Yksi aikakausi päättyy – Fazer Dumle -tikkareiden valmistus lopetetaan

Suomalaiset ovat yli 60 vuoden ajan voineet nauttia rakastetuista Fazer Dumle -tikkareista, mutta valitettavasti tämä aika on pian ohi. Tikkareiden valmistus loppuu maaliskuussa, koska nykyisen tuotantolinjan tekninen elinikä on lopussa.

Fazer Dumle -tikkareiden valmistus loppuu maaliskuussa 2021. Nykyinen tuotantolinja on vanha, ja sitä on ollut haastavaa huoltaa ja korjata viime vuosina.

”Meille Fazerilla laatu ja tuotteiden ainutlaatuisuus ovat keskeisiä asioita.  Olemme yrittäneet löytää ratkaisun tuotannon jatkamiseksi tehokkaalla ja kestävällä tavalla, siinä kuitenkaan toistaiseksi onnistumatta. Tikkarin valmistamiseksi tarvittava käsityötaito ja resepti ovat yhtä ainutlaatuisia kuin itse tikkari, ja siksi niitä on vaikea korvata nykypäivän modernilla tekniikalla” kertoo Fazer Makeisten Suomen markkinointijohtaja Anne Repo.

Fazer työskentelee löytääkseen uuden tavan valmistaa klassikkotuotetta.

”Tiedämme, että tikkari on monien rakastama tuote ja teemme kovasti töitä Dumle-tuotteiden valikoimamme kanssa. Jatkamme pyrkimyksiä kehittää ja löytää tapa tuottaa tikkari jälleen tulevaisuudessa” Anne Repo jatkaa.

Ensimmäinen litteä tikkari valmistettiin vuonna 1945

Dumlen juuret ovat Ruotsissa, jossa Mazetti-yritys valmisti vuonna 1945 ensimmäisen litteän tikkarin, joka nimettiin Dumleksi vuonna 1960. Fazer osti Mazettin vuonna 1975 ja Dumlesta tuli osa Fazerin tuotemerkkivalikoimaa. Tuotemerkistä tuli merkittävä 1980-luvulla, kun Fazer esitteli kuuluisan Dumle Toffee Caramel -suklaamakeisensa. Tuotemerkki tunnetaan Dumlen ainutlaatuisesti ja tunnistettavasta mausta, yhdistelmä pureskeltavaa toffeetta kuorrutettuna herkullisella maitosuklaalla, ja Fazer Dumlesta muodostui nopeasti suosituin toffeetuotemerkiksi. Dumle on ikoninen tuote niin Fazerin kotimarkkinoilla kuin kansainvälisestikin ja sitä myydään yli 30 markkinalla maailmanlaajuisesti.

Painokelpoiset kuvat:

fast.fazer.com – Public Image Bank – Media_Press – Finland – Dumle tikkari

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.