla käärepapereilla valmistettuja, numeroituja vaniljasuklaalevyjä valmistettiin 1900-luvun alussa. Kuosista löytyvä, tuntemattoman naisen kuvalla varustettu suklaakääre Vanilj chokolad N:o 6 oli valmistuksessa 1908–1914.

Kuosia värittävä Da Capo puolestaan on Fazerin ensimmäinen suklaapatukka. Se tuli markkinoille paperipäällysteisenä konvehtikaramellina vuonna 1916 ja sotavuosien valmistuskatkoksen jälkeen suklaapatukkana vuonna 1949. Vuonna 1957 Da Capo palasi jälleen markkinoille myös kääreellisenä konvehtina. Kääre tunnetaan keltaisen ja ruskean väriyhdistelmästä sekä pehmeälinjaisesta graafisesta ilmeestään.

Da Capo on saanut nimensä musiikkitermistä: Da Capo tarkoittaa ”alusta uudelleen”. Da Capo syntyi aikanaan kierrätysajatuksen pohjalta, kun laadunvalvonnassa virheelliseksi todetut liköörikonvehdit haluttiin saada uusiokäyttöön. Ne sulatettiin ja seokseen lorautettiin mausteeksi rommia, koska se tasoitti sopivasti liköörin makua. Rommia käytetään tuotteessa vielä nykyäänkin, mutta alkoholi haihtuu kun Da Capo -massa keitetään valmistusprosessissa 110-asteiseksi.

Monille suomalaisille Da Capon maku muistuttaa ajasta, jolloin erilaisia herkkuja oli vähemmän tai niitä ei saanut niin usein. Da Capo -patukoita myydään yhä noin kuusi miljoonaa kappaletta vuodessa.

Iloisuutta ja suloisuutta Kiss-Kiss-kissoista ja vanhoista mainoskuvista

Kiss-Kiss-karamelli on Fazerin kolmanneksi vanhin makeistuote, sitä on valmistettu vuodesta 1897 lähtien. Pitkulaisen Kiss-Kiss-karamellin kääreessä on aina ollut leikkiviä tai soittavia kissanpentuja, jotka löytyvät myös Cacao fabrik -kuosista. Kiss-Kiss on vanhin suomalainen Suomessa voimassa oleva tavaramerkki, se on merkitty rekisteriin 15.11.1901 numerolla 443.

Cacao fabrik -kuosiin tuo kissanpentujen lisäksi iloista tunnelmaa myös kuva purjeveneen mastosta vilkuttavasta, merimiesasuisesta pojasta. Kuva on peräisin Fazerin mainoskortista, jonka arvioidaan olevan vuosilta 1900–1905. Lisäksi Cacao fabrik-kuosissa on mukana Fazerin etiketti, jossa näkyy leikkiviä lapsia ja tehtaanmerkki. Etiketissä oleva tehtaanmerkki otettiin käyttöön vuonna 1908.

Cacao fabrik jatkaa suosittujen yhteistyökuosien sarjaa

”Yhteistyö Fazerin kanssa alkoi vuosi sitten graafisilla ja voimakkailla Kettukarkki- ja Karkkipäivä-kuoseilla, jotka saivat suuren suosion. Nyt jatkamme yhteistyötä, mutta aivan erityylisellä kuosilla: Cacao fabrik -kuosi on vaalea ja pehmeä. Väritys tekee kuosista helposti sopivan erilaisiin koteihin ja sisustuksiin sekä eri vuodenaikoihin: talvella siinä on pehmeää pakkaspäivän tunnelmaa ja ajatuksia kuumasta kaakaomukillisesta, kesän tullen iloinen, nostalginen ja raikas tunnelma sopivat keveään vuodenaikaan. Uskomme, että tästä kuosista tulee suosittu, edeltäjiensä tavoin,” kertoo Vallila Interiorin hallituksen puheenjohtaja Anne Berner.

"Kankaassa kuvattu Fazerin makeistehdas on tärkeä osa Fazerin tarinaa. Tehtaassa kehitettiin aikoinaan monta yhä edelleen valmistuksessa olevaa tuotetta, kuten Kiss Kiss ja Da Capo jotka nykyään valmistetaan Vantaalla ja Lappeenrannassa. Kangaskuosi on uusi ja erilainen tapa säilyttää pala Fazerin historiaa myös tuleville sukupolville", sanoo Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk.

Cacao fabrik -kuosi on osa Vallilan SS15-kokoelmaa ”Ilon barrikadit”. Kuosista tulee myyntiin metrikankaan ja valmisverhojen lisäksi koristetyynyjä, valmiskappoja, muki sekä keittiötuotesarja, joka sisältää esiliinan, keittiöpyyhkeen, patalapun ja -kintaan, kankaisen korin sekä pöytätabletit.

Tuotteet tulevat myyntiin helmikuussa 2015 Vallilan jälleenmyyjille kautta maan sekä Vallila Outletiin ja Vallilan verkkokauppaan, www.vallila.fi.

Lisätiedot:

Anne Berner
Puh. +358 (0)20 776 7724
anne.berner@vallilainterior.fi

Ulrika Romantschuk
Fazer
Johtaja, viestintä ja brändit
Puh. +358 (0)40 566 4246
ulrika.romantschuk@fazer.com

Tuotetiedot, tuotelainat, kuvat:

Lotta Lappalainen
Puh. +358 (0)20 776 7863
lotta.lappalainen@vallilainterior.fi

Oy Vallila Interior Ab
Vallila Interior on vuonna 1935 perustettu perheyritys, jonka sisustustekstiileistä ja -tuotteista koostuvaa vähittäismyyntimallistoa on saatavana ympäri Suomen ja kasvavasti eri puolilla maailmaa. Vallila-kokoelman ohella yrityksellä on vahva asema myös julkisten tilojen sisustamisessa sekä kotimaassa että ulkomailla. Vallila Interior myös edustaa Suomessa kymmeniä tunnettuja kansainvälisiä sisustus- ja design-brändejä. Osaa brändeistä yritys edustaa Suomen lisäksi lähialueilla, mm. Designers Guildia sekä Suomessa että Venäjällä. Vallila Interiorin liikevaihto on n. 38 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 130 henkeä. www.vallilainterior.fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää